Građani kupuju samo najosnovnije

Izvor: B92, 04.Maj.2010, 12:55   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Građani kupuju samo najosnovnije

Beograd -- Promet u maloprodajnim trgovinskim lancima u prva dva meseca, manji je za 10,6 odsto nego u istom periodu lane, a čak za četrvrtinu u odnosu na prosek iz 2009.

Najčešće se pazari najosnovnije: hleb, mleko, sveže meso, brašno, jaja, kafa...To je osetno smanjilo i prosečan račun u prodavnicama, ali o tome većina trgovaca ne želi zvanično da govori.

Prosečna kupovina u supermarketima iznosi oko 700 dinara. U manjim trgovinama je oko >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << 300 dinara. Dakle, kupci ostave trgovcima dnevno, u proseku, oko 500 dinara. U poređenju sa istim periodom lane, kod većih trgovaca iznos za kupovinu hrane i pića je ostao na istom nivou. U malim prodavnicama, (samostalne trgovinske radnje i slično) prosečan pazar je osetnije opao, jer su ove trgovine manje konkurentne sa cenama.

Pri odlasku u megamarkete kupac prosečno potroši oko 3.500 dinara. Taj iznos varira zavisno od trgovnske kuće i kreće se, prema podacima koje smo dobili, od 2.500 do 4.500 dinara. Ali, valja imati na umu da je sada proređen broj odlazaka u velike kupovine, u odnosu na period od pre nekoliko godina, što se poklapa sa početkom krize.

Podaci o prosečnim pazarima pokazuju da jedva "sastavljamo kraj sa krajem”. Ekonomska kriza uslovila je i pad tražnje na svim nivoima, pa i hrane, što je dovelo i do promene strukture potrošnje.

"Potrošači se najčešće odlučuju za kupovinu jeftinijih namirnica, posebno privatne robne marke" , kaže Vesna Žabić, pi-ar "Delta Maksi grupe”.

Primetno je da je povećana prodaja proizvoda sa nižim cenama u okviru svih kategorija prehrane, dok je manja potražnja za luksuznijim artiklima.

Posle hrane, najtraženiji proizvodi u trgovinama su iz kategorije "higijena” i "kućna hemija”. Istovremeno, smanjena je prodaja žestokih pića, skupljih prerađevina..

Prosečna plata u Srbiji od oko 330 evra nije dovoljna da pokrije sve izdatke. Naime, prosečna porodica, prema statističkim proračunima, na hranu troši oko 42 odsto zarade, oko 25 odsto "odlazi” na komunalije, još oko 15 odsto treba izdvojiti za troškove prevoza. Za kupovinu obuće, odeće, školskog pribora... ostaje malo novca.

Saša Đogović, saradnik Instituta za tržišna istraživanja, ovako komentariše osetan pad prometa:

"To ukazuje na oštar, dramatičan, pad životnog standarda. Problem su mala tražnja i niska kupovna moć stanovništva, ali je i stalno prisutan strah običnih ljudi da li će sačuvati svoje radno mesto i da li će od svojih mesečnih primanja uspeti da pokriju troškove i obezbede svojoj porodici pristojnu egzistenciju", kaže Đogović.

Subvencionisani, potrošački i keš krediti, dodaje Đogović, pozitivno će delovati na potrošnju, ali samo kratkoročno. Jer, bez realnog rasta standarda na bazi domaće privrede, nema ni kontinuiranog rasta maloprodajnog prometa.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.