„Fijat” stigao, a šta ćemo sad?

Izvor: Politika, 31.Okt.2008, 00:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Fijat” stigao, a šta ćemo sad?

Umesto da zaradi, država će iz svoje kase još morati i da doda – celih 300 miliona evra za opremanje infrastrukture u Kragujevcu, a radnici „Zastave” pitaju šta znači deo ugovora u kome stoji da „Fijat” nema obavezu „preuzimanja zaposlenih po automatizmu”

Kragujevac – Ima jedna narodna umotvorina koja poručuje da posle obavljenog posla nema kajanja. Ugovor sa „Fijatom” je potpisan i tu više nema „bože pomozi”.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika <<
Umesto da zaradi od dosad najveće investicije u Srbiji („teške” 900 miliona evra), država će iz svoje kase još morati i da doda – celih 300 miliona evra za opremanje infrastrukture u Kragujevcu. Ko je mogao znati da će, kad je ta obaveza preuzeta, svet zahvatiti velika finansijska kriza, te da će za formiranje vlade biti potrebni i glasovi penzionera Krkobabića. Da je samo to, nego i radnici „Zastave” traže svoje. „Fijat” je još u startu rekao šta je imao, odnosno da ga se „kragujevački proleteri” ne tiču mnogo. Država, dakle, i tu mora „da zalegne”, a to znači još nekoliko desetina miliona evra.

Kako i odakle namaći toliki novac u trenutku kada premijer Mirko Cvetković najavljuje recesiju? Od prihoda zajedničke firme, koja će početi da zarađuje tek za dve-tri godine!

Učešće države od tridesetak odsto u ovoj investiciji kritikovao je DSS. U toj stranci smatraju da je to mnogo i navode primere drugih zemalja, poput Češke i Slovačke, koje su dolazak automobilskih giganata pratile sa oko 15 odsto u odnosu na visinu celokupnog ulaganja. Predsednik Srbije Boris Tadić nije želeo da komentariše te „grke reči”, kako je prilikom nedavne posete Kragujevcu okarakterisao kritike na račun ugovora sa torinskim gigantom.

Uostalom, kakvu su alternativu imali država i grad Kragujevac da „Fijat” nije došao!? Šta bi tek onda bilo sa „Zastavom” i radnicima, upitali su kritičare predstavnici lokalne uprave, donoseći odluku o oslobađanju italijanske kompanije plaćanja svih lokalnih taksa u narednih deset godina, do 31. decembra 2018. godine.

U tom periodu „Fijat” neće morati da plaća porez na imovinu, zakup građevinskog zemljišta, isticanje firme na poslovnom prostoru – ukupno 450 miliona dinara manjka u gradskom budžetu. Sve će to, kako je rečeno u obrazloženju skupštinske odluke, biti nadoknađeno kroz porez na zarade zaposlenih.

Sad dolazimo do „tačke ključanja”, bar kad je reč o „Zastavinim” radnicima. Šta znači deo ugovora u kome stoji da „Fijat” nema obavezu „preuzimanja zaposlenih po automatizmu”, pitaju oni, a bilo je rečeno da neće izvisiti niko od 3.700 trenutno zaposlenih u „Zastava automobilima”.

Postoji plan. „Fijat” će, kako je dogovoreno na nedavnom sastanku predstavnika sindikata i Ministarstva za ekonomiju i regionalni razvoj, do kraja 2008. primiti 1.000 radnika, a tokom 2009. još 1.300. Prema rečima Nebojše Ćirića, državnog sekretara u pomenutom ministarstvu, „Fijat automobili Srbija” zaposliće 2.433 radnika bivše „Zastava automobili”.

I pored toga, predsednik Samostalnog sindikata Zoran Mihajlović, inače učesnik višemesečnih pregovora oko sudbine radnika „Zastava automobili”, izjavljuje za medije da „više nikom ne veruje”, a od ministra Dinkića traži da svojim potpisom potvrdi i garantuje da će obaveze prema radnicima biti ispunjene.

A one uopšte nisu male. Samo za isplatu zaostalih zarada iz perioda od 1997. do 2001. treba namaći oko 10 miliona evra. Istovremeno, svakome ko dobrovoljno želi da napusti fabriku treba dati 300 evra po godini staža, a tu je i oko 800 onih kojima je ostalo pet godina do penzije. Njima sleduje „paket” od 3.250 evra i 60 odsto prosečne republičke zarade do sticanja uslova za odlazak u mirovinu.

Što se tiče onih koji bi da rade, izjašnjavanja u „Zastava automobilima” su već počela. Nekoliko desetina zaposlenih u službi „Nabavke” već je popunilo upitnike sa osnovnim podacima, a uskoro bi, bar tako je najavljeno, trebalo da bude organizovana i anketa, odnosno razgovori sa svakim radnikom pojedinačno.

Prilikom nedavnog gostovanja na kragujevačkoj televiziji, ministar Dinkić je rekao da će iz „Fijata” stići i stručnjak za kadrovska pitanja. U tome je, izgleda, i „kvaka” zbog koje radnici strepe za svoju budućnost. Jer, podsetimo, „Fijat” je sa 67 odsto kapitala većinski vlasnik u zajedničkom preduzeću sa državom, a to znači da će posao dobiti samo oni koji ispune visoke standarde italijanske kompanije. Ukoliko takvih ne bude u „Zastava automobilima”, „Fijat” će zasigurno potražiti stručnjake van Kragujevca. Odatle, verovatno, i deo ugovora u kome stoji da Italijani nemaju obavezu „preuzimanja zaposlenih po automatizmu”.

Rečeno je da će radnici „Zastava automobila” imati prioritet prilikom zapošljavanja u „Fijat automobili Srbija”. Još samo neko to da garantuje, pošto ugovorom to nije jasno definisano.

Brane Kartalović

[objavljeno: 31/10/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.