Benzin jeftin, naftaši zbog rasta troškova traže poskupljenje

Izvor: Politika, 20.Jan.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Benzin jeftin, naftaši zbog rasta troškova traže poskupljenje

Gorivo bi narednih dana moglo da poskupi za sedam do osam dinara po litru. – NIS i privatnici traže izmenu Uredbe o cenama derivata

Stručnjaci na mnogim primerima dokazuju da je Srbija u ekonomskom smislu izolovani deo sveta i da ono što važi za druge, za našu zemlju i ne mora. To se ovih dana pokazuje i na primeru benzina. Iako poslednjih meseci, zbog svetske ekonomske krize i pojeftinjenja sirove nafte, cene benzina i dizela padaju, vozači u Srbiji to nisu osetili u >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << punoj meri. Ali, po mišljenju proizvođača i trgovaca, do znatnijeg pojeftinjenja goriva u Srbiji i ne može da dođe.

Upravo ovih dana Naftna industrija Srbije i privatnici traže izmenu Uredbe o cenama derivata, donete 2005. godine. Situacija je toliko alarmantna, tvrde oni, da baš zato što je sada gorivo jeftino, može da se dogodi da ga ne bude. Ko je u pravu?

Ukoliko Vlada Srbije uskoro ne odobri izmenu Uredbe o cenama derivata u delu koji se odnosi na realne troškove uvoza i transporta nafte, kao i cene rafinerijske prerade, više od polovine privatnih benzinskih pumpi ostaće bez goriva, tvrde prometnici. Kako i sam ne bi ostao bez goriva, NIS je zajedno s „Lukoilom”, Petrobartom”, „Naftom a. d. ” i „Timoilom” upoznala ministra energetike s ogromnim gubicima koji nastaju upravo zbog toga što postojeća uredba o cenama godinama ne prati realne troškove nabavke sirovine, transporta i proizvodnje goriva. Ništa bolja situacija nije ni kada je reč o evrodizelu, jedinom derivatu koji slobodno ulazi u zemlju, a trgovci već sada nemaju računicu da ga uvoze, jer je nabavna cena viša od one na pumpama.

Računica pokazuje, tvrde prometnici, da je prošle nedelje litar evrodizela uvoznike koštao 62 dinara, dok se na pumpama u Srbiji prodaje po 58,20 dinara. Postojeća uredba, tvrde trgovci, prenebregava činjenicu da transport sirove nafte Jadranskim naftovodom više ne košta 8,30 dolara, koliko je koštao 2005. godine, već dvostruko više – 16,60 dolara po toni.

Istovremeno se, po važećoj uredbi, cena rafinerijske prerade obračunava po 29,62 dolara, iako je stvarna 33 dolara po toni. Trgovci sada posebno plaćaju i transport sirove nafte Transnaftom od oko četiri dolara po toni, što je ranije bio trošak ukalkulisan u cenu prerade. Kada se sve ovo uzme u obzir, jasno je da važeća uredba „ne priznaje” troškove prometnika od oko 25 dolara po toni.

Jedino što bi ih moglo izvući iz gubitaka jeste novo, najavljeno, poskupljenje goriva od oko sedam do osam dinara po litru, kažu proizvođači. Ali pod uslovom da država ne poveća akcize kroz maloprodajnu cenu. Inače, dodaju, Srbija sada ima najniže cene goriva u okruženju.

U Ministarstvu energetike potvrđuju da su im problemi NIS-a i vlasnika privatnih pumpi predočeni uoči nove godine, i da je razmatranje izmene postojeće uredbe u proceduri. Moguće je da će se ovo pitanje naći već na prvoj narednoj sednici vlade.

J. Petrović

[objavljeno: 20/01/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.