Potrebno pet milijardi evra za infrastrukturu

Izvor: Blic, 15.Jul.2008, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Potrebno pet milijardi evra za infrastrukturu

Vlada Srbije biće onoliko stabilna koliko bude imala pozitivnih rezultata. Demokratska stranka jeste stub Vlade - imaju i premijera i normalno je da oni budu najodgovorniji za koordinaciju raznorodnih partnera u Vladi. Mora se napraviti balans između potrebe brzog privrednog razvoja i investicija i zapošljavanja, s jedne, i težnje levičarskih partija za socijalnom pravdom, s druge strane - kaže u razgovoru za „Blic" Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade i ministar ekonomije i regionalnog >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << razvoja.

- Ministarka finansija, koja je nestranačka ličnost, moraće da bude kohezioni faktor u novoj vladi. Ona će morati da prelama prilikom kreiranja budžeta i da pravi balans između želja i mogućnosti - kaže Dinkić.



Kada raskidate ugovor o koncesiji?


- Promene ugovora o koncesiji su neprihvatljive i najbolje rešenje je sporazumni raskid ugovora sa koncesionarima. Onda ćemo u okviru Nacionalnog saveta za infrastrukturu kojim predsedava Boris Tadić napraviti plan investicija u saobraćajnu infrastrukturu u naredne četiri godina gde će prioritet biti završetak koridora 10.



Koliko će to koštati i gde ćete naći novac?

- Procenjuje se da završetak tog projekta košta oko milijardu i sedamsto miliona evra. Već se krenulo sa izgradnjom deonice od 11 kilometara od Preševa i ona bi trebalo da bude završena do kraja ove godine. Odmah posle usvajanja plana investicija, kontaktiraću u septembru grčkog kolegu ministra finansija i ekonomije kako bi aktivirali 100 miliona evra iz „Helenik plana". Već sam razgovarao sa predstavnicima Svetske banke da se odobri odgovarajući kredit za koridor 10. Nakon statusa kandidata, predložićemo i da nam EU poveća pretpristupne fondove, a da se deo novca alocira na ovaj strateški projekat. Koridor mora da bude završen u 2011. godini i to je prioritet ove vlade. Biće finansiran iz donacija, privatizacionih prihoda, kredita Svetske banke i drugih međunarodnim finansijskih organizacija, a ukoliko budu zatrebala sredstva, emitovaćemo i naše obveznice na tržištu kapitala. Srbiji će biti potrebno oko pet milijardi evra investicija u infrastrukturu.



Kao predsednik radne grupe Vlade, kakva je vaša procena kada je reč o pravoj ceni za NIS?

- Nakon ratifikacija gasnog aranžmana za koji će glasati svi poslanici vladajuće koalicije, uključujući i G17 plus, a nadam se i opozicije, uputiću pisma predsedniku „Gaspromnjefta" i potpredsedniku Ruske Federacije zaduženom za energetiku sa predlogom da se sastanemo i pokrenemo proces realizacije ugovora. Treba preći sa velikih reči na dela. Srpska strana je do sada u razgovorima sa Rusima bila puna velikih reči, a nije bilo konkretnih dela. Nastojaćemo da ispregovaramo ugovor od koga bi veću korist imale i Rusija i Srbija.



Ranije ste tvrdili da je 400 miliona evra malo za NIS?

- Svoje mišljenje ne menjam, ali molim vas da sačekamo konačni ishod pregovora. Očekujem da će on biti daleko povoljniji za Srbiju i za Rusiju. Ako budemo efikasni, realizacija energetskog sporazuma može početi do kraja ove godine.



Najavili ste smanjenje poreza na plate. Ministarstvo finansija tvrdi da ćete napraviti rupu u budžetu?

