Iz ruskog paketa izvesna samo pruga

Izvor: B92, 29.Mar.2011, 13:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Iz ruskog paketa izvesna samo pruga

Valjevo -- Najavljivani ruski paket od 10 milijardi dolara mogao bi da splasne na svega 276 miliona evra, sa koliko će Rusija kreditirati završetak pruge Valjevo-Loznica.

Naime, to je jedini projekat planiran za finansiranje iz kredita Rusije, a za koji postoji kompletna dokumentacija.

Pošto je zahtev ruske strane bio da se zna tačna vrednost projekata za koje bi trebalo da bude odobren zajam, očekuje se da ugovor za finansiranje nastavka izgradnje pruge Valjevo-Loznica >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << bude potpisan u drugoj polovini aprila.

Radovi bi trebalo da počnu na jesen, a Srbija će svoj deo novca za taj projekat morati da obezbedi u budžetu za 2012. godinu.

"Do sada je urađeno oko 40 odsto poslova na pruzi, i to na najtežoj deonici, od Valjeva do Osečine, a u dosadašnju izgradnju pruge uloženo je oko 50 miliona evra. Od Osečine prema Loznici radovi bi trebalo da idu mnogo brže, jer su predviđena samo dva tunela na toj deonici pruge” , kaže Milorad Ilić, pomoćnik ministra za infrastrukturu Srbije.

„Ratna pruga”

Pruga je nazvana „ratna” jer bi sve poslove građevinaca na trasi uvek prekidali oružani sukobi. Najpre je francuski investitor pred Prvi svetski rat dobio koncesiju i počeo izgradnju, ali ga je zaustavio prvi globalni sukob. Uoči početka građanskog rata u SFRJ, tadašnji srpski premijer Dragutin Zelenović postavio je kamen temeljac, ali su gradilišta napuštena zbog rata. Treće napuštanje gradilišta usledilo je u proleće 1999. godine zbog početka NATO bombardovanja.

Kako kaže, pored ruske i domaće građevinske industrije, na gradnji pruge angažovali bi se i kapaciteti metalskog kompleksa. Gruba računica je da bi na gradilištima bilo angažovano nekoliko hiljada radnika.

"Na trasi ima 20 tunela ukupne dužne 10.175 metara, odnosno 15 odsto pruge je u tunelima. Najduži tuneli su Popare (1.991 metar), Trifković (1.719) i Jovanja (1.600), na delu od Valjeva do Osečine” , kaže Ilić.

Milorad Ilić, koji je bio predsednik SO Valjevo tokom devedesetih godina kada su počeli radovi na izgradnji pruge, procenjuje da su za završetak posla potrebne otprilike dve godine.

"Svi tuneli su ili potpuno završeni ili probijeni. Izgrađena je većina od 69 mostova, od kojih je 57 železničkih, kao i 15 drumskih. Praktično, u poslednjoj deceniji prošlog veka završeno je, sem postavljanja šina, oko 22 kilometra pruge” , objašnjava Ilić.

Projektom je predviđeno da pruga dužine 68 kilometara ide dolinama Obnice i Jadra, da ima pet železničkih stanica, da bude elektrificirana, da se njome vozovi kreću brzinom do 120 kilometara na sat, a da godišnji promet bude 800.000 putnika i 3,5 miliona tona robe.

Radovi na pruzi Valjevo-Loznica napušteni su nakon petooktobarskih promena 2000. zbog procene lokalne i republičke vlasti da to nije prioritet za Kolubarski okrug i Srbiju.

Inače, po projektu, pruga je sastavni deo evropskog koridora 10, kao i južne savske magistrale od Slovenije preko Hrvatske i Republike Srpske do Srbije.

Po završetku pruge biće skraćeni i železnički putevi zapadne Srbije ka Baru, Makedoniji i Grčkoj za 190 kilometara, za južnu i jugoistočnu Srbiju za 160 kilometara, za Bar 170 kilometara, Kraljevo 140, a za Stalać 60 kilometara.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.