Fijat“ i Iveko“ ušli u Zastavu“

Izvor: Glas javnosti, 30.Sep.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Fijat“ i "Iveko“ ušli u "Zastavu“

BEOGRAD - Vlada Srbije i italijanski „Fijat“ potpisali su juče ugovor o osnivanju zajedničke kompanije i ulaganju 700 miliona evra u proizvodnju automobila. „Fijat“ će imati 67 odsto vlasništva, a Vlada Srbije 33 odsto u novoj kompaniji koja će preuzeti imovinu fabrike „Zastava“ u Kragujevcu, navodi se u ugovoru koji su potpisali potpredsednik vlade i ministar ekonomije Mlađan Dinkić i predsednik „Fijat“ grupe Serđo Markione.

Pomaže i grad

Nova kompanija >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << će biti deo grupe „Fijat“ i uposliće 2.400 radnika. Proizvodni kapacitet fabrike biće 200.000 automobila godišnje do kraja 2010. godine sa mogućnošću povećanja na 300.000. Ukupna investicija Vlade Srbije u novu fabriku biće 200 miliona evra. Od toga su 100 miliona ulaganja i podsticaji u novcu, 50 miliona evra biće odobreno kao kredit osnivača, a preostalih 50 miliona su razna poreska oslobođena i podsticaji.

Pored toga Grad Kragujevac će pružiti podršku u izgradnji potrebne infrastrukture za fabriku. Markione i Dinkić potpisali su i Memorandum o razumevanju o budućoj saradnji dve članice „Fijat“ grupe, „Iveka“ i „Manjeti Marelija“, sa Vladom Srbije u proizvodnji autobusa, specijalnih vozila i automobilskih komponenti. Prema tom memorandumu, biće formirane još dve zajedničke kompanije koje će biti 70 odsto u vlasništvu Italijana, a 30 odsto u vlasništvu Srbije.

TADIĆ: ŠANSA ZA RADNIKE

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da ugovor sa „Fijatom“ predstavlja veliku šansu ali i obavezu za radnike „Zastave“. - Pozivam zaposlene u „Zastavi“ da prionu na posao jer će od njih zavisiti budućnost „Fijata“ u Srbiji - kazao je Tadić i dodao da će radnici morati da se takmiče jer je konkurencija u automobilskoj industriji mnogo oštrija nego pre 50 godina kada je „Fijat“ počeo da sarađuje sa kragujevačkom fabrikom.

BROJNA DELEGACIJA, MNOGO MEDIJA

Potpisivanju ugovora osim predsednika i premijera Srbije Borisa Tadića i Mirka Cvetkovića, skoro svi ministri srpske vlade - ministar policije Ivica Dačić, potpredsednik Jovan Krkobabić i ministri -inostranih poslova Vuk Jeremić, nauke i tehnološkog razvoja Božidar Đelić, finansija Diana Dragutinović, odbrane Dragan Šutanovac, za nacionalni investicioni plan Verica Kalanović, telekomunikacija Jasna Matić i sporta i omladine Snežana Samardžić-Marković. Italijansku vladu je predstavljao ministar inostranih poslova Franko Fratini.

Među izveštačima bili su predstavnici italijanske novinske agencije ANSA, televizije RAI, Vol strit džornala, agencija Rojters, Asošiejted pres, Frans pres, španske novinske agencije EFE i slovenačke nacionalne televizije, novinari austrijske televizije ORF...

LIČNA KARATA

„Fijat“ grupa, vodeći je italijanski i jedan od najvećih proizvođača automobila u svetu, koji godišnje proizvede oko 2,5 miliona vozila, i planira da to poveća na 2,8 miliona do 2010. godine. U prvom polugođu ove godine „Fijat“ grupa, u kojoj se osim „Fijat“ grupe - automobili, nalazi i „Iveko“ i „Manjeti Mareli“, povećala je profit za 26 odsto, na oko 243 miliona evra. „Fijat“ grupa - automobili bavi se projektovanjem, proizvodnjom i prodajom automobila u celom svetu pod brendovima „fijat“, „alfa romeo“, „lanča“, „fijat profešenel“ (laka teretna) vozila i „abart“. Od 1899. godine, kada je „Fijat“ osnovan u Torinu, proizveo je do danas oko 97 miliona putničkih vozila i lakih teretnih vozila i na tržište izbacio oko 470 modela. „Iveko“ je poznat po proizvodnji lakih, srednjih i teških teretnih vozila, koja se koriste u građevinskoj industriji, gradskih i međugradskih autobusa i specijalizovanih vozila. Inače, akcije „Fijata“ juče su na berzi izgubile tri odsto vrednosti.

Početna investicija za te kompanije je 240 miliona evra, od čega je učešće Srbije 60 miliona evra, uz odgovarajuće poreske olakšice i ulaganja u infrastrukturu.

Tim memorandumom je predviđeno da do kraja 2012. „Iveko“ kao suvlasnik „Zastava kamiona“ u Srbiji proizvodi specijalna vozila i oko 2.200 autobusa godišnje. „Manjeti Mareli“ će proizvoditi komponente i delove za domaće i inostrano tržište.

Raspoloženje, brzina, ponašanje

Obe fabrike biće u industrijskoj zoni Kragujevca i zaposliće 2.350 radnika, navodi se u memorandumu.

Premijer Mirko Cvetković je rekao da će ugovor sa „Fijatom“ u naredim godinama Srbiji doneti investicije od oko 800 miliona evra, a taj iznos će biti povećan kada se realizuje memorandum sa „Ivekom“.

