Loše gorivo zbog starih rafinerija

Izvor: Blic, 03.Nov.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Loše gorivo zbog starih rafinerija

Naftna industrija Srbije trebalo bi da do 2010. uloži oko 475 miliona evra za obnovu svojih rafinerija, čime bi se kvalitet goriva kod nas popeo na evropski nivo. NIS nema novac koji mu je potreban za rafinerije, a mogao bi ga dobiti kreditom ili kroz privatizaciju. Međutim, privatizacija zavisi od političkih dogovora stranaka u Vladi. Dogovora nema, ali je zato gorivo i dalje lošijeg kvaliteta nego u okolnim zemljama.

Negde pre početka rata u Hrvatskoj, tačnije 1989, iz >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Rafinerije nafte Pančevo izvozili smo bezolovni benzin u Austriju. Danas derivate koji se proizvode kod nas ne možemo da izvezemo skoro nigde iako su nam prerađivački kapaciteti mnogo veći nego potrebe srpskog tržišta. Glavni problem, svi se slažu, predstavlja tehnološka zastarelost srpskih rafinerija. Procenjuje se da bi za njihovu obnovu bilo potrebno oko 475 miliona evra, ali u NIS-u kažu da te pare nemaju. Zbog toga su nedavno zatražili da im se omogući dizanje kredita od 372 miliona evra za planirane investicije. Plan je da se tim parama podigne vrednost NIS-a pred privatizaciju. Ovaj kredit NIS bi mogao da dobije i nakon privatizacije, što je jedna od opcija, ali u oba slučaja kompanija bi sama iz svog poslovanja morala da ga vraća, što opet dovodi do toga da je potrebno ubrzati prodaju nacionalne naftne kompanije.

Međutim, početak privatizacije zavisi od odluke Vlade, a odluka Vlade od dogovora koalicionih partnera. E, tu nastaje problem, jer koalicioni partneri DSS, DS i G17 plus još uvek nemaju zajedničku viziju kako bi trebalo privatizovati NIS. Tako ministar energetike Aleksandar Popović iz DSS kaže da je, što se njegovog ministarstva tiče, sve spremno i da privatizacija može da počne prema modelu koji je prošla vlada načelno odobrila, tačnije manjinska privatizacija u etapama. Međutim, lider G17 plus i ministar ekonomije Mlađan Dinkić smatra da bi NIS trebalo privatizovati većinski, a država bi zadržala pravo da utiče na suštinski važne odluke kompanije. A ministar finansija Mirko Cvetković iz Demokratske stranke reče pre neki dan kako bi moglo sa akcijama NIS-a da se, za početak, izađe na berzu. I dok se ministri preko medija usaglašavaju dotle rafinerije čekaju na modernizaciju, a visok nivo štetnih materija u gorivu uništava zdravlje građana.

O stanju u rafinerijama govori činjenica da najveća domaća rafinerija, ona u Pančevu, može da preradi oko 4,8 miliona tona godišnje, a trenutno prerađuje oko tri miliona tona, dok novosadska od mogućih tri miliona prerađuje oko 2,5 miliona tona, a upućeni tvrde svega 300.000 tona. Osim što možemo da preradimo više nego što trošimo, stepen iskorišćenosti sirove nafte znatno je niži nego kod rafinerija u okolnim zemljama. Takodje, NIS u preradi dobija manju količinu čistijih i vrednijih derivata i samim tim gubi.Maksimalno upošljavanje samo Rafinerije Pančevo NIS-u bi moglo da uštedi i do 100 miliona dolara godišnje.

Dotle, u celom ovom procesu dolazi do apsurda da je neke derivate jeftinije uvoziti nego ih proizvoditi i kupovati u našim rafinerijama. Uvozni evrodizel košta oko 65 dinara po litru u velikoprodaji, dok je njegova cena na domaćim pumpama 78,90 dinara, znači oko 15 dinara veća. Cena goriva u Srbiji, sa predstojećim poskupljenjem, dostigla cenu goriva u regionu, ali je kvalitet naših derivata lošiji. S druge strane, osim evrodizela, zabranjen je uvoz svih ostalih derivata čime se štiti poslovanje NIS-a, koji i pored toga gubi domaće tržište. Naravno, NIS bi mogao i da izvozi kada bi sredio rafinerije. A to opet zavisi od političke volje. I tako ukrug.

Derivati ispod evropskog nivoa

U firmi „AVIA Petrobart" tvrde da nisu tačne priče da nafta tipa „ural", koja se uvozi u Srbiju, utiče na kvalitet derivata iako spada u nafte sa srednjom količinom sumpora. Uvoz kvalitetnije i skuplje nafte neznatno bi uticao na kvalitet derivata, a jedina prednost bila bi nešto veća količina čistog goriva. S druge strane, „ural" se dosta troši i po Evropi. Međutim, domaća goriva ipak nisu na evropskom nivou.

- Naši derivati imaju mnogo više sumpora, aromata i drugih štetnih materija po zdravlje - kažu u ovoj firmi.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.