Izvor: Politika, Tanjug, 04.Sep.2009, 23:15 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Rusi otišli, dugovi ostali
Radnicima „Ikarbusa” i dalje nema ko da isplati zarade. – Od predstavnika ruskog „Avtodental servisa” ni traga ni glasa
Teško da će „Ikarbus” skoro izaći iz krize. Privatizacija je poništena, ruski partner je najuren iz fabrike, a radnicima i dalje nema ko da isplati zaostale zarade i stavi firmu na noge.
Uprkos tome, u proizvodnim pogonima najvećeg srpskog proizvođača autobusa juče je vladalo oduševljenje. Konačno su se, kažu, oslobodili >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << nedomaćinskog poslovanja ruskog „Avtodental servisa”, koji je, kako tvrde, preduzeće zavio u crno.
– Mesecima nam nisu isplaćivali plate, niti su poštovali kupoprodajni ugovor – objašnjava Velimir Gligorić, predsednik štrajkačkog odbora „Ikarbusa”. – Teškom mukom smo uspeli da se izborimo za svoja prava i ne bismo voleli da se to sada politizuje. Niko nema pravo da prisvaja našu pobedu koju smo ostvarili podižući je na nivo Vlade Republike Srbije i Vlade Ruske Federacije. Ali, to ne znači da mi imamo bilo šta protiv srpsko-ruskih odnosa.
Pitanje je, međutim, da li isto misli i ruska strana. Nedavne izjave Aleksandra Konuzina, ambasadora Ruske Federacije u Beogradu, da bi investitori iz te države mogli da izgube poverenje u srpsko tržište.
Dan uoči donošenja odluke o poništenju privatizacije grupa nezadovoljnih radnika „Ikarbusa” je sprečila predstavnike „Avtodental servisa” da uđu u fabriku.
– Sergej Polbin, vlasnik „Avtodentala”, već mesecima nije dolazio u „Ikarbus”, a dugo nismo viđali ni ostale ruske predstavnike – kaže za „Politiku” izvor iz „Ikarbusa”.
U Trgovinskom predstavništvu Ruske Federacije u Beogradu juče nam je rečeno da Jevgenij Kudinov, šef Trgovinskog predstavništva RF, zbog službenog odsustva neće pre ponedeljka moći da govori o poništenju privatizacije „Ikarbusa”, a on je jedini koji ima ovlašćenje da daje izjave.
Zaposleni u „Ikarbusu”, ali i rukovodstvo kompanije, sada najviše nade polažu u državu. Očekuju da im Vlada Srbije nađe strateškog partnera ili novog kupca.
– Pre toga, međutim, moramo da zajedno sa državom rešimo nagomilane probleme – kaže Gligorić. – Pre svega, moramo da nađemo način kako da odblokiramo račun preduzeća, isplatimo plate radnicima, finansijski stabilizujemo firmu i počnemo da rešavamo problem viška zaposlenih.
Inače, oko 700 zaposlenih u ovoj fabrici počelo je ponovo da proizvodi autobuse, ali je problem što su, zbog višemesečnog štrajka, mnogi poslovi otkazani. Tako je firma sada dovedena u stanje da joj je preko potreban novi strateški partner, a u rukovodstvu preduzeća ne žele da se izjašnjavaju da li bi eventualni ulazak kineskih kompanija, o kojima je nedavno govorio ministar Mlađan Dinkić, bio spas za posrnuli „Ikarbus”.
N. Miković
[objavljeno: 05/09/2009]