Alpina finansira gradnju autoputa?

Izvor: B92, 20.Mar.2008, 18:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Alpina finansira gradnju autoputa?

Beograd -- Umesto bankarskih prihvaćene garancije koncesionara, kaže državni sekretar u Ministarstvu za infrastrukturu Mihajlo Marković.

Marković kaže da će konzorcijum PORR i Alpina izmiriti sve obaveze predviđene ugovorom o koncesiji za prvu godinu

List Danas piše da iako u Ministarstvu za infrastrukturu tvrde da će radovi na izgradnji autoputa od Beograda do Požege početi 1. aprila, još uvek nije jasno da li će planovi biti ugroženi zbog stava >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << glavnog finansijera, Dojče banke, da u prvoj godini ne učestvuje u projektu.

„Dojče banka nije dala povod za spekulacije da neće finansirati koncesiju mada nije ni zvanično potvrdila na koji način će se uključiti u realizaciju projekta. Činjenica je, međutim, da koncesionar, konzorcijum austrijske Alpina mejreder i PORR, ne traži drugog finansijera", kaže Mihajlo Marković, koji je i zastupnik vlade kao koncedenta u tom poslu.

On objašnjava da je konzorcijum „već ponudio plan finansiranja i naglasio da će iz svojih sredstava izmiriti sve obaveze predviđene ugovorom o koncesiji za prvu godinu. Zbog toga, za Vladu Srbije ne postoji problem učešća Dojče banke u prvoj godini izgradnje, jer sve garancije predviđene ugovorom daje koncesionar".

Stručnjaci, međutim, nisu tako samouvereni kada je reč o realizaciji prve posleratne koncesije u Srbiji. Oni smatraju da, osim političkih prepreka, kao što je nestabilnost vlasti i protivljenje vojvođanskih funkcionera, problem predstavlja i to što je već prilikom sklapanja ugovora sa koncesionarom, došlo do značajnih odstupanja od uslova pod kojima je raspisan tender.

Iako je ugovor već potpisan, on još uvek nije u potpunosti dostupan javnosti, a zna se i da je prošle nedelje vlada prihvatila novu korekciju, pa je odobrila dogovor koncesionara i Dojče banke da u raspodeli koncesionih prihoda, prioritet imaju potraživanja prema banci.

„Bilo bi bolje da vlada nije prihvatila to ’krpljenje’ koncesije i da je odmah potražila novog partnera, što bi svaka druga država u svetu učinila. Međutim, sve više postaje naša praksa da prvo utvrdimo uslove tendera, a potom ih, prilikom sklapanja ugovora, menjamo. To ne doprinosi našem ugledu u poslovnom svetu i strani investitori sve češće ukazuju na taj problem", kaže konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević.

Kovačević navodi da je odluka da garant bude sam koncesionar „za Alpinu kao koncesionara, ali još više za vladu, veliki rizik. Srbiji nije potreban posao u kome će koncesionar odmah početi da naplaćuje putarinu na delu puta od Novog Sada do Beograda, a da pri tom nije izvesno da li će radovi na izgradnji deonice od Beograda do Požege, što je, inače, prioritet, biti završeni".

„Siguran sam da će Alpina, ukoliko bude morala, potražiti novog finansijera, jer je za Austrijance to isplativ posao, ali je simptomatična tolika spremnost srpske vlade na kompromis", dodao je on.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.