Avio-mehaničari hoće u gazde

Izvor: Politika, 19.Jun.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Avio-mehaničari hoće u gazde

Radnici Jat tehnike ne odustaju od kupovine svoje firme, iako ih država sprečava da učestvuju na tenderu – uslovom da je kupac prošle godine imao prihod od 100 miliona evra

Dok džinovskim hangarom u koji mogu da stanu dva džambo-džeta, odjekuju balade Berija Vajta, radnici u plavim kombinezonima krpama i razređivačem čiste spojeve na kargo vratima tuniskog „boinga” 737. Polako i temeljno jer pre nanošenja novog sloja boje, sa trupa pomenutog aviona mora >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da se skine i poslednja tačkica stare farbe.

– To je naša podmornica. Taj avion smo tako krstili jer mu na leđima nedostaje još samo komandni toranj pa da kao podmornica istog trenutka zaroni, uz osmeh objašnjava Nenad Trajković, portparol Sindikata vazduhoplovnih mehaničara Srbije, koji po potrebi „glumi” vodiča kroz pogone Jat tehnike.

Zaista, pomenuti„boing” koji je stigao iz Tunisa, neodoljivo podseća na podmornicu. Sa njega su poskidani gotovo svi delovi – rep, točkovi, motori, sedišta, enterijer pa čak i farba. Ostao je samo trup u boji „golog” metala i sada preostaje da se nakon pregleda i popravki, delovi vrate na svoje mesto. Kao proizvodnja novog aviona.

Inače, poslednjih meseci, posebno od prošlog ponedeljka kada je u „Fajnenšel tajmsu” i domaćoj štampi objavljen poziv za učešće na tenderu za privatizaciju Jat tehnike, glavna tema u toj kući je izbor strateškog partnera. Poziv na tender će biti otvoren do 26. septembra a država je interesente za 70 odsto akcionog kapitala (preostali deo biće podeljen u dva jednaka dela, građanima i radnicima) uslovila time da su u prošloj godini imali profit od najmanje sto miliona evra i da se već bave popravkom i održavanjem aviona. Na tenderu mogu da učestvuju i avio-kompanije.

– Po kvalitetu radova možemo da se merimo sa bilo kojom sličnom kompanijom iz sveta. Sertifikate obnavljamo dva puta godišnje i imamo sva odobrenja i saglasnosti evropskih vazduhoplovnih vlasti. Jedina razlika u odnosu na konkurenciju je to što smo za 60 odsto jeftiniji – kaže Budimir Hinić, generalni direktor Jat tehnike.

Prema njegovim rečima, Jat tehnika u ovom delu Evrope nema pravu konkurenciju. Na primer, Lufthanza tehnika u Budimpešti nema široku ponudu poput Jat tehnike. Slično je i sa tehnikama u Rumunijii na Malti, koje inače vode bivši radnici Jat tehnike.

– Ove godine očekujemo prihod od 35 miliona evra. Za poslednje dve godine vrednost firme je uvećana deset puta i do sada smo sarađivali sa 30 avio-kompanija. Ali, najvažnije je to da se svi sa kojima smo sarađivali, ponovo vraćaju – govori Hinić.

Strane avio-kompanije ne samo da dolaze, već kako je neko prokomentarisao, čekaju u redu. Jat tehnika će tako ovih dana nastaviti pregovore sa Britiš ervejzom koji želi da u predstojećoj sezoni zakupi jednu proizvodnu liniju. To znači da bi osam do deset aviona britanskog nacionalnog avio-prevoznika bilo servisirano u Beogradu. To planira i poznata danska aviokompanija Serling.

Zbog povećanog obima posla Jat tehnika je počela da angažuje i druge srpske firme, poput kragujevačke „Zastave” ili „21. maja” iz Rakovice. Oni po najstrožim standardima mašinski obrađuju sklopove stajnih trapova (noge aviona). A, kada je reč o „Zastavi”, interesantno je spomenuti jedan svojevrsni kuriozitet. Naime, pogoni „Zastave namenske” imaju poseban strug, koji je za bivšu JNA svojevremeno proizvodio cevi za haubice a ta mašina se sada koristi za obradu hidrauličnih cilindara stajnog trapa, za „boingove” avione.

Na pitanje šta radnici „Jat tehnike” očekuju od predstojeće privatizaciji, odgovor je uvek isti – posao i razvoj. Kažu i da imaju poverenje u sindikate, među kojima glavnu reč vodi Sindikat vazduhoplovnih mehaničara Srbije.

– Radnici Jat tehnike žele da otkupe svoje preduzeće. Bez obzira što je država postavljanjem uslova o profitu isključila takvu mogućnost , mi i dalje ne odustajemo od te namere. To je sve što za sada mogu da kažem, rekao nam je Dragan Bogdanović, predsednik Sindikata vazduhoplovnih mehaničara Srbije.

O nameri radnika da kupe Jat tehniku znaće se više tokom narednih meseci a Bogdanović, koji deluje prilično sigurno, u tom kontekstu dodaje da radnici imaju još pokojeg keca u rukavu. U svakom slučaju, radnici i sindikati nemaju ništa protiv strateškog partnera koji je spreman da kroz ulaganja obezbedi dalji razvoj preduzeća.

Marko Lakić

---------------------------------------------------

Od Nemačke do Singapura

Interesovanje za kupovinu Jat tehnike do sada je već izrazilo više kompanija iz Nemačke, Izraela, Rusije i Singapura. One su upoznate sa očekivanjem da će prodajna cena doseći sumu između 100 i 200 miliona evra, iako knjigovodstvena vrednost Jat tehnike iznosi deset miliona evra.

Jat tehnika trenutno poseduje licence za održavanje „boingovih” aviona, ATR-a koje koristi Jat, a u planu je i usvajanje „Erbasovog” programa. Uz manji hangar koji može da primi četiri aviona poput „boinga” 737, Jat tehnika ima i veliki hangar u koji mogu da istovremeno stanu dva džambo-džeta. Veliki hangar je u delimičnoj upotrebi jer do prijema najvećih aviona preostaju ulaganja u njegovo opremanje.

M.L.

[objavljeno: 20/06/2008.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.