Da li svaka jabuka mora da ima bar-kod

Izvor: RTS, 22.Feb.2020, 07:57   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Da li svaka jabuka mora da ima bar-kod

Završeno je sa obeležavanjem jaja, a već je isteklo i vreme da se obeleži voće i povrće i sva zanatska roba koja se prodaje na pijacama i u maloprodaji. Bar-kod, QR kod ili neki drugi, obavezan je pored deklaracije i mora biti istaknut na tezgi, u rafu. Obavezan je i za pekare i poslastičarnice. Tržišna inspekcija već ima pravo da kažnjava, iako još nema dovoljno objašnjenja. Po svemu sudeći, bar-kod će najviše koštati male proizvođače. >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS <<
Na tezgama koje je obišla ekipa RTS-a još nema bar-kodova pored deklaracije robe, a već bi trebalo da ih bude, kao i na svim drugim proizvodima u maloprodaji.

Načelnik u Ministarstvu trgovine Željko Rakić ističe da bar-kodovi olakšavaju rad trgovcima i u magacinima, olakšava se praćenje robe i rad na kasama, smanjuju se troškovi, a povećava produktivnost i efikasnost.
Veliki trgovinski lanci ih odavno imaju, ali u piljarama i manjim radnjama se često ručno kuca.
Umesto bar-koda, proizvođači mogu da imaju QR kod koji očitava pametni telefon. Ljiljana Pavlović iz Unije poslodavaca Srbije preporučuje QR kod onima koji ne izlaze na međunarodno tržište, jer je besplatan i mogu sami da ga izrade.
Rakić dodaje da ako se skenira QR kod, na primer na patikama, korisnik može da pusti video-zapis o tim patikama ili da vidi neko korisničko uputstvo.
Bar-kod, ili čuvenih trinaest crta ili brojki, sadrži neke obavezne podatke o robi. Drugi pomenuti kod je kreativniji.
Gde sve može da se nađe barkod Sam proizvođač odlučuje šta će staviti ili kako će pojačati izlazak na tržište. Zasad nema lasera, odnosno obeležavanja svakog krompira, glavice kupusa, jabuke.
"On se ne mora naći na svakom paradajzu, svakom krompiru. Dovoljno je da se nađe na kutiji, omotu, alkici. Može biti i u štampanom materijalu, katalogu", navodi Rakić.
Još je mnogo dilema kod pekara, poslastičara, cvećara, raznih zanatlija. Nema još priručnika ali ima mnogo sastanaka, dežurnih telefona za pojašnjenje.
Ko plaća kaznu Već je isteklo vreme za prilagođavanje, kažu u Uniji poslodavaca Srbije. Važno je napomenuti da su trgovci ti koji snose sankcije ako plasiraju robu koja nije označena mašinski čitljivim kodom.
Iako trgovci podležu kaznama, sve zavisi od malih proizvođača – bez obeležavanja neće moći robu da prodaju piljarima ili na pijaci.
To dodatno obeležje mora biti negde na tezgi, na rafu u pekari. U restoranu ne, ali ako iznosimo gotovu hranu, to je obavezno.
Potrošaču daje dodatnu informaciju o proizvodu ako deklaracija nije čitljiva ili je otpala.

Nastavak na RTS...






Povezane vesti

OBELEŽAVANJE ROBE NAJVIŠE POGAĐA MALE PROIZVOĐAČE Da li svaka jabuka mora da ima barkod?

Izvor: Blic, 22.Feb.2020

Završeno je sa obeležavanjem jaja, a već je isteklo i vreme da se obeleži voće i povrće i sva zanatska roba koja se prodaje na pijacama i u maloprodaji. Barkod ili neki drugi, obavezan je pored deklaracije i mora biti istaknut na tezgi, u rafu. Obavezan je i za pekare i poslastičarnice. Tržišna...

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.