
Izvor: B92, 29.Okt.2019, 13:34 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Novi problemi za kralja brze mode: "Pokret sramoćenja potrošača imaće užasne posledice"
Stokholm -- Kompanija H&M suočava se sa novim nizom kritika zbog brze proizvodnje i brzo potrošivih artikala.
Takozvano sramoćenje potrošača koje je pokrenula mlada aktivistkinja Greta Tunberg, početno se odnosilo na putovanje avionom, a proširilo se i na druge industrije, a jedna od njih je upravo modna.
Karl Johan Person, izvršni direktor švedskog modnog giganta je, kako piše Blumberg, zabrinut što pokret promoviše zabrane određenih vrsta ponašanja, kao >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << što su putovanje avionom i velika potrošnja novca.
"Pokret će možda imati mali uticaj na zaštitu životne okoline, ali će imati užasne posledice po društvo", rekao je Person, koji je jedna od kljčnih figura u modnoj industriji vrednoj 2,5 biliona dolara, prenosi novac.hr.
Kompanija je u poslednje veme često bila pod paljbom kritika zbog zagađenja i praviam radnika u zemljama u razvoju u kojima se odeća uglavnom proizvodi.
Prema mišljenju Ekonomske komisije Ujedinjenih naroda, problem je u tome što današnji potrošači žive u dobu brze mode koja je uzrok krize životne sredine i društvene krize. Industrija proizvodnje odeće odgovorna je za deset odsto globalne emisije štetnih gasova i troši više energije nego što se potroši letom avionom i putovanjem brodom zajedno.
"Jeftina moda podstiče potrošače da kupuju više i češće i da bacaju proizvode koji su još uvek upotrebljivi, ali nova generacija kupaca želi artikle brendova koji pomažu u spašavanju i očuvanju životne sredine", pojasnio je Čarls Alen, Blumbergov analitičar maloprodaje.
Švedski modni gigant procenio je kako se 70 odsto uticaja modne industrije na životnu sredinu dogodi u procesu proizvodnje i da će do 2040. H&M biti "klimatski pozitivan", odnosno da će smanjiti proizovodnju emisije štetnih gasova.
"Moramo smanjiti utjicaj na životnu sredinu, ali moramo i da nastavimo s otvaranjem radnih mesta, razvijanjem zdravstvenog osiguranja i svime ostalim što dolazi s ekonomskim rastom" smatra Person i naglašava kako je njegova kompanija "najveći svetski korisnik organskog i recikliranog pamuka", a počeli su i eksperimente s proizvodnjom odeće od nekonvencionalnih tkanina koje je lakše reciklirati, poput starih ribarskih mreža i kore citrusa.