„Jat” leti ka tenderu

Izvor: Politika, 17.Jan.2008, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Jat” leti ka tenderu

Tender za privatizaciju „Jat ervejza”, kako je i najavljeno, biće raspisan u martu ili aprilu, ali država još nije odlučila po kom modelu će naš nacionalni avioprevoznik dobiti suvlasnika. U opticaju su, kako nezvanično saznajemo, dve mogućnosti. Prva predviđa prodaju 49 odsto učešća u vlasništvu „Jat ervejza” s kojim bi kupac dobio i pravo finansijskog upravljanja kompanijom. Druga opcija, koja otvara vrata i za kupce van granica Evropske unije, podrazumeva prodaju >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << 51 odsto vlasništva. Tačnije, kupac bi 49 odsto vlasništva uknjižio na svoje ime a dodatna dva odsto na svoju kompaniju registrovanu u Evropi ili Srbiji.

U tom slučaju, privatizacioni savetnik Rotšild očigledno je u vidu imao da je najveće interesovanje za učešće u privatizaciji „Jata” iskazao ruski nacionalni avioprevoznik „Aeroflot” – generalni direktor Valerij Okulov je to i lično saopštio premijeru Vojislavu Koštunici. Ta kompanija je „Jatu” već predložila razvojni program koji predviđa nabavku modernih i ekonomičnih aviona kojima bi Jat mogao ozbiljno da pretenduje na mesto regionalnog lidera aviosaobraćaja u ovom delu Evrope.

Model 49 plus dva odsto za sada ima nezvaničnu podršku, jer on nudi prevazilaženje problema, ako se to uopšte može tako nazvati, oko preporuke Evropske unije da bi najbolje bilo da kupac „Jata” bude sa Starog kontinenta. Naime, Evropa tu ima u vidu činjenicu da bi Srbija ove godine trebalo da ratifikuje sporazum o zajedničkom ili otvorenom nebu, po kojem bi evropski avioprevoznici, unutar granica EU i zemalja koje pretenduju da uđu u njih, mogli da lete bez ikakvih teritorijalnih ograničenja.

Bez obzira na to što Srbija još nije ratifikovala sporazum o otvorenom nebu, tako da nije dužna ni da ga se slepo pridržava, preporuka – a može se reći – i upozorenje Evrope, svakako da ne prija. Ali, ako kupac „Jata”, van geografskih granica Evrope, odlučujući paket od dva odsto registruje u Srbiji, problema više nema.

Osim „Aeroflota”, interesovanje za „Jat” je iskazao i „Island er”, mada u „Jatu”, nezvanično se može čuti, mogućnost da ta kompanija postane suvlasnik našeg nacionalnog avioprevoznika ne razmatraju s previše očekivanja. Ako se uopšte i govori o drugim mogućim ozbiljnim interesentima, ne bi bilo loše da se na tenderu pojavi i „Er Indija”, koja je „Jatu” početkom prošle godine ozbiljno nudila strateško partnerstvo. I Indusi su u planu imali nabavku novih aviona uz mogućnost da u Beogradu baziraju svoj centar za Evropu. „Er Indija” je inače, u velikom razvojnom zamahu jer aviosaobraćaj u toj zemlji raste vrtoglavom brzinom.

Iz Evrope, za sada, nema znakova interesovanja za „Jat”. Kada smo prošlog leta čelnike „Lufthanze” pitali da li ta kompanija razmatra mogućnost kupovine „Jata”, rečeno nam je da o tome nema planova. Francuski „Er Frans” je kupio holandski KLM, dok je „Britiš ervejz” prvenstveno okrenut interkontinentalnom saobraćaju. Možda bi, a to je samo razmišljanje, u vidu eventualno trebalo imati „Ostrijen ervejz”, koji geografski teži ka jugoistoku.

„Jat ervejz” će biti prodat rasterećen dugova (209 miliona dolara po pariskom i londonskom klubu), s flotom od 16 aviona prosečne starosti 18-19 godina. „Jat” opslužuje nešto više od 50 odsto aviotržišta u Srbiji i u prošloj godini je prevezao 1,3 miliona putnika.

Ali, nacionalna aviokompanija je opterećena ugovorom sa „Erbasom” od kojeg je u proleće 1998. godine naručio osam aviona vrednih 580 miliona dolara. Ugovor je postao pravosnažan sa uplatom avansa od 23,5 miliona dolara zbog čega „Erbas” kasnije nije želeo ni da čuje za „Jatove” predloge i nastojanja da odustane od tog posla. „Erbas” je u međuvremenu uredno beležio i kamate s kojima je vrednost ugovora premašila 700 miliona dolara.

S obzirom na to da je prilikom potpisivanja ugovora sa „Erbasom” država Srbija kao vlasnik „Jata” dala garancije, u ovom trenutku je u stvari najveća nepoznanica šta bi budući suvlasnik našeg nacionalnog avioprevoznika radio s tom porudžbinom. Jer, „Erbas” bi sigurno preuzeo i zakonske mere u slučaju da „Jat” nove avione za podmlađivanje flote kupi od drugog proizvođača.

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.