Izvor: B92, 25.Maj.2015, 14:46 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Auto-put do Srbije sad brine CG
Crna Gora traži model kojim bi se zaštitila od rizika kursnih razlika vezanih za kredit za auto-put koji je s kineskom Eksim bankom zaključen u dolarima.
Komentarišući kritike da je deo ugovora s Kinezima koji se odnosi na kursne razlike štetan po Crnu Goru, ministarstvo finansija je najavilo da će, "na osnovu analize tržišta, razgovora sa finansijskim institucijama i prikupljenih ponuda, biti doneta odluka koja je opcija najprihvatljivija i koja će da obezbedi najmanje >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << izdatke za pomenuti aranžman".
Auto-put je vredan 809,6 miliona evra, od čega je kredit Eksim banke od oko 687 miliona evra odobren na 20 godina, uz grejs period od šest godina i godišnju kamatnu stopu od dva odsto.
"Ministarstvo finansija planira da sprovede aktivnosti na zaštiti od pomenutih rizika i zaključenje aranžmana kojim bi bila osigurana stabilna i fiksna otplata obaveza po ovom aranžmanu", saopšteno je "Pobjedi", u odgovoru na pitanje koji su hedžing instrumenti kojima zemlja može da se najbolje zaštiti.
U ministarstvu ističu da nema potrebe da se dogovaraju s kineskom Eksim bankom o hedžing aranžmanu.
"Taj postupak je interna stvar svake države i njene finansijske politike, a kreditnim aranžmanom sa bankom definisano je da će Vlada Crne Gore sredstva kredita vraćati u američkim dolarima", objasnili su iz ministarstva.
U ovom vladinom resoru kažu da svakodnevno prate stanje na međunarodnom tržištu valuta i dodaju da je rizično praviti bilo kakve projekcije vezano za buduća kretanja, imajući u vidu da je ovo tržište izuzetno promenljivo, prenela je RTCG.
"Imajući u vidu da su Vlada Crne Gore i Eksim banka zaključile kreditni aranžman u američkim dolarima a da je domaća valuta evro, Ministarstvo finansija će zbog rizika i izloženosti kursnim razlikama preduzeti potrebne mere kako bi se zaštitilo da pomenute promene kursa značajnije ne utiču na finansijsku obavezu i visinu otplate", kažu u Ministarstvu.
Promena kursa na tržištu, kako su podsetili, može da ima znatnijeg uticaja nakon isteka grejs perioda od šest godina i početka isplate glavnice.
Infrastrukturni projekat veka u Crnoj Gori, izgradnja auto-puta Bar - Boljare, zvanično je počela 11. maja, a prvu deonicu gradi kineska kompanija CRBC.