Oživeo ček na poček

Izvor: Politika, 07.Apr.2012, 23:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Oživeo ček na poček

Potrošači u Srbiji ne odriču se odloženog plaćanja, mada je za trgovce gotovina mnogo prihvatljivija nego kreditne kartice

U situaciji kada prosečna plata već godinama kaska za potrošačkom korpom, jasno je zbog čega srpski izum, ček na poček, i dalje ne gubi na popularnosti. Beskamatnog načina odloženog plaćanja srpski potrošači se ne odriču, a učešće čekova u trgovinama već prelazi 12 procenata. Trgovci kažu da, poučeni iskustvom, u predstojećem perioduvelikih >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << uskršnjih i prvomajskih kupovina očekuju da se čekovima plati i do 20 odsto pazara, a rokove odloženog plaćanja produžili su do 120, pa čak i 180 dana.

Podaci Udruženja banaka Srbije potvrđuju da se poslednjih godina u našoj zemlji ispisuje sve više čekova. U toku 2009. godine izdato je nešto manje od 7.990.000 čekova, u toku 2010. godine taj broj se popeo na više od 8.750.000, a protekle godine je trend rasta nastavljen, pa su banke izdale više od 8.967.000 čekova. Razlog je jednostavan – dok kod plaćanja na rate kreditnim karticama bankama plaćaju paprene kamate, za odloženo plaćanje čekovima kamate nema.

Pomalo zaboravljen način plaćanja doživeo je tako renesansu sa početkom krize, ali i ekonomisti i čelnici potrošačkih organizacija podsećaju kupce da se ne zaleću i ne prezadužuju se. Neće se, kažu, desiti da inflacija pojede dug kako je to nekada bilo. Trgovci, osim toga, uviđaju još jedan trend – što veći objekat, to više čekova, ali i kartica, a manje gotovine, što znači da se mnogo više na poček plaća u hipermarketima, nego u super i mini marketima. Međutim, keš je i dalje najčešći način plaćanja, a iz godine u godinu raste i broj kupaca koji, na uštrb gotovine kupljenu robu plaćaju karticama. Ali ne kreditnim, koliko „običnim”, platnim. Za to vreme, učešće čekova u prometu kod vodećih trgovaca se ne smanjuje.

–Načini plaćanja su kod nas isti i u poređenju sa januarom ove i martom protekle godine. U „Tempo” hipermarketima čekovi učestvuju sa 12,94, kartice sa 31,51, a gotovina 55,55 procenata u prometu. U „Maksi” supermarketima gotovinom se plati 77,6 procenata računa, karticama 19,33, a čekovima tri odsto – navodi Martina Petrović iz sektora za odnose sa javnošću kompanije „Delez Srbija”.

Da se u velikim kupovinama i dalje neretko plaća na poček, primećuju i u „Merkatoru S”, drugom po veličini trgovcu u Srbiji.

– Učešće čekova kao sredstva plaćanja je oko sedamodsto u prometu naše kompanije. Iako ih poslednjih godina potiskuju kartice, čekovi i dalje zauzimaju značajno mesto u plaćanju robe i usluga u našim prodajnim objektima, a posebno u megamarketima, u kojima se kupci odlučuju uglavnom za velike kupovine – kažu u „Merkatoru S”.

Olivera Ćirković, pi-ar menadžer „Univereksporta” kaže da je u ovom trgovinskom lancu primetan i trend sve češćeg korišćenja kartica.

– Gotovine je svake godine sve manje u ukupnom prometu, a u poslednjih pet godina učešće kartica poraslo je 400 odsto. Pre pet godina kartice su učestvovale sa pet odsto u ukupnom prometu, a danas više od 22. Čekovi se i dalje koriste, ali uglavnom u svrhu odloženog plaćanja. Učestvuju sa tri do tri i po odsto u odnosu na ukupni promet – kaže Đirkovićeva, dok je u beogradskim SOS marketima učešće čekova oko pet odsto, a kartica između 11 i 15 procenata.

Ne plaćaju se jedino hrana i piće čekovima, već ima potrošača koji i obuću i odeću otplate na poček, dok i kod njih gotovina prednjači.

– U našim prodavnicama gotovinom plaća 60 odsto potrošača, karticama 34, a čekovima šest odsto. Dajemo na odloženo od tri do šest meseci, bez provizije – objašnjava Anja Dmitrović iz „Delta sporta”, u čijem sastavu posluju „Najk”, „Aldo”, „Sport impuls”, „Mango”...

S. Despotović

-----------------------------------------------------------

Šta kada ne radi terminal za plaćanje karticom

Za one koji plaćaju karticama u supermarketima može biti veoma neprijatna situacija u kojoj ne radi terminal, a kod sebe nemaju gotovinu. Šta činiti u takvoj situaciji? U direkcijama velikih trgovinskih lanaca kažu da, pre svega, poslovođa ima obavezu da o tome obavesti potrošače, tako što bi na vidljivom mestu trebalo da istakne natpis sa takvom informacijom.

– Dešavalo se da se zbog tehničkih poteškoća prekine komunikacija između terminala u našim objektima i banaka i time onemogući plaćanje karticama. Ukoliko se ovakva situacija ipak desi, nakon zvanične potvrde prekida veze, poslovođa postavlja obaveštenje kako bi potrošače na vreme informisali. U tom slučaju, potrošač može da odustane od kupovine ili će mu osoblje sačuvati odabranu robu dok terminali ne prorade. Takođe, pošto su u dosta naših većih objekata na raspolaganju i bankomati, potrošač može podići novac i platiti gotovinom – kažu u „Maksiju” i „Tempu”.

objavljeno: 08.04.2012

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Oživio ček na poček

Izvor: Capital.ba, 08.Apr.2012, 14:08

BEOGRAD, U situaciji kada prosječna plata u Srbiji već godinama kaska za potrošačkom korpom, jasno je zbog čega srpski izum, ček na poček, i dalje ne gubi na popularnosti. Beskamatnog ..

Nastavak na Capital.ba...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.