Pad prodaje i proizvodnje, otpuštanja radnika

Izvor: Blic, 08.Nov.2008, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pad prodaje i proizvodnje, otpuštanja radnika

Prva „kolateralna šteta" svetske finansijske krize jeste kriza koja je zadesila svetsku automobilsku industriju. U stvari, kriza je počela da se nazire još u prvoj polovini godine zbog rasta cena nafte. Analitičari su tada smatrali da potrošači ne kupuju nove automobile zbog prevelike cene goriva, te da se sve više okreću ka nekim novim rešenjima, ekonomičnijim varijantama i da, stoga, čekajući nova dostignuća ne menjaju vozni park u meri u kojoj su to činili prethodnih godina.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << />
Međutim, drugi, a po mnogima i pravi uzrok te oseke, jeste finansijska kriza koja je dovela do smanjenja kreditiranja i samim tim do pada kupovine novih automobila, prvo u SAD a zatim i u Evropi. Bez zajma nema novog automobila jer je 80 odsto kupovine bilo na kredit.

Polsonov plan, kao i plan Evrogrupe, pomogli su da se prevaziđe finansijska kriza, međutim poslednjih dana su svetske berze ponovo počele da gube na vrednosti. Osnovni razlog je pad akcija svetskih proizvođača automobila. Situacija je ista kod većine konstruktora. „Volvo", „Chrysler", „General Motors", „Volkswagen", „Toyota" beleže pad prodaje od početka godine. Paralelno s tim dolazi do otpuštanja radnika. Nedavno su i PSA („Peugeot- Citroen") i „Renault-Nissan" najavili zatvaranje fabrika za vreme jesenjih praznika. Ukratko, proizvodnja automobila će do početka sledeće godine raditi smanjenim kapacitetom, s tim da će se proizvodnja smanjiti 20-30 odsto.

„Renault" je odlučio da zatvori sve svoje fabrike u Francuskoj jednu do dve nedelje, dok će u fabrikama u inostranstvu obustava rada trajati jedan do četiri dana (Turska, Rusija i Slovenija). Slična tendencija je i kod „Peugeot-Citroena" (PSA): sve fabrike u Francuskoj i u inostranstvu će do kraja godine povremeno obustavljati proizvodnju s idejom da se tako smanje i zalihe automobila koje su dostigle 677.000 ili 110.000 više nego pre godinu dana.

„Daimler" najavljuje zatvaranje svojih pogona od 11. decembra do 12. januara 2009. godine. Slične planove su objavili i „Volkswagen" i BMW. „Daimler", najveći proizvođač luksuznih automobila, za negativan bilans u prethodnom tromesečju optužio je finansijsku krizu koja je, kako kaže njen predsednik Dieter Zetsche, prerasla u ekonomsku krizu i dovela ceo svet u stanje duboke recesije.

Ferdinand Piech, predsednik „Volkswagena" i suvlasnik „Porschea", kaže da će ovaj period biti „prelazak pustinje". Španska filijala „Volkswagena", „Seat", odlučila je da smanji proizvodnju za 21.000 vozilo u novembru, dok će BMW smanjiti broj proizvedenih vozila za 25.000. FIAT predviđa pad dobiti u 2008. godini za 45 odsto, a možda i više. Njegova fabrika „Mirafiori" u Torinu biće zatvorena dve nedelje umesto prvobitno najavljenih sedam dana. U Španiji je japanski „Nisan" obznanio otpuštanje 1.700 zaposlenih u fabrici pored Barselone.

„Ford" je takođe objavio negativne rezultate, čak i u zemljama u razvoju gde je velika jagma nove srednje klase za automobilima, kao na primer u Kini, gde se jasno vidi pad prodaje. Pored toga, „Ford" zatvara jedno od svojih postrojenja za proizvodnju menjača u Francuskoj.

