
Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 25.Okt.2019, 12:47 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Reklame ne smeju da podržavaju predrasude i stereotipe
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković uputila je preporuku marketinškim agencijama u Srbiji da prilikom kreiranja reklamnog sadržaja vode računa da ne zagovaraju ili podržavaju predrasude i stereotipe, a naročito ne da se tim sadržajima vređa dostojanstvo pojedinaca ili društvenih grupa zbog njihovog ličnog svojstva.
Naime, u toku postupka po pritužbama građana kao i kroz praksu Poverenika, uočeno je da su pojedine reklame podržavale obrasce ponašanja >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << koji su zasnovani na ideji podređenosti ili nadređenosti polova, a nisu retke i reklame kojima se podržava i podstiču stereotipi prema starijima, navodi poverenica u saopštenju.
Poverenica ukazuje da su reklame jedan od najraširenijih medijskih proizvoda kojima je većina građana i građanki svesno ili nesvesno izložena, da istraživanja pokazuju kako je učinak oglašavanja na stavove i ponašanje vrlo snažan, naročito kod dece i mladih, kao i da reklame oblikuju javnost kroz promovisanje određenih životnih stilova koji se usvajaju kao obrazac ponašanja.
"Primera radi, nije retkost da se žena u pojedinim reklamama prikazuje ili kao domaćica, ili kao roditelj koji jedini ume da zameni pelenu i uključi veš mašinu, ili je oskudno odevena uz lascivne poruke i dvosmislene tekstove. Sa druge strane, muškarci su, uglavnom, prikazani kao uspešni poslovni ljudi, sportisti, vlasnici automobila...", navodi poverenica.
Uočljivo je, takođe, da se starije osobe prikazuju retko, a proizvodi koje reklamiraju uglavnom su lekovi, medicinska pomagala, kao i druga medicinska sredstva.
Na sve ove načine, umesto da se utiče na razgradnju stereotipa i predrasuda, pojedinim reklamama se, naprotiv, oni podržavaju i podstiču, navodi ona.
Poverenica ima u vidu da reklame predstavljaju svojevrstan vid slobode izražavanja kroz dizajnersko rešenje, ali sloboda ne sme biti izgovor za bilo koji vid diskriminacije i omalovažavanje po bilo kojem ličnom svojstvu.
Janković ističe da je, zahvaljujući društveno odgovornim marketinškim agencijama, u medijima već prisutan određeni broj reklama koje promovišu ravnopravnost.
S obzirom da je u javnom prostoru i dalje priličan broj reklama koje se mogu smatrati uvredljivim ili diskriminatornim, poverenica je uputila preporuku da one svojom sadržinom ne smeju podsticati diskriminaciju po bilo kom osnovu, niti sadržati izjave ili vizuelno predstavljanje koje se može smatrati uvredljivim.
Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...
Brankica Janković: Paziti na sadržaj reklama
Izvor: Advertiser-Serbia.com, 25.Okt.2019
Kako se navodi u saopštenju, kroz pritužbe i praksu poverenika uočeno je da su pojedine reklame podržavale obrasce ponašanja koji su zasnovani na ideji o podređenosti i nadređenosti polova, a nisu retke ni reklame kojima se podržavaju i podstiču stereotipi prema starijima...U saopštenju se...