Izvor: B92, 01.Apr.2008, 18:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Cene nerealne zbog marži
Beograd -- Najveći deo cena domaćih proizvoda i dalje čine marže. Od proizvođača do kupca, kada se sve sabere, stigne proizvod skuplji za 70 odsto.
U Evropi je marža skoro sedam puta manja, što, kako kažu u Udruženju za zaštitu potrošača, pokazuje koliko je cena domaćih proizvoda nerealna. Dok stigne do potrošača, mleko, ali i gotovo svaki drugi prehrambeni proizvod, dva puta promeni cenu.
Tako se na početnu, proizvođačku cenu, doda od 15 do 20 odsto >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << marže veletrgovina, a na to još 30 do 40 odsto, kada proizvod stigne u prodavnice.
"Mleko Šabačke mlekare je jeftinije u Republici Srpskoj nego kod nas. Ono što je poražavajuće jeste da se čak i mali proizvođači pridružuju takvoj politici cena. Njihovo tržište nije ugroženo, jednostavno se pridružuju monopolistima, Salfordu i njima sličnim", objašnjava Goran Papović, iz Udruženja potrošača.
Iako je Udruženje potrošača organizovalo desetodnevnu akciju bojkota proizvoda koji su skupi, to nije uticalo na smanjenje cene prehrambenih proizvoda.
U međuvremenu su usledila i nova poskupljenja hleba, ulja i brašna.
U Udruženju za zaštitu potrošača kažu da se to i očekivalo, jer od trgovaca niko nije ni tražio da smanje marže.
"Sada, u ovom trenutku, veliki hipermarketi i trgovine nemaju razloga da skidaju cene, oni se verovatno prećutno i dogovaraju. Kada se otvori tržište, onda će konkurencija učiniti svoje", smatra Zoran Nikolić, iz Udruženja potrošača.
Posle bojkota, sledeća akcija Udruženja za zaštitu potrošača biće analiza cena mleka, ulja i hleba.
Kako objašnjavaju, na taj način će pokušati da utvrde ko najviše zarađuje, proizvođač ili prodavac.
Biće organizovana i provera težine vekne hleba koja sada košta 38 dinara.
Za zakidanje gramaže i prevaru potrošača, zakonom je predviđena kazna čak milion dinara.