Crnogorska Vlada obelodanila ugovor: Milione pravdali - reklamama?

Izvor: B92, 09.Apr.2021, 15:11

Crnogorska Vlada obelodanila ugovor: Milione pravdali - reklamama?

Nova Vlada skinula je oznaku tajnosti sa ugovora.

Naime, ugovorom iz 2017. godine za promociju Crne Gore kao turističke organizacije "Montenergo erlajns" (MA) dobio je kroz avansnu uplatu više miliona evra.

Crnogorski nacionalni avio-prevoznik “Montenegro erlajns” za 3,6 miliona evra koliko je avansno dobio od Nacionalne turističke organizacije (NTO) 2017. godine imao je obavezu da za taj novac promoviše državu kao turističku destinaciju putem društvenih mreža, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << specijalnom časopisu “Luxury inflight”, da brendira svoje poslovne prostorije, predstavništva i avione, daje podršku u organizovanju studijskih poseta novinara i turoperatora, da informiše potencijalne turiste o turističkoj destinaciji posredstvom svojih info pultova, flajera, foldera za karte, da svoje rezultate o ispitivanju tržišta dostavlja NTO... Ovaj novac je uplaćen sa namenskog na žiro račun.

To piše u Ugovoru o poslovno-tehničkoj saradnji u vezi sa aktivnostima na promociji Crne Gore kao turističke organizacije koji su nacionalni avio-prevoznik, čiji su avioni prizemljeni od kraja decembra prošle godine, i NTO sklopili u prvoj polovini 2017. godine. Crnogorske “Vijesti” imaju uvid u taj ugovor koji je sklopljen na period od četiri godine, a koji za javnost nije bio dostupan, kao i deo prateće dokumentacije. Ugovor su potpisali direktorka NTO Željka Radak Kukavičić i bivši direktor MA Živko Banjević.

Nova Vlada je skinula oznaku tajnosti sa ovog ugovora.

Pošto je ugovor sa MA i NTO potpisan na period od četiri godine i celokupan novac avansno uplaćen, a avioni MA prizemljeni, NTO neće moći da dobije za deo novca usluge definisane ugovorom. Ono što se zvanično zna iz izveštaja Državne revizorske institucije (DRI) je da je MA avansno opravdao 1,24 miliona evra za 2017. i 2018. godinu.

Ukupna pomoć koju je MA dobio od države u 2017. godini, kako je saopštio na premijerskom satu premijer Zdravko Krivokapić, bila je 9,49 miliona evra, od čega je iz budžetske rezerve isplaćeno 4,29 miliona, a 5,2 iz budžeta Ministarstva saobraćaja.

Uzdržanost DRI

Da je MA dobijao novac od NTO obelodanjeno je u revizorskom izveštaju o njegovom poslovanju 2018. godine koji je uradila revizorska kuća MV “Konsalt” iz Podgorice. U tom izveštaju pisalo je da je MA imao obavezu prema NTO za primljeni avans, a nije bilo podatka zašto je NTO dala taj novac MA.

DRI je u reviziji završnog računa budžeta za 2018. godinu na osnovu dokumentacije koju su dobili tokom revizije utvrdio da je MA opravdao 1,24 miliona evra od čega se na 2017. godinu odnosi 385 hiljada evra, a ostatak od 864 hiljade na 2018. godinu. DRI je tada preporučio da NTO i MA periodično usaglašavaju avansnog plaćanja u pismenoj formi koja potvrđuju da su fakture u vezi sa realizovanim aktivnostima u skladu sa iznosom opravdanog avansa.

DRI je i u reviziji poslednjeg završnog računa budžeta za 2019. godinu navela da NTO nije dostavila dopunjeni izveštaj o realizaciji avansa MA zbog čega se vrhovna revizija uzdržava od mišljenja po ovom pitanju.

Radak Kukavičić nije objasnila javnosti sa koje je budžetske stavke isplaćeno MA 3,6 miliona evra, a podaci o toj uplati nisu bili dostupni u finansijskim izveštajima NTO. Bez odgovora su i ostala pitanja odakle NTO novac kada je imala manji budžet na godišnjem nivou od ove jedne avansne uplate.

Prema zavodnom pečatu koji se nalazi na dokumentaciji ovaj ugovor je u MA zaveden 1. marta 2017. godine.

“Obe strane obavezuju se da će u strogoj tajnosti čuvati odredbe ugovora, kao i sve informacije, dokumenta i materijale u vezi sa ugovorom, osim ako se objavljivanje ne traži po zakonu, u skladu sa administrativnim rešenjem ili sudskim nalogom ili u okviru pravnog postupka”, definisano je ugovorom.

