Ne znamo za Kiša i Albaharija, ali smo sa Cecom i Karleušom na ti

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 15.Dec.2011, 18:36   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ne znamo za Kiša i Albaharija, ali smo sa Cecom i Karleušom na "ti"

BEOGRAD -

Omiljeni načini provođenja slobodnog vremena u Srbiji su mahom besplatne aktivnosti poput gledanja televizije, čitanja, boravka u prirodi, bavljenja sportom ili druženje sa prijateljima i porodicom, pokazalo je danas predstavljeno istraživanje Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka.

Istraživači su ocenili da se kulturne prakse u Srbiji, u poređenju sa regionom i Evropom, kreću u okvirima evropskog proseka i istakli da istraživanje treba iskoristiti kako >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << bi se "malo bolje sagledao i obradio svoj vrt".

Rezultati istraživanja, pod nazivom "Kulturne prakse građana Srbije", pokazali su da svega sedam odsto stanovništva Srbije može sebi da priušti mesečni trošak veći od 5.000 dinara za kulturu, odnosno, odlazak na jedan veći koncert stranih izvođača ili dve-tri pozorišne predstave. Istraživanja, koje su uradili Predrag Cvetičanin i Marijana Milankov, je pokazalo i da čak dve trećine stanovnika Srbije može da izdvoji najviše 2.000 dinara mesečno za zadovoljenje svojih kulturnih potreba.

Prema odgovorima ispitanika, ispostavilo se da žene svoje slobodno vreme najradije provode u pozorištu, galerijama, muzejima, slušajući klasičnu muziku i čitajući knjige, dok se muškarci opuštaju uz rok i džez, u bioskopu ili surfujući internetom.

Oko 60 procenata ispitanika čitavu godinu dana nije posetilo nikakve kulturne događaje, a među onim događajima na kojima su i bili su uglavnom festivali, odlasci u pozorište, na izložbe, sajmove i koncerte.

Više od polovine građana sluša narodnu muziku, iako manje od trideset odsto njih odlazi na koncerte narodne muzike.

Mediji, a naročito televizija, glavni izvor kulturnih sadržaja

Ispitivanje je pokazalo i da se više od 60 procenata ispitanika izjasnilo da je pročitalo bar jednu knjigu kada su čitali za vlastito zadovoljstvo, dok se procenat onih koji nisu pročitali ni jednu knjigu za potrebe posla, iz obrazovnih razloga ili samoobrazovanja kreće od 75 do 80 posto.

Dnevnu štampu redovno (5 do 7 puta) čita trećina građana, a toliko njih redovno (jednom nedeljno ili češće) čita magazine.

Za veliki broj građana, mediji, a naročito televizija, predstavljaju glavni izvor kulturnih sadržaja. U proseku, ispred malih ekrana građani Srbije provode između jednog i tri sata dnevno.

Najviše se gledaju filmovi i vesti, ali se uživa i u muzici, TV serijama, dokumentarnom programu, kvizovima i sportskim programima.

Takođe, tek trećina ispitanika redovno sluša radio, a istovremeno gotovo trećina građana uopšte ne sluša radio.

Istraživanje je pokazalo i da građani Srbije vole da "surfuju" internetom, pa čak 63 odsto korisnika kompjutera koristi ovu globalnu mrežu. Društvene mreže su takođe omiljene u Srbiji, pa skoro polovina onih koji koriste kompjuter se učlanjuje u virtuelne socijalne mreže, najčešće na "Fejsbuk".

Kada je reč o slikarstvu, autori studije ispitanicima su pokazali četiri poznate slike iz svetske i nacionalne istorije umetnosti - "Seobu Srba" Paje Jovanovića, "Atinsku školu" Rafaela Santija, "Između dana i noći" Petra Lubarde i "Neimenovana broj 2" Džeksona Poloka.

Izuzev "Seobe Srba", za koju je znalo svega 28 odsto ispitanika, ostali autori su bili poznati samo uskom krugu ispitanika. "Najnepoznatiji" među četvoricom bio je Rafaelo, za čiju sliku je znalo sveta 6,6 odsto anketiranih.

Istraživanje je pokazalo i da građani Srbije slabo poznaju umetnost. Većina njih nije navodila svoje omiljene reditelje, kompozitore, likovne umetnike, pisce jer nisu bili u stanju.

"Narodnjacima" omiljeno "Selo gori", a "rokerima"- "Mućke" i "Seks i grad"

Čak 30 procenata anketiranih nije znalo ko je Danilo Kiš, niti je čitalo njegove knjige. Ko je Biljana Srbljanović nije znalo 57 procenata, David Albahari 66 posto, Marina Abramović čak 77 posto ispitanika.

Sa druge strane, kada je reč o zabavljačima poput Lepe Lukić, Predraga Živkovića Tozovca, Svetlane Cece Ražnatović, Goce Tržan, Jelene Karleuše ili Željka Joksimovića gotovo da nije bilo ispitanika koji nije znao ko su oni.

Kada je reč o TV serijama, "Selo gori, a baba se češlja" je najpopularnija serija u Srbiji, slede "Ranjeni orao", "Mućke", "Kursadžije" i "Dosije Iks".

Istraživanje je pokazalo da su se ljudima koji vole "narodnjake" uglavnom sviđale serije "Selo gori", "Dolina sunca", "Ranjeni orao", turska sapunica "Hiljadu i jedna noć".

Onima koji slušaju rok i pop muziku, omiljene serije su mahom "Mućke", "Seks i grad", "South Park"...

Čak 60 odsto građana Srbije retko kupuje knjige, a njihove biblioteke broje manje od 50 knjiga. U najvećem broju domova anketiranih nalaze se ikone, porodične fotografije.

Nešto manje od polovine domova imaju umetničke slike, a oko trećine goblene i reprodukcije.

Gotovo sva domaćinstva imaju televizore i mobilne telefone, a većina i kompjuter, radio, DVD, fotoaparat, CD plejer.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.