- Koalicionim sporazumom smo definisali smanjenje poreza na plate kao jedan od prioriteta. Moje iskustvo kaže da samo u prvoj godini budžet može da izgubi oko 10 milijardi dinara, a onda kompanije počinju da prijavljuju radnike i samim tim raste naplata poreza. Smanjenje poreza ne dovodi do smanjenja prihoda na srednji i duži rok. Kada smo pre četiri godine smanjili porez na dobit, bilo je slično. Nivo rashoda za ovu meru je niži od rashoda za sprovođenje ciljeva u oblasti socijalne politike. Ako smanjimo porez na plate, više investitora će da otvara pogone i zapošljava više ljudi pa će biti i više prihoda.



Kada će biti zaključen posao sa „Fijatom"?

- To, pre svega, zavisi od Italijana. Odmah nakon zaključivanja ugovora o zajedničkom ulaganju, krenuće investicije u modernizaciju infrastrukture, izgradnja novog koloseka železnice od Kragujevca do Batočine i završetak autoputa od Kragujevca do Batočine. Kada zaključimo ugovor imaćemo osnovu da ga implementiramo, a biće i novca za eksproprijaciju zemljišta i za najmanje 15 fabrika koje će proizvoditi delove. Već sada se zna da neće biti dovoljno lokacija u okolini Kragujevca i da ćemo morati da pronađemo lokacije u širem području Pomoravlja.



Premijer je najavio da će penzije ove godine biti povećane za deset odsto?

- Rast penzija na jesen jeste moguć i realan, i neće ugroziti makroekonomsku stabilnost. U koalicionom sporazumu koji je potpisao i SPS sa DS konstatuje se da se ni u jednom trenutku neće ugroziti evropski kriterijumi za održavanje makroekonomske stabilnosti, a to su, pre svega, ograničenja mogućeg godišnjeg nivoa budžetskog deficita. Verujem da će to biti i osnovni kriterijum i kada je reč o izmenama zakona o penzijskom osiguranju.

Tender za „Galeniku" biće hit

Najavili ste aukcijsku prodaju 450 firmi i još 40 firmi biće prodato putem tendera. Šta je najatraktivnije?

- Lansirali smo pretkvalifikacioni tender za RTB „Bor", a uskoro i za FAP u Priboju, kao i novi tender za „Prvu petoletku" i „Mostogradnju". Do kraja meseca biće spreman i i tender za „Jat ervejz". Ostalo je još 40 tendera za društvena preduzeća do kraja godina. Pred kraj privatizacije smo. Svega 100.000 ljudi radi u društvenom sektoru od ukupno 2,5 miliona zaposlenih u Srbiji. Jedna od najatraktivnijih mogla bi da bude prodaja „Galenike". Probaćemo da nađemo strateškog partnera i pripremamo tender za prodaju većinskog paketa. To bi bilo značajno za budžet Srbije, ali značilo bi i veću vrednost besplatnih akcija građana i zaposlenih u „Galenici". Plan je da se na jesen objavi tender za izbor privatizacionog savetnika, a tender za privatizaciju u 2009. godini.

Đilas će biti gradonačelnik

Nema još dogovora o Beogradu, pominju se novi izbori?

- Ne razumem najbolje poslednja dešavanja oko Beograda. Za Beograd je dobro što Aleksandar Vučić neće biti gradonačelnik, a s obzirom na apsolutno najveći broj glasova koji su Beograđani dali listi „Za evropski Beograd", sasvim je prirodno da Dragan Đilas bude prvi čovek Beograda. Beograd nije dobio radikalsku vlast i očekujem da ćemo brzo doći do rešenja jer interes Beograđana mora biti ispred uskostranačkih. Ne vidim argumente za suprotno.

I vaša stranka je insitirala na tome. Šta je sa vašim stavovima - ili paket ili izlazimo iz Vlade?

- Prvo ne verujem da će biti izbora. Mislim da će Đilas biti naš gradonačelnik. A ako ih bude, DS i G17 će zbrisati konkurenciju pa će i u tom slučaju on biti gradonačelnik.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.