Zaključak Vlade

MA je ugovorom bio obavezan da dostavi NTO plan marketinških aktivnosti za 2017. godinu najkasnije do marta te godine, kao i da za svaku narednu godinu dostavlja isti plan do kraja novembra tekuće godine, kao i da podnosi izveštaje u vezi sa tim šta je radio do kraja februara tekuće godine za svaku prethodnu godinu.

U preambuli ugovora je navedeno da će ova saradnja doprineti promociji Crne Gore kao turističke destinacije i rastu broja turista i ostvarenih noćenja što će se pozitivno reflektovati na celokupnu turističku privredu i ekonomski razvoj, te da MA “iskazuje spremnost da stavi sve svoje kapacitete u funkciju razvoja crnogorskog turizma i crnogorske ekonomije”. U preambuli se za osnov ugovora uzima i Vladin zaključak iz februara 2017. godine.

Tim zaključkom koji je dostupan na sajtu Vlade, između ostalog, definisano je da “ministarstva turizma, finansija i NTO u najkraćem roku sagledaju mogućnost obezbeđenja dodatnog novca u budžetu za pojačanu marketinšku podršku i aktivnosti na pormociji Crne Gore, sa akcentom na korišćenje kapaciteta Javnih preduzeća Morsko dobro, Nacionalni parkovi, Regionalni vodvod i MA”.

Budžet NTO za 2017. godinu je bio 1,87 miliona evra što je za oko 1,7 miliona manje od celog iznosa avansne uplate Montenegro erlajnzu.

Koliko je koštalo reklamiranje kod nacionalnog avio-prevoznika?

Prema podacima iz dokumentacije u koju “Vijesti” imaju uvid, navodi se da je u 2019. godini brendirano pet aviona lepljenjem nalepnica na spoljnoj strani aviona sa leve i desne strane kod prednjih glavnih vrata sa logom i sajtom NTO i to je za tu godinu koštalo 240.000 evra, a za devet meseci prošle godine po istom je osnovu potrošeno po 180.000 evra.

Dalje, brendirani su zaglavci na sedištima aviona što je koštalo u 2019. godini 180.000 evra i još 135.000 evra.

Prema računici MA, brendiranje prostorija u 2019. godini je koštalo 108.000 evra

“Tokom 2019. godine u poslovnim prostojima MA je izložen promotivni materijal. Predstavnici NTO i MA su tokom 2019. godine sukcesivno dostavljali promotivni i propagandni materijal, informativne flajere/mape/brošure koji su distiribuirani u svim poslovnicama” navodi se u dokumentaciji i dodaje da je za tu godinu brendiranje poslovnica u inostranstvu koštalo 108.000 evra, a brendiranje aerodromskih šaltera 84.000 evra.

U časopisu “Luxury inflight” NTO se promovisala sa tri reportaže u tri broja i to je koštalo 27.000 evra, dok je promocija na onlajn kanalu “montenegroairlines.com” za 2019. godinu koštala 72.000 evra.

U 2019. godini je MA zajedno sa NTO sponzorisao održavanje skupštine “Lufthansa City Centra” u hotelu “Splendid”.

MA navodi da je u cilju promocije NTO i turističke privrede tokom 2019. godine bez nadoknade distribuirao brošuru Skijališta Crne Gore u svojim avionima i u časopisu “Luxury inflight” je besplatno plasirao priču o “Kotor artu”.

Za objave na Fejsbuku i Instagramu dali 105.000 evra

Podaci pokazuju da je 60.000 evra koštala promocija u 2019. godini na Fejsbuku i Instagramu MA, a za devet meseci prošle godine 45.000 evra. Reklame su jednako koštale na obe društvene mreže, odnosno, pola sume za određenu godinu je išlo za Fejsbuk i isto toliko za Instagram. MA na Fejsbuku ima 15.000 pratilaca, a na Instagramu oko 7.834 pratilaca.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Povezane vesti

Milione za “Montenegro erlajns” pravdali reklamama

Izvor: Capital.ba, 10.Apr.2021, 11:31

PODGORICA – Podgoričke Vijesti pišu da je avio-prevoznik “Montenegro erlajns” (MA) avansno dobio 3,6 miliona evra od Nacionalne turističke organizacije (NTO) za reklamiranje Crne Gore kao turističke destinacije, prema ugovoru potpisanom sredinom 2017. na period od četiri godine. FOTO: montenegro...

Nastavak na Capital.ba...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.