Izvor: Blic, 08.Nov.2008, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Elektromobili made in Pančevo

Dugo je Stanko Ko­vačević, kao ma­šinski inže­njer zaposlen u „Naftaga­su", potom jedini ov­lašćeni privatnik za projektovanje i montiranje gasnih sistema, promišljao tre­ndove u energetici. Krajem aprila ove godine, na imanju supruge u Debeljači kraj Pančeva, pustio je u rad pogon za montažu sku­tera, motora i automobila isključivo na električni pogon.

To nije kraj poslovnoj viziji. „Moj projekat je fabrika za vozila na električni >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << pogon čiji bi godišnji potencijal bio 20.000 automobila", kaže Kovačević.

Za sada uloženih tri miliona evra, od čega je pokrajina, po osnovu tehnoloških inovacija, izdvojila 600.000 evra, vraća se stalnom proizvodnjom skutera i proizvodnjom automobila po porudžbini. „U pitanju su zahtevi turističkih organizacija: vozila za golf terene, popularni auto-vozići za zabavne parkove, sajmove, razgledanje grada... Većina porudžbina je iz inostranstva, posebno iz turističkih regiona", objašnjava vlasnik i direktor „Globus auta".

Nedavno su na novosadskom sajmu automobila „Auto-šou" predstavljeni modeli prvih srpskih elektromobila - za gradsku taksi vožnju, dostavno vozilo za gradsku vožnju i gradsko vozilo za dve osobe - izazvali pažnju publike, ali i investitora. Kovačević precizira da su u sva tri modela 90 odsto ugrađenih delova delo domaćih proizvođača i da su upola jeftiniji od sličnih elektromobila svetskih firmi.

Vozilo za dve osobe razvija brzinu od 50 km/h, radijus kretanja je 130 km, a punjenje olovnih baterija traje pet sati. Jedan set baterija može da se puni 500 puta, što znači da baterije valja menjati svake tri godine, što je investicija od blizu dve hiljade evra. Ali, računica kaže da elektromobil robne marke GA potroši za sto kilometara vožnje „goriva" za sto dinara, a klasični automobil za 850 dinara. I održavanje automobila je jeftinije bar 60 odsto, buka je smanjena za 90 odsto, da se ne govori o ekološkim dobitima.

Cena u maloprodaji je 12.000 evra. Kovačević ističe da se za samo 12 meseci uštedama u troškovima vožnje vozilo isplati prosečno dinamičnoj srpskoj porodici. Slično vozilo u Evropi košta od 20.000 do 28.000 evra.

Dostavno vozilo košta oko 15.000 evra, dostiže brzinu do 45 km/h, dok mu je radijus kretanja do 140 km. Baterije su jače i izdržavaju 1.500 punjenja.

Ipak, „Globus auto" će prvu seriju elektromobila lansirati u kategoriji taksi vozila. Do početka beogradskog sajma automobila, 40 zaposlenih u Debeljači ponudiće vozni park od 40 taksija, koje će u realnim uslovima vožnje proveriti verovatno novoosnovana taksi služba unutar pančevačke firme. Na sajmu „Auto-šou" pažnju su privukli i auto-vozić, minibus, kao i serija raznih skutera.

Kovačević kaže da će konačni profil fabrici u Debeljači dati budući investitor. Projekat potencijalno omogućava godišnju proizvodnju, radom do 300 zaposlenih, oko 20.000 automobila, bilo jednog tipa, bilo u kombinaciji više modela za različite namene.

Zanimljivo, baterije se ne moraju puniti na šteker, već i iz solarnih panela i vetrogeneratora, koji se takođe montiraju u Debeljači.

Za Srbiju?

Kada će ovdašnji kupci moći da računaju na nabavku u maloprodaji domaćeg elektromobila, zavisi od budućeg investitora, spremnog da u pogon uloži osam miliona evra u prvoj, potom još tri miliona evra u drugoj fazi, kaže Kovačević, dodajući da bi fabrika i montažna linija mogli biti gotovi za manje od godinu dana, a do tada bi se iskristalisali i dobavljači. Kovačević smatra da bi bilo profitabilno naći domaćeg proizvođača i za litijumske baterije, koje ne proizvodi niko u okruženju.

Važno je istaći da je Srbija obavezna da reši proceduru tehničkog prijema vozila na električni pogon i da bi osiguravajuća društva morala definisati uslove osiguranja elektromobila.

Za Evropu!

Na beogradskom sajmu automobila Pančevci će predstaviti i luksuzno vozilo namenjeno evropskom tržištu. Radi se o sportskom tipu, čija će maloprodajna cena biti konkurentna – 70.000 evra. To je skoro upola manje od nedavno promovisanog „teslamobila" u Parizu.

Brzina od 150 km/h i radijus kretanja od 280 km predstavljaju dobre parametre. Znatna poboljšanja brzine, ubrzanja i radijusa kretanja postignuta su upotrebom litijum-jonskih baterija, cene od oko 15.000 evra, koje se menjaju nakon 5.000 punjenja.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.