Alpina i Por traže produženje koncesije na 30 godina

Izvor: Politika, 25.Jun.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Alpina i Por traže produženje koncesije na 30 godina

Izgradnja autoputa Horgoš-Požega ostaje vruć krompir i za novu vladu, posle novih predloga austrijskog konzorcijuma

Rok koji je Vlada Srbije ostavila Dojče banci da priloži garanciju za izgradnju autoputa Horgoš–Požega, odnosno da se izjasni da li će finansijski stati iza konzorcijuma Alpina–Por ističe 30.juna. Jedan od uslova bio je >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << izmena koncesionog ugovora oko koga i posle tromesečnih pregovora još nije postignuta saglasnost sa državom. Koncesionar je, kako saznajemo, pre dva dana svoj predlog dostavio Ministarstvu za infrastrukturu, a već u petak spisak njegovih želja biće prosleđen u Nemanjinu 11. O sudbini koncesionog ugovoratrebalo bi da odlučuje novi saziv vlade najverovatnije sredinom jula.

Šta doslovce sadrži predlog koncesionara i Dojče banke još nije obelodanjeno, ali prema tvrdnjama onih koji su učestvovali u pregovorima i koji su videli konačnu verziju predloga, zahtevi su na prvi pogled suštinski ostali isti kao i proteklih meseci, samo su drugačije formulisani i malo modifikovani.

Tokom pregovora koji su okončani 19.juna zatraženo je da se trajanje koncesije produži na 30 godina, umesto prvobitnih 25 godina. Predlagano je i da se izgradnja autoputa od Čačka do Požege odloži od 2014.godine do 2016.godine zbog manjeg prometa na toj deonici. Austrijski konzorcijum potom je zahtevao da bude oslobođen od koncesione naknade za vreme gradnje, budući da je prema prvobitnom ugovoru Srbiji trebalo da daje 10 odsto bruto prihoda dok traju radovi. Jedan od predloga bio je i da se država odrekne PDV-a na putarine. Koncesionar je hteo maksimalno da se osigura pa je predložio da država obezbedi određenu strukturu saobraćaja na autoputu Horgoš–Požega u slučaju da protok bude manji od predviđenog, verovatno tako što bi se vozila preusmeravala sa okolnih puteva.Troškovi eksproprijacije ili izuzimanja zemljišta, koje snosi koncesionar, prema njegovoj zamisli, trebalo bi da budu smanjeni sa 40 na 32 miliona evra.

Ove predloge, međutim, državni pregovarači nisu podržali i sugerisali su koncesionaru da u pisanoj formi dostavi spisak svojih zahteva sa preciznim obrazloženjem idokazima o njihovoj opravdanosti.Da li su ipak koncesionar i njegov finansijer prihvatili opomenu i učinili neke ustupke, odrekavši se nerealnih zahteva za srpsku stranu, ili su ostali pri svome biće jasnotek kada pravnici i vladini odbori detaljno prouče papire, jer oni koji su ih videli kažu da u toj dokumentaciji ima stvari koje zahtevaju dodatno tumačenje.

Iako rok za usaglašavanje zahteva formalnoističe za četiri dana,rok za zatvaranje finansijske konstrukcije je 31.decembar. Ova odluka je doneta na telefonskoj sednici vlade 31.marta pošto se Dojče banka izjasnila da ne može da da garanciju za izgradnju autoputa (na kome su radovi trebali da počnu prvih dana aprila) jer, kako je obrazložila, nije učestvovala pri sačinjavanju ugovora između koncesionara i države. Sam projekt jeste ocenila isplativim, ali je tražila izmenu pojedinih odredbi i prilagođavanje njenim standardima i standardima finansijskih institucija koje je podržavaju (Evropska banka za obnovu i razvoj, Evropska investiciona banka i Svetska banka). Pitanje je samo da li je ono što je prihvatljivo za nju i njene kofinansijere prihvatljivo i za Srbiju.

M. Avakumović

[objavljeno: 26/06/2008.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.