Popust za dobre, a kazna za loše vozače

Izvor: Politika, 31.Avg.2011, 23:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Popust za dobre, a kazna za loše vozače

Za tri štete u jednoj godini polisa skuplja dva i po puta, a za najrizičnije šofere i trostruko viša premija osiguranja

Vozače koji su u protekloj godini napravili drugome neku štetu na automobilu očekuje skuplja premija obaveznog osiguranja kada od 1. septembra dođu da registruju vozilo. Pažljivi, koji kroz formular Evropskog izveštaja o saobraćajnoj nezgodi nisu zabeležili nijednu štetu, platiće pet odsto nižu cenu osiguranja.

Reč je o primeni takozvanog >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << bonus-malus sistema, koji nagrađuje savesne, a kažnjava rizične vozače. Suština je da će visina premije obaveznog osiguranja zavisiti i od toga da li je osiguranik u prethodnom periodu imao prijavljenu štetu po osnovu osiguranja vozila za koje je odgovoran.

Neki bi rekli da je nepravda što zakonodavac ovde jednako tretira obično „češanje” i ozbiljnu saobraćajnu nezgodu koja je prouzrokovala mnogo veću novčanu štetu.

„Broji se apsolutno svaka šteta, bez obzira na to o kakvoj je šteti konkretno reč”, ističu sagovornici „Sve o osiguranju” iz ovdašnjih osiguravajućih društava. „Onaj ko između dve registracije vozila napravi jednu štetu platiće 50 odsto višu cenu na ime obaveznog osiguranja, u ovom slučaju 15.000 dinara. Međutim, ako u toku te iste godine napravi dve štete, platiće 21.000 dinara, dok će onaj sa tri štete morati da izdvoji 25.000 dinara.”

Vraćanje „unazad” nije baš tako jednostavno i ide daleko sporije. Da bi se vozač koji je došao do maksimalnih 25.000 dinara vratio na 10.000, treba da protekne ravno – osam godina, i to bez ijedne jedine učinjene štete. Za savesne vozače, pak, postoje tri stepena nagrađivanja ili takozvanog bonusa.

Tako, prve godine bez učinjene štete cena polise niža je za pet odsto, što je u našem primeru 9.500 dinara. Naredne godine bez učinjene štete cena se umanjuje za još pet odsto, što je sada 9.025 dinara, i nakon treće godine bez štete na ime obaveznog osiguranja plaća se 8.573 dinara. To je, ujedno, i maksimalni bonus.

Kod bonus-malus sistema postoji ukupno 12 nivoa takozvanih premijskih stepena. Četvrti stepen je osnovni, pa oni koji su savesni vozači mogu da se „popnu” na prvi, što im pojeftinjuje osiguranje. A, oni koji prave štete pri vožnji mogu da „padnu” do 12. stepena, što je u našem primeru onih 25.000 dinara.

Primena bonus-malus sistema primoraće vlasnike vozila, osim na veću obazrivost u saobraćaju, i da dobro paze kome pozajmljuju svoj automobil. Jer, dešava se i da nezgodu izazove vozač koji nije vlasnik automobila kojim je učinjena šteta.

Bonus ili malus računa se po vlasniku vozila, odnosno broju šasije. Nije bitno ko vozi, jer se polisa i izdaje na vlasnika, a ne na vozača – objašnjavaju naši sagovornici.

U Narodnoj banci Srbije ističu da je smisao tog zakonom utvrđenog sistema da preventivno deluje na smanjenje šteta, pošto se cena osiguranja utvrđuje prema rizičnosti vozača. Od ukupnog broja vozača u Srbiji, a ima ih oko 1,8 miliona, njih od tri do četiri odsto prouzrokuje bar jednu štetu, pa ih očekuje viša premija obaveznog osiguranja. Prema podacima NBS, prosečna premija osiguranja od autoodgovornosti po putničkom vozilu u 2010. godini iznosila je oko 8.300 dinara. Lako je izračunati koliko će koštati nova polisa, već u zavisnosti od broja učinjenih šteta.

„Sistem nije nepravedan prema savesnim vozačima, jer najpažljiviji mogu plaćati gotovo za dve trećine nižu premiju od one koju maksimalno plaćaju vozači iz najrizičnije grupe”, objašnjavaju u NBS.

Za razliku od mnogih zemalja, u Srbiji se tek počinje sa stvarnom primenom bonus-malus sistema u obaveznom osiguranju, te je važno da se sa primenom krene opreznije, kako bi se očuvali fondovi za izmirenje šteta. Stoga, najniža premija, sa maksimalnim bonusom, iznosi 85 odsto od osnovne premije i nju će u budućem periodu moći da ostvare osiguranici koji u uzastopnom periodu od tri godine nisu imali štete.

Bonus-malus sistem se primenjuje u većini zemalja, i može se smatrati i pripremnom fazom za liberalizaciju cena osiguranja od autoodgovornosti, planiranu po Zakonu o obaveznom osiguranju u saobraćaju.

„Ovaj postepen postupak je neophodan kako bi se očuvala stabilnost sistema obaveznog osiguranja od autoodgovornosti, koje ima za cilj da se izmire štete oštećenim licima”, kažu u NBS. Važan preduslov dobrog funkcionisanja novog bonus-malus sistema obračuna premije obaveznog osiguranja je formiranje jedinstvene i pouzdane baze podataka, kako bi se sistem primenjivao na sve osiguranike, pod jednakim uslovima.

S. Kostić

objavljeno: 01.09.2011.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.