Mađarska pronašla rešenje: Postaće glavni evropski proizvođač?

Izvor: B92, 26.Sep.2023, 15:10

Mađarska pronašla rešenje: Postaće glavni evropski proizvođač?

U bivšem socijalističkom bloku država, većina malih gradova danas mahom izgleda identično.

Uprkos ukupnom privrednom rastu ovih država od 1990-ih do danas, nisu svi delovi društva i regioni zabeležili dobiti. Većina malih gradova izgubila je svoje državne fabrike i radna mesta u njima, a nova podjednako brojna se nisu javila. Značajan udeo stanovnika zato je otišao da traži bolje prilike u velikim gradovima ili inostranstvu, a naročito mladi ljudi.

Gradići >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << i varošice zato su ostali mahom dom starije populacije, nezadovoljne trenutnim stanjem, koja neretko glasa iz protesta za populističke partije i žele pravdu, jer se progresu ne nada.

Ipak, u Mađarskoj se dešava jedan suprotan trend, koji izlazi iz uobičajnih obrazaca. Gradovi male i srednje veličine beleže veoma neobične pozitivne promene. U mestu Ivanča od tek oko 2.500 stanovnika, na 50ak kilometara od Budimpešte, korejski gigant SK Innovation uložiće preko dve milijarde dolara u novu fabriku baterija za električne automobile. Pre toga, isti gigant uložio je skoro milijardu dolara u identičnu fabriku u gradiću Komarmu, koji ima tek oko 20.000 žitelja. Korejska kompanija Samsung takođe je ove godine najavila novo ulaganje u razvojni centar za baterije u ovoj državi.

Grad Debrecin, koji je nešto manji po broju stanovnika od Novog Sada, prošle godine privukao je ogromnu investiciju kineskog giganta u sferi baterija, CATL, u ovaj grad. Velika kineska kompanija uložiće preko sedam milijardi dolara u gigantsku fabriku sa preko 9.000 novih radnih mesta u Debrecinu, što ujedno predstavlja i najveću investiciju u mađarskoj istoriji. Novu investiciju u istoj oblasti u ovaj grad najavio je i nemački BMW, kao i kineski EVE Power. Kineska Sunovda uložiće u identičnu fabriku baterija u gradu Njiređhazi, što je najavljeno pre samo par meseci.

Ovo su samo neki od primera rastuće industrije, a nije isključeno da i nove investicije budu najavljene u bliskoj budućnosti. Zašto mađarske ruralne zone i manji gradovi naprasno beleže velike investicije iz najrazličitijih delova sveta, naročito u odnosu na njihov broj stanovnika? Razlog je kombinacija globalne zelene tranzicije i postojeće važnosti Mađarske u auto-industriji i lancima proizvodnje.

Mnogima može delovati neobično da se baš u Mađarskoj realizuje preko 10 milijardi dolara vrednih investicija u baterije za električne automobile. Međutim, ova pojava u ovom obimu nije slučajnost. Različiti kabineti mađarskih vlada su u prethodnim godinama insistirali da se ova srednjeevropska država profiliše u ovoj oblasti i zabeleži merljive koristi za sebe od novih svetskih trendova u auto industriji. Trebalo bi uzeti u obzir podatak da oko 5% bruto domaćeg proizvoda Mađarske čine automobili i povezana industrija delova, dok kada se radi o izvozu u pitanju je čak udeo od oko 20%. Ukoliko bismo uporedili brojke, mađarski izvoz u ovoj oblasti je 2021. iznosio preko 20 milijardi evra, što je te godine bilo identično celokupnom izvozu Srbije.

S obzirom da su u Evropskoj uniji sve češće izjave o zabrani automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a različite evropske vlade nude izdašne programe podsticaja za električna vozila, put za države koje svoju vide budućnost u industriji vozila je jasan. Taj put je adaptiranje na trendove zelene tranzicije i korišćenje mogućnosti koje nudi ova promena svetske ekonomije. Jedna od takvih mogućnosti je učiniti sebe ključim faktorom za autoindustriju budućnosti, a proizvodnja autodelova, solarnih panela, litijumskih baterija za električna vozila, delova za vetrogeneratore ili neke druge elemente zelene tranzicije može biti alat u tome.

U slučaju Mađarske ova država se opredelila da bude jedan od glavnih, ako ne i glavni evropski proizvođač baterija za električne automobile do 2031. Kapacitet baterija u ovoj zemlji trebalo bi da poraste sedam puta kako bi dostigao 207 gigavat sati (GWh) do kraja 2031. godine, sa 27,5 GWh koliko je proizvodnja iznosila 2021. Preko 175 GWh, ili 86%, ovog ciljanog kapaciteta će doći od strane najvećeg proizvođača među njima CATL-a, više od bilo koje druge zemlje u Evropi.

Mađarsko opredeljivanje za ovaj put može biti jasno, jer postoji očekivanje da će država politički i strateški biti važnija ukoliko bude i strateški važnija za industriju budućnosti. Takođe, značajan deo navedenih investicija povezan je sa kineskim kapitalom, gde i vlast Viktora Orbana vidi priliku da smanji zavisnost od isključivo zapadnog kapitala.

Ipak i investitori iz ove oblasti vide očigledne prednosti Mađarske, jer je u pitanju članica Evropske unije, Svetske trgovinske organizacije i NATO-a, a to poručuje stabilnost. Državu još od druge polovine 1990-ih karakteriše dokazana povoljna investiciona klima, dobra infrastruktura, kao i ne preskupa zemlja i radna snaga u odnosu na zapadnoevropske države. Međutim, ukoliko Mađarska uspe da postigne ciljeve u sferi proizvodnje baterija na vreme, tokom 2030-ih ovu državu može očekivati zlatna bonanca kada se radi i o ekonomskim benefitima i o političkom uticaju. Na to bi trebalo da obrate pažnju i države iz njenog komšiluka kao primer koji može biti na neki način primenjiv i za njih, poput Srbije, ali i Nemačka kao najveći proizvođač automobila u Evropi i ujedno glavni ekonomski partner Mađarske.

Autor: Dimitrije Milić, Novi treci put

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.