Leteći vatrogasci neophodni

Izvor: Politika, 31.Jul.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Leteći vatrogasci" neophodni

"Kanaderi" najefikasniji, ali u našim uslovima neupotrebljivi pa su helikopteri, pored Jatovih "dromadera", najbolje rešenje

Srbija bi do sledećeg leta trebalo da nabavi specijalizovane avione za gašenje šumskih požara. Za to se založio ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić, koji je uz ocenu da globalno zagrevanje zahteva bolju tehničku opremljenost, rekao da bi naša zemlja ove "leteće vatrogasce" mogla da iznajmljuje i drugim državama u regionu. >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika <<

Dinkićev predlog je podržao i ministar policije Dragan Jočić, koji se obilaskom područja opustošenih vatrom lično uverio u razmere štete. Naime, požari su progutali desetine hiljada hektara šuma, kojima će za obnovu biti potrebne decenije.

Za nabavku najmanje dva specijalizovana aviona za gašenje šumskih požara Srbija bi morala da izdvoji više desetina miliona dolara. Samo jedan "kanader", kao najpoznatiji i najefikasniji "leteći vatrogasac", košta oko 25 miliona evra, a svaki sat njegovog naleta staje 5.600 dolara.

Međutim, taj avion ne odgovara potrebama naše zemlje. Jer, Srbija nema more ni dovoljno velikih jezera iz kojih bi "kanaderi" mogli da zahvataju vodu. Reke ne dolaze u obzir zbog opasnosti da plutajuće deblo probije korito aviona i prevrne letelicu koja po površini vode glisira brzinom od sto i više kilometara na sat.

Dakle, Srbiji bi za gašenje požara najviše odgovarali helikopteri koji osim za obuzdavanje vatrenih stihija mogu da se koriste i u drugim vanrednim situacijama. Od spasavanja ljudi u slučaju poplava, transporta povređenih u saobraćajnim nezgodama i slično.

Helikopteri su i dosta jeftiniji od specijalnih aviona, a država bi u toku relativno kratkog vremena mogla remontom vojnih helikoptera i njihovim opremanjem sistemima za gašenje požara da dobije pristojnu flotu letelica za borbu protiv vatrene stihije.

Tako u svetu postoje firme koje proizvode rezervoare za vodu koji se montiraju ispod trupa helikoptera. Taj sistem za samo 57 sekundi može iz reke ili jezera da uzme 1.500 litara vode. Cena takvih rezervoara je nekoliko desetina hiljada dolara, uključujući i prateću pumpu.

Slično rešenje dostupno je i u Rusiji, gde se proizvode veliki rezervoari za vodu za helikoptere. Takav sistem može da se ugradi i u transportne helikoptere "mil 8", kakve ima ratno vazduhoplovstvo Srbije. Inače, naši "milovi" su učestvovali u gašenju nedavnih požara putem posebnih vedara koja vise ispod letelice.

Kada je reč o gašenju šumskih požara, treba napomenuti da Srbija ipak ima avione koji mogu da posluže za te svrhe. To su oni tipa "dromader" u sastavu poljoprivredne avijacije Jata. Oni u jednom naletu mogu da izbace tonu i po vode. Reč je o izuzetno pokretnim avionima, koji lete malom brzinom i zbog toga mogu da budu čak i efikasniji od ruskog "iljušina" koji je nedavno učestvovao u gašenju požara u našoj zemlji. Bez obzira na to što "Il 76" u jednom naletu može da baci 40 tona vode, on leti isuviše brzo, a zbog veličine teško može da priđe požarima u dolinama i po obroncima planina.

Poljoprivredna avijacija Jata ima 12 "dromadera" koji za gašenje požara mogu da se spreme za nekoliko časova, ali oni nisu korišćeni prilikom nedavnih požara. Kako smo nezvanično saznali, šest "dromadera" je bilo spremno za akciju, ali je izostao nalog Policije.

M. Lakić

--------------------------------------------------------------------------

"Kanaderi" prodati



U sastavu ratnog vazduhoplovstva SFRJ letela su četiri "kanadera" koji su gasili požare duž jadranske obale. Sa početkom ratnih dešavanja u Hrvatskoj, oni su sa aerodroma Zemunik, nedaleko od Zadra, prebačeni u Batajnicu, da bi ih u julu 1992. godine preuzeo Jat. Naš nacionalni avio-prevoznik je "kanadere" 1996. godine, pod sumnjivim okolnostima, prodao Grčkoj.

Kako je ostalo zabeleženo, Grci su za samo 25 miliona dolara (toliko staje jedna nova letelica) dobili ne samo četiri "kanadera" već i 13 rezervnih motora sa više hiljada pratećih delova.

Kao posrednik u tom poslu, tokom kojeg su avioni privremeno dobili češke registracije, spominje se Milan Milutinović, svojevremeno ambasador u Grčkoj i predsednik Srbije.

--------------------------------------------------------------------------

Šutanovac: Nema dovoljno helikoptera

Ministar odbrane Dragan Šutanovac ocenio je da Vojska Srbije ima dovoljno pilota, ali ne i dovoljno ispravnih letelica za gašenje požara i dodao da je za tu namenu neophodno osposobiti još najmanje četiri helikoptera. "Za sledeću godinu ministar je najavio bolje mogućnosti za ulaganje u tehničko opremanje Vojske Srbije i podizanje životnog standarda njenih pripadnika", saopšteno je juče iz Ministarstva odbrane.

Ministar je juče primio pilote 119. mešovite helikopterske eskadrile iz Niša koji su učestvovali u gašenju požara na Staroj planini kod Pirota i ocenio njihov učinak u obuzdavanju vatrene stihije izuzetno uspešnim, iako su učestvovali sa tri helikoptera.

Beta

[objavljeno: 31.07.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.