Izvor: Politika, 02.Jan.2015, 23:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako se postaje muzička zvezda padalica

Uprkos velikoj popularnosti koju donose učesnicima, pevačka TV takmičenja u Srbiji nisu uvod u uspešnu karijeru, pokazuje dosadašnje iskustvo

Zarada za producente i emitere, prilika za pokazivanje talenta i sticanje popularnosti za učesnike, jeftina zabava za gledaoce – to je recept po kojem se TV muzička takmičenja godinama nalaze u vrhu lista gledanosti, ne samo u Srbiji, i privlače hiljade uglavnom mladih ljudi da u njima učestvuju.

Od „Idola”, „Operacije >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Trijumf”, „Prvog glasa Srbije”, „Iks faktora”, preko narodnjačkih „Zvezda Granda” i ne samo muzičkog „Ja imam talenat”, manje ili više daroviti izvođači pokušavaju ovim bržim putem da zakorače u svet šou biznisa gde ih čeka uspešna karijera. U želji da pokažu pevačke kvalitete i zasluže pet minuta slave, takmičari angažuju armiju navijača koja ih bodri, kako u televizijskom studiju tako i slanjem poruka, vodeći ih ka pobedi.

Da učesnici ove TV forme zaista veruju da je to lakši i brži način za početak profesionalnog bavljenja muzikom, svedoči i Nevena Božović (20), koja je posle učešća u „Prvom glasu Srbije”, dobila priliku da sa Mirnom Radulović i Sarom Jovanović (nastupile kao „Moje tri”) predstavlja Srbiju na izboru za „Pesmu Evrovizije” 2013. godine. Ova studentkinja Fakulteta muzičkih umetnosti u Beogradu kaže da se za „Prvi glas” prijavila da bi pokazala kako peva, da bi se oprobala u različitim žanrovima, otpevala pesme koje voli i da bi ljudi čuli za nju. I nije se pokajala:

Nevena Božović

– Od devete godine učestvujem na različitim takmičenjima, pa je i „Prvi glas Srbije” bio još jedna prilika za to, pošto mi je delovalo ozbiljno. Imala sam priliku da učim od ljudi koji su se dokazali u profesiji – ističe Nevena Božović.

Da je ovakvih takmičenja bilo u vreme kada je počinjala profesionalno da se bavi muzikom, prijavila bi se i Kristina Kovač.

– Mislim da bi mi pomoglo – kaže za naš list ova sada afirmisana autorka.

Kao lošu stranu ovog formata ona navodi teret popularnosti stečene za kratko vreme u kojoj takmičar može lako da se izgubi.  

Mnogi se zaista i jesu izgubili. Bez obzira na pevački kvalitet i dobijeni publicitet, većina pobednika muzičkih talent takmičenja nestala je sa javne scene i nije poznato ni da li se uopšte bave muzikom. Izostanak uspeha sagovornici „Politike” tumače nedovoljnom ličnom posvećenošću takmičara, kao i odsustvom podrške produkcije.

Kristina Kovač

– Da li će neko posle ovih emisija napraviti uspeh ili ne, zavisi od njegovog talenta i truda, ali i od posvećenosti produkcije emisije. Ako je cilj samo puka zarada novca dok TV šou traje, onda od karijere nema ništa. U svetu je bilo uspešnih muzičara koji su se pojavili u ovim takmičenjima, ali se sada i tamo publika umorila i ne ulaže se dovoljno u pobednike – navodi Kristina Kovač.

Još jednu otežavajuću okolnost na putu ka uspehu ona vidi u poziciji pop muzike, za koju kaže da trenutno u Srbiji nije mejnstrim i gotovo da ne postoji.

Suprotno domaćem iskustvu, u svetu su ova nadmetanja iznedrila planetarno poznate muzičke zvezde kakve su Dženifer Hadson, finalista „Američkog idola”, dobitnica nagrade „Gremi” i nekoliko filmskih i televizijskih nagrada, Keli Klarkson, pobednica prve sezone „Američkog idola”, takođe dobitnica „Gremija”, zatim Leona Luis, pobednica britanskog „Iks faktora” i bend „One Direction”, koji je bio finalista istog takmičenja.

To što su pobednici domaćih pevačkih nadmetanja ostali daleko od svetlosti reflektora i što im se pesme ne nalaze na top listama, ne znači da su manje kvalitetni od svetskih. Kako objašnjava kulturolog dr Maja Vukadinović, u SAD postoji jaka industrija zabave i veliko tržište, pa je veća i mogućnost da neko napravi uspeh nakon talent takmičenja.

– Kod nas se sve svodi na kratkotrajnu popularnost koju neko kasnije iskoristi ili ne, jer mi nemamo jake produkcije koje bi stale iza takmičara i malo smo tržište – dodaje Maja Vukadinović.

Maja Vukadinović

Na pitanje kako ova takmičenja odolevaju uprkos „Jutjubu” i društvenim mrežama, kao jednostavnijem i jeftinijem načinu za promociju talenata, Vukadinovićeva kaže da odgovor leži u moći televizije.

– Televizija u Srbiji ima magičnu moć i istraživanja pokazuju da je još najmoćniji medij. Ljudi više gledaju TV i više veruju njoj nego na primer „Jutjubu”, a mnogi i nemaju pristup internetu – objašnjava dr Maja Vukadinović.

Pobednik prvog regionalnog „Iks faktora” peva za Makedoniju na „Evrosongu”

Danijel Kajmakoski pobednik je prvog regionalnog „Iks faktor” takmičenja koji je emitovan 2013. i 2014. godine na TV Pink (nova sezona ovog takmičenja biće emitovana TV Prva). Posle pobede, Kajmakoski je snimio pesmu „Skoplje–Beograd” sa Željkom Joksimovićem koji mu je bio mentor u TV takmičenju. Kajmakoski je izabran za makedonskog predstavnika za „Pesmu Evrovizije” 2015. godine, ali je takmičenje pratila afera oko nameštanja es-em-es glasanja, a istraga je još u toku. Ovaj pevač, nedavno je snimio pesmu „Ne mogu protiv srca svog” za novi srpski igrani film „Bićemo prvaci sveta” Darka Bajića, svojevrsnog košarkaškog „Montevidea”.

A. Marinković

objavljeno: 03.01.2015.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.