
Izvor: Preduzetnik.rs, 09.Jun.2017, 21:57 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kakva je budućnost cigareta i duvanske industrije?
Možete li da zamislite svet bez klasičnih cigareta na koje smo svi navikli? Iako prosečan potrošač verovatno nema svest o velikim promenama koje se dešavaju unutar duvanske industrije – brojke ne lažu, kao ni aktuelni trendovi. Vodeće kompanije na tržištu okreću se razvijanju novih proizvoda poput vajporajzera i e-cigareta, a najnoviji tehnološki izdanak predstavljaju heat-not-burn uređaji za konzumaciju duvana.
Prema podacima iz 2015. godine koji se mogu pronaći u američkom stručnom >> Pročitaj celu vest na sajtu Preduzetnik.rs << časopisu za preventivnu medicinu, u periodu između 2012. i 2013. godine, prodaja e-cigareta skočila je za preko 320%. Predviđanja poput onog koje je sprovela kompanija PR Newswire pokazuju svetlu budućnost za e-cigarete: procene kažu da će do 2025. godine ukupna tržišna vrednost ovih uređaja premašiti 50 milijardi dolara. Poređenja radi, u 2013. godini je ova cifra iznosila svega 3 milijardi dolara.
Zanimljivo je mišljenje Džejmsa Bušnela, jednog od vodećih svetskih analitičara na polju duvanske industrije, koji veruje da su e-cigarete istovremeno i najveća šansa i najveća pretnja za kompanije koje se već bave proizvodnjom klasičnih cigareta. Istorijski gledano, postojala je velika stagnacija u pogledu promena u duvanskoj industriji. Šezdesetih godina počela je masovna proizvodnja cigareta sa filterima i sve do pojave modernih e-cigareta, nije bilo većih inovacija.
E-cigarete su predstavljale prvi spoj tehnologije i rituala pušenja, nešto potpuno novo i na kraju krajeva – zabavno. Kao elektronski uređaj koji pretvara nikotinsku tečnost u paru koja se potom udiše, e-cigareta je postala popularna kod mlađih generacija, naročito zbog velikog broja aromatizovanih tečnosti, kao i raznovrsnih ukusa: čokolada, vanila, višnja, mint – mogućnosti su beskonačne.
Duvanske kompanije su prepoznale da je ovo novi trend koji uzima maha i da tu postoje dva puta. Ili će se pokloniti i uhvatiti u koštac sa novom proizvodnjom (ne odustajući pritom od proizvodnje klasičnih cigareta), ili će ignorisati novonastale potrebe potrošača i prihvatiti rizik da budu potisnuti u ne tako dalekoj budućnosti. Ova neizvesnost naterala je većinu da se ipak uhvate u koštac sa novim trendovima i uključe u trku.
Više i nije samo reč o bitki za profit: duvansko tržište postalo je prostor za eksperimentisanje i koketiranje sa tehnološkim inovacijama. A kada se pojavi nova tehnologija, sve kompanije se takmiče u njenom prilagođavanju i poboljšavanju, kao i u stvaranju što privlačnijeg dizajna.
E-cigarete predstavljale su zaista inovativnu tehnologiju, a u očima poslovnih stručnjaka i ekonomista – one su proizvod koji je svojom pojavom radikalno uticao na dinamiku tržišta, kretanje novca i formiranje novih poslovnih modela. Činjenica je da za uspešno lansiranje jednog proizvoda mora biti ispunjeno na desetine različitih uslova, a treba znati i kada lansirati određeni proizvod na tržište i da li su korisnici uopšte spremni za neku novinu.
Još jedan korak dalje u pogledu razvoja tehnologije uređaja za pušenje predstavljaju tzv. heat-not-burn uređaji. Ovi uređaji za konzumaciju duvana razlikuju se od e-cigareta po tome što sadrže pravo duvansko punjenje (a ne nikotinsku tečnost), a od klasičnih cigareta po tome što ne sagorevaju duvan, već ga samo zagrevaju. Pušač konzumira duvan preko pravog filtera duvanskih patrona, tako da ovaj uređaj predstavlja zlatnu sredinu između klasičnih i e-cigareta. Reklamiraju se kao proizvodi smanjenog rizika, a naročito su popularni zahvaljujući činjenici da ne emituju duvanski dim (jer nema sagorevanja duvana) i nemaju neprijatan miris karakterističan za obične cigarete.
Prve verzije ovih uređaja su se zapravo pojavile pre skoro dvadesetak godina, ali nisu naišle na dobar odziv kod potrošača. Ljudi prosto nisu bili spremni za ovu tehnologiju. U proteklih nekoliko godina, situacija je potpuno drugačija.
Philip Morris je u Japanu je 2014. uspešno lansirao IQOS, novi heat-not-burn uređaj. Do kraja 2016. godine, proizvod je lansiran u više od 20 zemalja, a ove godine stigao je i kod nas u Srbiju.
Prognoze koje idu u korist heat-not-burn proizvoda dala je i Boni Li Hercog, analitičar duvana i napitaka i direktor kompanije Wells Fargo Securities. Hercog smatra da će HNB uređaji zameniti do 30% klasičnih cigareta na tržištu do 2025. godine, što se dosta dobro uklapa sa predviđanjima PR Newswire-a koje smo pomenuli na početku.
Heat-not-burn je sledeća generacija uređaja za konzumaciju duvana koja postepeno uzima maha, naročito zbog činjenice da ne emituju duvanski dim, te je moguće pušiti i u zatvorenom prostoru. To je i glavni razlog kupovine ovog tipa uređaja u Japanu – u zemlji izlazećeg sunca prodaja IQOS-a se udvostručila i trenutno broji preko 3 miliona prodatih uređaja.
Nesumnjivo da je digitalno doba u kojem živimo uticalo na sve sfere života, pa i na način uživanja u duvanu. Vreme će pokazati da li će klasične cigarete ikada izumreti u svom originalnom obliku ili će samo imati dopunu u ovim novim tehnološkim oblicima. Jedno je sigurno: duvanska industrija prolazi kroz pravu revoluciju.
The post Kakva je budućnost cigareta i duvanske industrije? appeared first on http://preduzetnik.rs.