Franšiza: dobra poslovna šansa u Srbiji

Izvor: Preduzetnik.rs, 01.Feb.2016, 12:31   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Franšiza: dobra poslovna šansa u Srbiji

 
ŠTA JE FRANŠIZA?
Franšiza je model otpočinjanja određenog biznisa, u kome jedna kompanija (davalac franšize) omogućava drugoj kompaniji (korisniku franšize) da proizvodi, prodaje ili distribuira njegov proizvod (uslugu).
Sopstveni (privatni) biznis – iako pod okriljem franšize i vidljiv „pod tuđim brendom“ – i dalje je lični biznis, i predstavlja jedan od najboljih načina za profitabilno poslovanje. Što je još važnije, rizik od poslovnog neuspeha >> Pročitaj celu vest na sajtu Preduzetnik.rs << u sklopu franšizne mreže je značajno niži. Dakle, franšizno poslovanje je način da se u ličnom biznisu primeni dokazani, uspešniji, poslovni model i time umanji mogućnost neuspeha.


FRANŠIZA NIJE SAMO PRODAJA BRENDA – TO JE ČITAV SISTEM POSLOVANJA
Kada odlučite da kupite franšizu, obe strane (davalac i Vi – kao primalac franšize) potpisujete franšizni ugovor, kojim se definišu međusobna prava i obaveze. Osnovna obaveza davaoca franšize je ne samo da Vam obezbedi licencu (prava) i time omogući legalnost poslovanja pod njegovim brendom, već i da vrši konstantni transfer znanja o vođenju posla za sve vreme trajanja franšiznog ugovora. Sa druge strane, osnovna obaveza Vas, kao primaoca franšize, jeste da poštujete preneta pravila ponašanja i – plaćate franšizne naknade (ulaznu i redovne definisane ugovorom).
Franšiza, dakle, nije samo prodaja brenda, slogana, logotipa – to je čitav sistem poslovanja. Reč sistem i jeste ključ za razumevanje poslovnih pravila u okviru franšiznog poslovanja. Primalac franšize može da računa na sistemski prenos znanja i potpunu brigu o poslovanju – od lične obuke i obuke zaposlenih, preko prenosa marketinških i promotivnih kampanja, konstantne podrške u nabavkama i prodaji, pa sve do finansija i računovodstva. Može se zaključiti da primalac franšize u vlastitom poslovanju koristi brend, iskustvo, znanja i metode razvijene od strane davaoca franšize.

FRANŠIZING U SRBIJI DANAS
Kada čujemo bilo šta na temu franšiza i franšiznih mreža, prva asocijacija su nam obično lanci restorana brze hrane – kao što su McDonald’s ili Subway. Ove kompanije jesu najbolje u franšiznom poslovanju, ali i mimo njih egzistira čitavo jedno ogromno tržište franšiza.
Budući preduzetnici već danas mogu da izaberu za lični biznis jednu od dostupnih opcija, a da je nivo potrebnih investicija u potpunosti prilagođen njihovim kapacitetima. Manje investicije za franšizu su, na primer, partnerske agencije osiguranja ili banke ili manji restoran, edukativne radionice i škole za neformalno obrazovanje, a veće koje podrazumevaju do par stotina hiljada evra su, recimo, franšize za supermarket ili benzinsku pumpu.

Ulazak franšiznog sistema u Srbiju obeležile su modne indsutrije: Zara, Springfild, Mango, Oviesse i druge. 2003. godine uzeta je franšiza Office 1 Superstore u oblasti prodaje kancelarijskog materijala, tehnike i nameštaja, a najpopularniji i najrašireniji franšizni sistem, svakako i zbog niske cene, postala je mađarska franšiza za prodaju peciva Fornetti. U toku 2007. godine u Srbiju je ušao američki Re/Max, svetski lider na tržištu nekretnina, kao i  Quit Smoking (IQS), atraktivan program za odvikavanje od pušenja. Narednih godina bile su popularnije usluge treninga, fitnesa i wellness‐a pa je bilo dosta franšiznih ugovora takvih uslužnih delatnosti.

Pored uvoza stranih franšiznih koncepata, novi kvalitet u razvoju franšizinga na našem tržištu predstavlja izgradnja domaćih franšizing sistema u raznim oblastima pa tako sopstvene mreže grade AMC (Afrodite Mode Collection) u oblasti ženske mode, DIS u oblasti veleprodaje, Com Trade za distribuciju kompjuterske opreme i softvera, E‐Dućan u oblasti kupovine preko interneta, Dve šmizle, Mini Maxi, Rakia Bar, Krofna bar i dr. Ovakva kretanja daju za pravo tvrdnjama, po kojim izvoz domaćih franšiza i realno treba da postane sledeća, ne tako daleka, faza u razvoju franšizinga u Srbiji.

ZAŠTO SE ODLUČITI ZA FRANŠIZU? FRANŠIZA JE GARANCIJA ZA USPEH NA DANAŠNJEM TRŽIŠTU
Ulazak u preduzetništvo kupovinom franšize je sigurnije i lakše. Činjenica je da 80 posto novootvorenih firmi (ne franšiznih) propadne već u prvoj godini poslovanja. Osnovni razlog tako visoke stope neuspeha je taj što vlasnici moraju prvo naučiti kako da vode određeni tip poslovanja i metodom pokušaja i pogrešaka sticati svoja iskustva. Na žalost, tržište nije baš tolerantno za neiskusnog početnika, koji pokušava naučiti kako da vodi poslovanje. Ako niste spremni za konkurenciju na tržištu, budite oprezni, možete bankrotirati. Na žalost, to se dešava mnogima.  Sva su istraživanja pokazala da pokretanje poslovanja u sastavu franšize uspe. Mi predlažemo da se odlučite za franšizu Eduke plus. 
 
 

Nastavak na Preduzetnik.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Preduzetnik.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Preduzetnik.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.