Dug švercera GSP-u do pet mil. €

Izvor: B92, 08.Jun.2011, 04:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Dug "švercera" GSP-u do pet mil. €

Beograd -- Kontrolori u gradskom prevozu napisali 79.956 opomena putnicima koji nisu imali kartu. Iz nemaštine, nesavesnosti ili nemara, tek mnogi vole da se voze džabe.

Među "švercerima" koji su u porastu, međutim, ima drskih pa još i napadaju radnike GSP dok obavljaju svoj posao.

Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd svakodnevno preveze oko 1,5 miliona putnika, a broj onih koji ne plate kartu je sve veći. Oko 80.000 opomena napisali su kontrolori od početka godine, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << a svega tri odsto uspeli su da naplate odmah u vozilu.

Prema rečima Milete Radojevića, generalnog direktora GSP, ovo preduzeće čini sve napore kako bi se izborilo sa nesavesnim putnicima, ali "šverc" je u poslednje vreme veoma izražen.

CENE KARATA I KAZNI

U dnevnom saobraćaju, cena pojedinačne karte u prvoj ili drugoj zoni je 50 dinara, odnosno dvostruko više ukoliko se kupi u vozilu. Za prevoz u prvoj i drugoj zoni, karta košta 80 dinara, ili 120, ako se kupi kod vozača. Da se građanima više isplati da kupe mesečnu kartu, nego da se švercuju, govori podatak da za jednu mandatnu kaznu treba izdvojiti kao i za markicu sa kojom putnik može bezbrižno da se vozi mesec dana. Za zaposlene je markica za prvu zonu 2.680, a za drugu 3.200. Za doplatnu kartu, putnik zatečen bez legitimacije, odmah u vozilu plaća 3.000 dinara. Ukoliko uđe u sudski postupak na ovaj izdatak se dodaju i sudski troškovi. Za storniranje po opomeni će morati da plate 600 dinara, a troškovi storniranja po opomeni pred izvršenje su 1.000 dinara.

"Sproveli smo istraživanje i 'pratili' ponašanje putnika na početnoj stanici gde je kontrola zaredom ušla u nekoliko autobusa. Većina putnika je ostala da čeka vozilo u kojem neće biti 'fluorescentnih prsluka'. Dovijaju se na razne načine i izbegavaju da kupe kartu, pa i da plate kaznu. Mnogi kad nemaju kud, kartu kupe od vozača. To ih na kraju košta skuplje, ali i dalje misle da im se više isplati da ne kupuju karte", objašnjava Radojević.

Podacima GSP kažu da su od početka godine ljudi u fluorescentnim prslucima napisali su 78.956 kazni. Od tog broja samo poslednjeg meseca na "crnoj" listi našlo se 14.727 nesavesnih putnika kojima je uručena opomena. Kontrolori su u vozilu uspeli da naplate tek 2.225 doplatnih karta.

Na poslovima kontrolora GSP trenutno zapošljava 459 radnika. Oni svakodnevno proveravaju ispravnost putnika na svim linijama gradskog prevoza, po principu "kružne kontrole". Ipak, gubici GSP zbog neplaćanja kazni mere se milionima. Prema evidenciji najvećeg gradskog prevoznika dug građana koji su se vozili bez karte iznosi od 300 do 500 miliona dinara.

"Nemamo saznanja da je neko od utuženih korisnika bio u zatvoru zbog neplaćene doplatne karte, ali smo upoznati da sud ide u izvršni postupak", dodaju u GSP.

U bazi podataka dužnika po osnovu neplaćene doplatne karte u vozilima ITS, najveći dužnik, u poslednje tri godine, nagomilao je "račun" veći od pola miliona dinara. Od 1. juna 2008. do 1. juna ove godine, ovaj nesavesni putnik, po osnovu 190 opomena u ukupnom iznosu duguje 570.000 dinara. Ovog rekordera u ignorisanju kontrolora i kazni u stopu prati još 12 dužnika, koliko ih je u istom periodu evidentirano sa više od 100 opomena.

Efekat mere pojačane kontrole, koja "živi" već godinu dana, je neznatno povećana prodaja pojedinačnih karata i markica. U aprilu je prodato 3,7 miliona karata za jednu vožnju i 250.000 mesečnih markica. Od ovog broja trećinu naruče državne i privatne kompanije. Više od 90 odsto prodatih karata putnici su kupili na kioscima. Inače, u autobusima, tramvajima i trolejbusima GSP prosečno se mesečno proda između 40.000 i 50.000 karata.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.