Izvor: Politika, 22.Feb.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Puna kasa trikova

Često neki od proizvoda ne staju 5.000 već 4.999 dinara jer to, kažu stručnjaci, psihološki deluje na kupce da "odreše kesu"

Kada Petar Bogosavljević, direktor Pokreta za zaštitu potrošača, krene u nabavku, najviše ga iznervira trgovac koji, dok na vagu stavlja kruške, "na kvarno" u kesu podmetne trulu voćku. Izluđuje ga i kada mu prodavac "zakine na meri". Mladen Radović, načelnik odeljenja za cene u Ministarstvu trgovine, ne voli kada usred leta, po najvećoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << vrućini, u obližnjoj radnji ne nađe kiselu vodu ili kada uoči Nove godine u dragstoru na ćošku nema piva. Priznaje da ga takve stvari toliko naljute da počne da izbegava takve prodavce.

– Ne razumem da trgovac ne shvata da je njegovo da predvidi kada će roba nestati. Ne bi trebalo da dozvoli da nema osnovne stvari – objašnjavao je Radović.

Vladana Hamović, iz Instituta za ekonomiku poljoprivrede, otkriva da se osetila prevarenom kada se njen skup i naizgled kvalitetan džemper posle prvog pranja deformisao. U radnji su joj uvažili reklamaciju tek kada se predstavila, pozvala na Zakon o zaštiti potrošača i zapretila tržišnom inspekcijom.

Kako u ovakvim situacijama da reaguju potrošači, koji nisu specijalisti za tržište, i kako da se sačuvaju od trgovačkih trikova? Pogotovo kada se zna da veliki broj "udica" na koje se kupci "pecaju" često nije kažnjiv po zakonu. Jedan od najčešćih trikova koji se u trgovini primenjuje, kažu naši sagovornici, jeste takozvano nezaokruživanje cene. Primera radi, često se na trgovačkim rafovima nađe stvar koja ne košta 5.000 dinara, već 4.999 dinara. U takvim situacijama, objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača, prodavac se ponaša kao dobar psiholog.

– Ovakvi mamci se koriste svuda u svetu i imaju za cilj da u trenutku kada se potrošač dvoumi da li da nešto kupi, ili da okrene leđa i ode, donese odluku u korist trgovca. Cene koje nisu zaokružene na kupce deluju "opuštajuće" i teraju ih da odreše kesu – kaže Bogosavljević.

Iako se takvo ponašanje može smatrati nekorektnim, potrošač nema kome da se požali. Mladen Radović, iz Ministarstva trgovine, upozorava da kupci posebno moraju biti oprezni prema takozvanim akcijskim sniženjima. U takvim situacijama u radnjama se na kasi dobija kupon pomoću kog sledeći put mušterija može da dobije 10 odsto popusta.

– Prevedeno na jezik običnog potrošača, to znači – dođi, kupi ono što ti treba jevtinije, a usput pazari i ono što ti ne treba. Sada je aktuelno i da se uz proizvod nešto pokloni. Tako za malo veći račun kupci mogu da dobiju kafu i šolju ili činiju, ili jogurt i čašu. Više ne možeš da kupiš viski a da uz njega ne dobiješ čašicu – kaže Radović i dodaje da poznavanje psihologije potrošača posebno koriste trgovci na veliko.

To se, smatra on, najbolje vidi u hipermarketima i takozvanim keš end keri objektima, gde se kupci guraju punim kolicima. Stiče se utisak, kaže Radović, da su mušterije "gladne" svega, jer se u supermarketima ponašaju kao da je sve besplatno.

– Nije korektno ni kada prodavac svoj proizvod reklamira kao "broj jedan u svetu". Prvo, oni znaju da to nije istina, pa ne bi trebalo ni potrošače da dovode u zabludu da se u Srbiji proizvodi najbolja voda ili najkvalitetnije pivo – kaže Radović.

Vladana Hamović naglašava da rasprodaje ostavljaju veoma veliki prostor trgovcima za trikove i nepoštene poteze.

– Svakome od nas se bezbroj puta desilo da mu pažnju privuče izlog na kome je reklama o rasprodaji a da ga u radnji sačeka nešto sasvim drugo. Takođe, kupac mora da obrati pažnju da li je roba koja se prodaje po sniženim cenama lošeg kvaliteta ili je možda ostala još od prošle sezone. Poturanje manje kvalitetnih proizvoda nije u skladu sa poštenim odnosom, a mnogi trgovci još ne shvataju šta gube ako prevare kupca – kaže Hamovićeva i dodaje da je zabluda i kada u radnjama krupnim slovima na izlogu piše da sve košta 95 dinara, dok ispod stoji jedva primetno "i više".

--------------------------------------------------------------------------

Kupci ne veruju ni ljubaznima

Mladen Radović, iz Ministarstva trgovine, ističe da zbog lošeg iskustva kupci često podozrivo gledaju na trgovca koji je ljubazan. Priznaje da se i sam nedavno našao u takvoj situaciji.

– Kupio sam trosed koji je delovao kvalitetno, ali se posle mesec dana platno mnogo razvuklo i omekšalo. Pozvao sam radnju i požalio se da sam nasamaren. Rekli su mi da dođem da vratim krevet. Međutim, od našeg dogovora prošlo je više od osam meseci i ja sam tek tada otišao u radnju. Bez obzira na to što je garancija istekla, prodavac mi je poverovao na reč i vratio mi novac. Bio sam iznenađen i danas kada prijateljima prepričavam ovo prijatno iskustvo, mnogi me gledaju nepoverljivo i pitaju "gde to ima".

Anica Nikolić

[objavljeno: 22.02.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.