Luka Bar ili Solun

Izvor: Politika, 11.Jun.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Luka Bar ili Solun

Barska luka ne može biti predmet deobe, smatraju u crnogorskom ministarstvu pomorstva i saobraćaja

Bar – Ministar za kapitalne investicije u Vladi Srbije Velimir Ilić izjavio je za jedan podgorički dnevni list da je Luka Bar morala da bude predmet imovinsko-pravne deobe dve članice bivše Državne zajednice, jer je Srbija u gradnju pruge i puta do Bara uložila tri milijarde evra u poslednjih 30 godina.
– Odvajanjem Crne Gore, Srbija ima problem na koji način >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da definiše Luku Bar, kao zajedničku tačku za pretovar robe ka pomorskim putevima. Strategija razvoja saobraćaja Srbije je takva da je njen drumski i železnički transport usmeren na pomorske puteve preko Luke Bar – kazao je Ilić.

Grčka nudi saradnju

On je podsetio da, na drugoj strani, Grčka nudi Srbiji da investira u gradnju autoputa da bi saobraćaj bio preusmeren do solunske luke, kao što je to bilo pre Drugog svetskog rata.

– Srbija se odrekla te vodeće strategije i napravila je sa starom Jugoslavijom, odnosno Crnom Gorom, Luku Bar. Ukoliko nam se onemogući korišćenje te luke, moraćemo da napravimo krupan zaokret i svoju saobraćajnu strategiju ponovo usmerimo ka Luci Solun – kazao je Ilić.

Srpski ministar podseća da se u Evropi sve više koristi kontejnerski prevoz i brz prelazak sa druma i železnice na pomorske i rečne puteve.

– I mi želimo da razvijemo u Srbiji taj kontejnerski saobraćaj, tako da je neophodno da definišemo Luku Bar. Vlada Srbije mora da se dogovori sa Vladom Crne Gore u kakvim ćemo odnosima biti sa Lukom, da li ćemo je razvijati ili nećemo – naveo je Ilić pitajući da li je Crna Gora spremna da dodeli ili proda Srbiji jedan svoj deo, tokom privatizacije luke.

– Neke firme u Srbiji traže da se ponovo ide ka Solunu, ili ka Crnom moru preko Dunava, što bi za Srbiju bilo daleko komplikovanije – kazao je Ilić.

Koliko je uložila Srbija

Po njegovim rečima, za Srbiju je najjednostavnije da ide preko Luke Bar s obzirom na to da je već izgrađena pruga Beograd–Bar, kao najveća investicija u istoriji Srbije, kao i planirane investicije vezane za izgradnju autoputa do južnog Jadrana.

– Razgovarali smo sa crnogorskim ministrom saobraćaja Andrijom Lomparom i ja sam za to da se razgovori intenziviraju da bi se definisao položaj Luke i uloga Srbije – rekao je Ilić. – Treba – kako je dodao – videti kako je investirano, koliko je uložila Crna Gora, a koliko Srbija.

Ilić se pita da li će Srbija imati pogodnosti u Luci Bar, ili će neko sutradan reći – pa vi morate da dođete u Bar, jer ste napravili prugu, napravili put, a usput joj enormno naplatiti korišćenje i skladištenje.

– U tom slučaju, zbog skupog transporta, naša roba ne bi mogla da vidi sveta – smatra Ilić tvrdeći da je Srbija imala ogromna ulaganja u Luku Bar.

– Džaba luka, ako do nje ne postoji pruga i put. A ko napravi prugu i put, treba da dobije određena prava u luci – ocenjuje Ilić. On se nada da će Crna Gora naći interes u tome da na ime srpskog ulaganja u autoput ka južnom Jadranu, Srbiji ustupi deo Luke.

Srbija hoće da investira na proširenju tunela pruge Beograd–Bar, u njenu dalju rekonstrukciju, kao i izgradnju autoputa.

– Ali, moramo da definišemo Luku. Videćemo da li je Crna Gora spremna na razgovor i šta nudi – zaključio je Ilić.

Jasna situacija sa vlasništvom

Luka Bar ne može biti predmet deobe bivših članica Državne zajednice Srbija i Crna Gora, jer je situacija što se tiče vlasništva nad preduzećem sasvim jasna, saopštili su iz crnogorskog Ministarstva pomorstva i saobraćaja i telekomunikacija. Pomoćnik ministra pomorstva i saobraćaja Srđan Vukčević kazao je da je takvu priču od srpskog ministra za kapitalne investicije Velimira Ilića čuo i ranije, tokom izborne kampanje u Srbiji.

– Nije prvi put da to čujem, ali ga uopšte ne razumem. Što se tiče Luke Bar i njene imovine situacija je jasna, infrastruktura i zemljište je državno i daje se na koncesiju, a sve ostalo je vlasništvo akcionarskog društva, tako da ona prema zakonima ne može biti predmet deobe – rekao je Vukčević za jedan podgorički radio.

Prema rečima Vukčevića, zajedničko ulaganje bi došlo u obzir samo sa kompanijama iz Srbije koje bi učestvovale na međunarodnom tenderu, a ne sa državom i to u oblasti brodarstva, izgradnje autoputeva, rekonstrukciji pruge i slično.

Milan Vujović

[objavljeno: 11.06.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.