Slične ocene imaju skandinavski proizvođači kamiona. Smanjena prodaja „Volvoa" za 55 odsto dok „Scania" beleži pad prodaje za 41 odsto. „Konstatovali smo jasno usporavanje tržišta, stvarno i brutalno zaustavljanje koje do sada nismo videli i kome se nismo tako brzo nadali", rekao je direktor „Volvoa" Leif Johansson.

U SAD su proizvođači automobila u teškoj krizi kao i njihove evropske kolege. „Chrysler" predviđa otpuštanje 5.000 radnika. Prva mera je zatvaranje fabrike u „Delawaru" sa 1.800 radnika. „General Motors", koji priprema ponudu „Chrysleru" kako bi zajedno prebrodili krizu i udruženi uspeli da izađu iz ove teške situacije, najavio je otpuštanje radnika, ne precizirajući broj, uz objašnjenje da je kompaniji potrebna likvidnost, kako je naveo predsednik GM Rick Wagner. GM je od 2005. godine otpustio oko 34.000 radnika. U poslednje dve godine američka automobilska industrija je otpustila 150.000 radnika i zatvorila 36 pogona. Auto-industrija se nada pomoći savezne vlade i da će američke federalne rezerve izaći u susret ovom sektoru, kao što je nedavno učinjeno sa bankama. Automobilska industrija predstavlja i dalje prvi ekonomski sektor SAD, sa 230.000 zaposlenih i 600.000 penzionera, što znači da bi njenim propadanjem u direktnu krizu došlo oko milion Amerikanaca.

GM je objavio gubitak od 57,5 milijardi dolara, s tim da akumulira gubitke svakog meseca po milijardu dolara više. Problem je kreditiranje kompanije jer, ako se situacija ne izmeni, GM će za osam meseci bankrotirati. Kompanija prodaje efektivu i stavlja radnike kao tehnički višak kako bi smanjila gubitke. Inicijalni plan, od pre par nedelja, težak 15 milijardi dolara rekapitalizacije, kojim se GM nadao da prebrodi krizu, u međuvremenu je postao zastareo i nedovoljan.

„Toyota" je takođe najavila pad prodaje. Posle sedam godina izvrsnih rezultata, japanska korporacija objavila je pad prodaje od četiri odsto, što predstavlja 96.000 vozila. Iako je proizvodnjom hibridnih i vozila sa malom potrošnjom „Toyota" uspela da smanji svoje gubitke i održi najviši nivo prodaje u odnosu na druge konstruktore, najveći pad prodaje je zabeležen u SAD. Prema predviđanjima, „Toyota" bi trebalo da objavi gubitak od nekoliko stotina miliona dolara u Severnoj Americi, po prvi put od osamdesetih godina prošlog veka kada je krenula u osvajanje ovog tržišta.

Najveći svetski proizvođač čelika „Arcelor" objavio je privremeno zatvaranje šest čeličana u Evropi. Lančana reakcija zbog najave smanjenja proizvodnje automobila dolazi do akumulisanja tehničkih viškova. Recesija će obuhvatiti sve sektore, a ovo je tek početak, po nekima će ovo stanje trajati bar do kraja 2009. godine.

Efekti krize po kompanijama

- Reno Prekid proizvodnje u francuskoj 1-2 sedmice, u inostranstvu 1-4 dana

- Pežo-Sitroen Povremena obustava proizvodnje

- Dajmler Zatvaranje pogona od 11. decembra do 9. januara 2009.

- Seat (Folksvagen) Smanjenje proizvodnje za 21.000 vozila u novembru

- BMW Smanjenje proizvodnje za 25.000

- Fijat Zatvaranje fabrike Mirafjori u Torinu dve nedelje

- Nisan Otpušta 1.700 radnika u Barceloni

- Ford Zatvara pogon za proizvodnju menja~a u Francuskoj

- Krajsler Zatvorena fabrika u Delaveru sa 1.800 radnika, predviđa otpuštanje još 3.200

- Dženeral motors Najavio otpuštanja (od 2005. već otpušteno 34.000 radnika)

Izvor: „Novac"

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.