- Efekti za Srbiju pored tih ulaganja biće i u privlačenju stranih investitora i smanjenju spoljnotrgovinskog deficita- rekao je premijer i dodao da se očekuje da će od izvoza automobila godišnji prihod nove kompanije biti oko milijardu evra. Dodatna korist će biti, kako je rekao, i u tome što će ta investicija pomoći razvoj Kragujevca i čitavog regiona.

- Vlada Srbije će nastaviti da stvara što povoljniji ambijent i za druge investitore kako bi se pospešio ekonomski razvoj - rekao je Cvetković.

Ministar inostranih poslova Italije Franko Fratini istakao je da je „danas važan dan za Italiju koja Srbiju smatra prijateljskom zemljom i ekonomskim partnerom“.

- Imali smo više ponuda i više kandidata. Opredelili smo se za Kragujevac zbog raspoloženja i brzine kojom će sve biti završeno, i zbog ponašanja ljudi. „Fijat“ je primljen raširenih ruku - kazao je Serđo Markione, predsednik grupe „Fijat“.

Izvoz milijardu evra

Ministar ekonomije Srbije Mlađan Dinkić kazao je da će ukupna investicije države Srbije sa „Fijatom“, „Ivekom“ i „Manjeti Marelijem“ iznositi 940 miliona evra od čega će Srbija dati 210 miliona evra i poreske i druge olakšice.

- Srbija će pored toga u naredne četiri godine uložiti 300 miliona evra u infrastrukturu Šumadije - kazao je Dinkić i naveo da će u proizvodnji raditi ukupno 4.750 ljudi i da će se do 2011. godine ostvarivati jedna milijarda evra izvoza. „Cele prošle godine ukupan izvoz Srbije bio je 6,5 milijardi evra - naglasio je Dinkić i dodao da će početkom 2010. godine u Kragujevcu početi proizvodnja novog „Fijatovog“ automobila klase A, ali da je model još poslovna tajna.

Ministar je dodao i da će u novoj fabrici biti nastavljena proizvodnja „zastave 10“, po licenci za „Fijatov“ „puto“, dodajući da će proizvodnja u 2009. biti udvostručena na 10.000 automobila.

Na kraju ceremonije potpisivanja ugovora kojoj su prisustvovali i italijanski ambasador u Srbiji Alesandro Merola i potpredsednik „Fijata“ Alfredo Altavila ispred palate Srbije pušteni su baloni u bojama Srbije i Italije, a ministar Dinkić i predsednik „Fijata“ otputovali su helikopterom u Kragujevac koji je sa zakašnjenjem od 45 minuta stigao na heliodrom, nedaleko od fabrike, nakon čega su obišli pogone.

За распродају националне привреде по систему 67% странцима остатак домаћим геџама није потребно имати ни један једини дат семестар на неком осредњем Економском факултету. А коалиција ЗЕС се хвалила као скуп економских експерата који ће ставити земљу (у овом случају Италију) на привредне ноге. По овом Динкићевом систему распродаје националне привреде (у коме страни инвеститори не плаћају порез читавих првих 10 година пословања) и моја баба са четири разреда основне школе може да реши проблем наталитета етничких Срба у Србији: уортачиш се са страним инвеститором у експлоатацији сопствене супруге по принципу две трећине њему остатак теби (с тим што он првих десет година не плаћа никакве дечије додатке итд.) и ето нових "Тополина". Уколико би сада Динкић постао директор ФК Црвене Звезде клуб би постао европски бренд на следећи начин: друштвено предузеће ФК Црвена Звезда са свом својом имовином улази у бизнис столећа склапањем билатералног уговора са ФК Манчестер Јунајтедом на основу кога енглески инвеститор добија две трећине власништва српског клуба. На основу тога, клуб мења име у ФК Манчестер Јунајтед-Србија и користи Звездину Маракану као терен за тренинг Ц клуба Манчестер Јунајтеда који се бори у Енглеској Трећој Лиги. Након освајања титуле шампиона Енглеске Треће Лиге, тренирањем на Маракани, читава Србија ће славити велики успех ФК Црвене Звезде и српског фудбала. http://www.freewebs.com/ovsiste

I ja sam prijatelj Srbije moze i meni neka fabrika. Mislim kad vec delite kad je bal nek je bal. Ja nisam da Kosovo bude nezavisno Italija jeste prema tome mozda ja zasluzujem i malo bolju fabriku od Zastave?

Pa zasto uopste objavljujete komentare ljudi kojima je kvocijent inteligencije ocigledno ispod broja cipela koje nose? Zastava je bila propala firma , i mozda je nekome trebalo platiti samo da je preuzme. I sta je Fiat trebalo da uradi? Da ulozi sve te pare, i mozda dobije patriotskih 10% vlasnistva? Opet cemo izgleda o domacim izdajnicima i stvanim placenicima.

Ја сам све до сада био убеђен да је Динкић завршио Економски а не Факултет за трансфер некретнина. Један министар калибра Динкића би ваљда морао да буде способан да ревитализује ту пропалу Заставу да она нешто своје оригинално производи и продаје а не да се претвори у шрафцигер индустрију. На крају крајева, 5. октобра 2000. г. нисмо палили Скупштину и доводили демократске способњаковиће да претварају српску привреду у инострану шрафцигер прћију већ да од те привреде нешто и ураде али тако да та привреда буде СРПСКА а не италијанска. Иначе, у Речнику српског језика реч ФИАТ не постоји! За Речник италијанског језика ме не занима (мада је то скраћеница од Fabrica Italiana Automobili Torino).

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.