Preko „Gazele” na prstima

Izvor: Politika, 30.Mar.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Preko „Gazele” na prstima

Ni posle obnove mosta, veći promet od sadašnjih 165.000 vozila, koliko svakodnevno pređe preko njega, nije moguć, kaže direktor „Mostogradnje” Branko Knežević

Sanacija mosta „Gazela” više ne može da čeka. Još jedna zima i posipanje soli, koja nagriza čeličnu konstrukciju, mogli bi ozbiljno da ugroze njegovu bezbednost. Ministarstvo za infrastrukturu je zbog toga proteklog vikenda „Putevima Srbije” naložilo da ubrzaju administrativnu proceduru >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i tokom narednih dana potpišu ugovor sa izvođačima radova.

– Na tenderu za nosioca radova na obnovi „Gazele” pobedila je austrijska građevinska kompanija „Štrabag”, dok će „Mostogradnja” biti podizvođač. Posle potpisivanja ugovora, preostaje samo da grad Beograd usvoji akcioni plan izmeštanja nehigijenskog naselja koje je sa novobeogradske strane niklo upravo ispod prilaza „Gazeli” – kaže Zoran Drobnjak, direktor Javnog preduzeća „Putevi Srbije”.

Dragoljub Đakonović, beogradski sekretar za saobraćaj, smatra da je od potpisivanja ugovora sa izvođačem potrebno najmanje 45 dana do početka radova. Prema njegovim rečima, do završetka Univerzijade radiće se samo ispod mosta, što znači da neće biti popravke kolovoza, tako da građani ne treba da brinu da bi moglo da dođe do saobraćajnog kolapsa. On ističe i da je Sekretarijat tražio od „Puteva Srbije” da im dostave dinamiku izvođenja radova.

– Nebitno je da li će popravka početi za sedam ili 10 dana, najvažnije je da „Gazela”, koja je u lošem stanju, bude obnovljena – kaže Đakonović.

Sanacija će trajati 22 meseca. Kako je predviđeno, do završetka Univerzijade, odnosno avgusta, izbegavaće se radovi koji će zahtevati redukciju i izmeštanje saobraćaja. Posle toga, tranzitni saobraćaj kroz prestonicu će na dobanovačkoj petlji i Bubanj potoku biti usmeravan na obilaznicu. A, kada krenu radovi na zameni pešačke staze preko mosta, biće zatvarane po jedna ili dve, od ukupno tri, trake na strani mosta na kojoj se radi. U tom slučaju, biće postavljena posebna signalizacija koja će gradski saobraćaj preusmeravati na alternativne pravce. Nadležni zbog toga već sada pozivaju na strpljenje vozača.

– Odmah nakon potpisivanja ugovora krenuće radovi na sanaciji konstrukcije mosta ispod kolovoza. Posle Univerzijade na red dolazi zamena betonskih pešačkih staza umesto kojih će biti izrađene metalne, prekrivene betonom, sa novom ogradom – kaže Branko Knežević, direktor „Mostogradnje”.

Obnova „Gazele” podrazumeva i ojačavanje mosta, pa će umesto 1.000 tona dotrajalog biti ugrađeno 2.000 tona novog čelika – 1.200 tona za konstrukciju i 800 tona za pešačke staze i ogradu. I prilazne saobraćajnice mostu, uključujući i Mostarsku petlju, biće ojačane putem karbonskih traka ili prenapregnute čelične užadi.

– Posle obnove most će moći da podnese sadašnji nivo saobraćaja koji je višestruko veći od projektovanog. Veći promet od sadašnjih 165.000 vozila, koliko svakodnevno pređe „Gazelu”, jednostavno nije moguć, i to ne zbog nosivosti mosta, već zbog činjenice da vozila preko njega prolaze branik uz branik. Na mostu zbog toga više nema zaustavne trake – objašnjava Knežević.

Povodom predstojeće obnove „Gazele”, Miloš Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, kaže da je taj most „žila kucavica” Beograda, ali je očigledno da je gornji deo u zabrinjavajućem stanju. Prema njegovim rečima, oni koji preko njega prelaze ne bi smeli da budu dovedeni u opasnost i naglašava da analiza stanja „Gazele” koju je pre nekoliko godina uradio „Most projekt” više nije upotrebljiva. Trebalo bi sačiniti novu, jer će se samo na taj način sagledati pravo stanje mosta koji decenijama nije propisno održavan.

Marko Lakić - Nikola Miković

-------------------------------------------------------------

Pogrešni proračuni

U neformalnim razgovorima, od građevinaca se može čuti da je „Gazela” odmah po završetku izgradnje, 1970. godine, imala ozbiljan nedostatak. Naime, prilikom projektovanja napravljena je greška u proračunima, zbog čega se metalna konstrukcija ulegla na sredini. To je vidljivo i golim okom. Ne samo kada se gleda sa strane, već i kada se prelazi vozilom preko njega.

Zbog toga, na metalnom delu mosta nisu ugrađene betonske bankine već lakše, metalne.

[objavljeno: 31/03/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.