Strujni udar u Frankfurtu

Izvor: Blic, 29.Sep.2009, 13:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Strujni udar u Frankfurtu

„Folksvagen" predviđa da će do 2020. godine električni automobili pokriti najviše 1,5 odsto globalnog tržišta. Francuzi, s „Renoom" na čelu, međutim, smatraju da će do tada svaki deseti automobil na planeti koristiti tzv. zelenu tehnologiju. Istina je verovatno negde na pola puta, a odgovor u kojem se pravcu krećemo pokušao je da pruži Salon automobila u Frankfurtu, koji je zatvoren 27. septembra.

Proizvođači su nedostatak običnih, svakodnevnih modela, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << prouzrokovan krizom, pokušali da nadoknade konceptima i vizijama nečega što će se kotrljati ulicama za pet ili deset godina. A, možda ni tada.

„Reno" je u prvi plan izbacio porodicu vozila nulte emisije („zero emission") predvođene „fluencom Z.E.", koji bi u serijskoj proizvodnji trebalo da se pojavi do kraja 2011. godine. „Fluenca" je, inače, novi „reno megan" u „sedan" verziji, a „fluencu Z.E." pokretaće elektromotor sa 95 konja. Autonomija s jednim punjenjem je oko 160 kilometara. Najmanji član je dvosed „tvizi Z.E." (putnik sedi iza vozača), koji je dugačak samo 2,3 metra. „Tvizi" pokreće slabašni elektromotor sa 20 KS, ali se zato baterija, dovoljna za 100 kilometara vožnje, puni samo za tri i po sata. Ostatak kvarteta čine „zoe Z.E." i „kangu Z.E.".

Dve godine kasnije od „fluence Z.E." u serijsku proizvodnju trebalo bi da uđe „Folksvagenov" gradski mališan „E-Up". Naravno, E označava elektropogon, odnosno elektromotor sa 82 KS. „Folksvagen E-Up" će uz pomoć elektromotora, baterija i solarnih panela na krovu imati autonomiju od 130 kilometara, što je više nego dovoljno za svakodnevnu gradsku vožnju. Zanimljiviji, ali i neizvesniji projekat „Folksvagena" jeste druga generacija takozvanih „jednolitarskih automobila" s oznakom L1. Prvi L1 predstavljen je još 2002. godine, a radi se o modelu koji bi trebalo da sa jednim litrom goriva pređe 100 kilometara. Trenutno, L1 se zaustavio na proseku od 1,38 litara zahvaljujući laganoj konstrukciji (380 kg), niskom koeficijentu otpora vazduhu (0,19) i kombinaciji dizel agregata (800 kubika, 39 KS), elektormotora (13,6 KS) i sedmostepenog automatskog DSG menjača sa dva kvačila. Praktično, L1 sa rezervoarom od 10 litara bez zaustavljanja može da pređe gotovo 700 kilometara. Da se ne radi samo o triku, proizvođač iz Volfzburga je najavio da će proizvodnja dvoseda L1 početi 2013. godine.

O struji se otvoreno pričalo i na „Audijevom" štandu, tradicionalno okrenutom gutačima goriva kao što su „audi R8" ili S serija."Audi e-tron" je superbrzi sportista sa četiri elektromotora, po dva na svakoj od osovina, ukupne snage 313 konja. Najveći obrtni momenat je džinovskih 450 Nm, pa tako „e-tron" do stotke ubrzava za samo 4,8 sekundi. Recimo da je „Audijev" sportista na struju težak 1,6 tona od čega čak 470 kilograma otpada na litijum-jonske baterije koje su, zbog optimalnog balansa, smeštene odmah iza zadnje osovine. Baterije se hlade tečnošću, a autonomija „audija e-tron" je 248 kilometara.

Hibride i električne automobile pokazali su i giganti „Mercedes", „Tojota", „Ford" i BMW, kao i „Trabant", koji se posle 18 godina od prestanka proizvodnje vraća na veliku scenu.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.