Kraj samovolje banaka

Izvor: B92, 01.Feb.2011, 20:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kraj samovolje banaka

Beograd -- NBS poslala predlog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga Skupštini, koja bi o njemu trebalo da raspravlja tokom proleća.

Bilo je potrebno deset godina da se napišu pravila koja će građane Srbije zaštititi od samovolje banaka.

Iako priznaju da se novim zakonom u finansijski sistem uvode evropska pravila, pojedine banke već najavljuju da će prihode koje im ovaj Zakon oduzima nadoknaditi na drugom mestu.

Skoro da nema klijenta banke koji >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << bar jednom nije neprijatno iznenađen naplatom usluge koju nije očekivao. Skriveni troškovi u reklamama i ugovori koji se potpisuju bez gledanja uskoro bi trebalo da postanu neprijatna prošlost.

Savetnik ministarke finansija Vladan Manić očekuje da novi Zakon o zaštiti korisnika finasijskih usluga u srpski bankarski sistem uvede jasna pravila igre.

"Ovde ne govorimo samo o zaštiti klijenata od banaka, nego i o zaštiti banaka od građana. Ovaj zakon na jedan pravični način definiše ko je za šta odgovoran i šta je čiji deo posla", kaže Manić.

Banke će ubuduće morati da mesečno obaveštavaju klijente o promenama na tekućem računu o svom trošku, a mogu da zaborave i na dosadašnju zaradu pri gašenju računa ili kreditne kartice. Kreditne rate više neće moći neočekivano da skaču u skladu sa promenom poslovne politike banke kako danas stoji u ugovorima pojedinih banaka.

Sudeći prema komentarima Viktora Feješa iz OTP banke i Snežane Anđelić iz Eurobanke EFG, banke se osećaju oštećene predlogom novog zakona, ali udarce neće primiti ležeći.

"Ukoliko se određeni troškovi ukinu na jednom mestu, banka ima svoje izvore finansiranja koji takođe koštaju i na taj način banka mora da nađe neku računicu u svemu tome, što će najverovatnije rezultirati u određenim segmentima i povećanjem kamatnih stopa", kaže Feješ.

"Ko će jednom da zaštiti banke od klijenata koji su neredovne platiše? Banke se susreću zaista sa velikim brojem klijenata koji ne žele da vrate novac koji su uzeli ni pod kojim uslovima", pita se Anđelićeva.

I pored najava pojedinih banaka da će gubitak nadomestiti poskupljenjem drugih usluga, viceguvernerka Narodne banke Srbije Mira Erić Jović ipak očekuje da će novi Zakon obezbediti fer odnos između klijenata i poslovnih banaka.

"Zaista ne vidim da treba da besplatno ili bez naknade gašenje računa na primer, što je predviđeno ovim zakonom, treba da dovede do poskupljenja usluga, jer banke imaju svoje naknade za sve vreme vođenja računa. Ili pak besplatno gašenje kartice ili besplatno podizanje gotovine na šalteru banke", navodi ona.

Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga poslat je u Skupštinu i poslanici bi o njemu trebalo da glasaju tokom prolećnog zasedanja.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.