Posao, plata i psihologija: Zašto je svet prepun nesposobnih, a dobro plaćenih ljudi

Izvor: B92, 03.Avg.2020, 21:09

Posao, plata i psihologija: Zašto je svet prepun nesposobnih, a dobro plaćenih ljudi

Ukoliko često zateknete sebe da ste nezadovoljni vlastitim šefovima ili vašim podređenim, vredi razmisliti o mogućnosti da ste već dostigli vlastiti "nivo nesposobnosti"

Jeste li se nekad zapitali zašto je svet prepun ljudi koji su neverovatno nesposobni u onome za šta su plaćeni da rade? Ako jeste, "nadrndani" prosvetar Lorens Dž. Piter mogao bi da ima odgovor za vas.

Radeći kao nastavnik u Kanadi četrdesetih, Piter je bio zbunjen nesposobnim ponašanjem >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << kolega i nadređenih.

Prijavio se za posao u novoj školskoj oblasti, na primer, a svi njegovi formulari i dokumenti bili su mu vraćeni.

Rad od kuće izazvan pandemijom korona virusa doneo je nove pritiske i ograničenja.

Mnogi ljude se žale da od kuće rade mnogo više nego što su radili ranije i osećaju sindrom izgaranja na poslu.

Dok se penjemo po jednu, dve ili tri stepenice na lestvama karijere, naša izvedba mogla bi da bude toliko loša da više ne zaslužujemo dalje unapređenje.

U tom trenutku smo već dostigli vlastite granice i ne uspevamo više da napredujemo, tako da na kraju iritiramo kolege našom nesposobnošću da obavljamo vlastiti posao.

Na kraju, "svaki zaposleni ima sklonost da se izdigne na svoj nivo nesposobnosti", napisao je on - što je zakon koji je nazvao "Piterov princip".

Ovaj njegov rad uglavnom je bio satiričan - pokušaj jednog akademskog građanina da ga "uvali Sistemu".

Možda podstaknut finansijskom krizom iz 2008. godine - i donošenjem niza pogrešnih odluka koje su do nje dovele - najveći deo rada na Piterovom principu obavljen je tokom poslednje decenije.

Iz ove šačice studija, najjači dokazi za teoriju potiču iz jedne skorašnje studije sprovedene nad 131 kompanijom (koje rade u IT sektoru, proizvodnji i profesionalnim uslugama) a koje su sve koristile isti softver za upravljanjem izvedbama zaposlenih.

To je omogućilo istraživačima da obrade (anonimne) podatke skoro 39.000 prodavaca, od kojih je 1.553 unapređeno na rukovodstvene položaje tokom šestogodišnjeg perioda studije.

Kao što možete da pretpostavite, tim je otkrio da su unapređivani obično bili najbolji prodavci.

Da bi proverili njihovu sposobnost za novi rukovodstveni posao, istraživači su potom proučili efekat tog poteza na članove njihovog tima.

"Menadžeri su zaduženi za obuku, raspoređivanje i usmeravanje zaposlenih u prodaji", kaže Keli Šu iz Jejlove škole za menadžment.

"Dakle, da bi se utvrdilo da li je neko dobar menadžer, praktično smo gledali do koje mere oni napreduju ili menjaju izvedbu potčinjenih", dodaje ona.

Ukoliko su prethodno učinkoviti kandidati zaista bili dobri u svom novom poslu, ponadali biste se da je došlo do porasta prosečne izvedbe tima kao celine.

Menadžeri koji su nekada bili prodavci sa odličnim učinkom nisu uspeli značajno da podstaknu kolege.

Ekonomski podaci o privredi Srbije su u porastu, ali to ne znači da građani bolje žive. Zašto vaš džep ne oseća privredni uspon?

Lični nagon - čak i agresija - potrebni da se poveća vaša individualna prodaja ne prenosi se nužno dobro na veštine rada sa ljudima neophodne da se motivišu drugi, na primer.

"Moglo bi da bude da tipovi iskustava ili tipovi ljudi koji su inspirisani da postignu veoma visoku prodaju i rade samostalno nisu efikasni kao menadžeri", kaže ona.

U skladu s tim, Šu je otkrila da su prodavci koji su već imali istorijat kolektivnog rada obično bili mnogo bolji menadžeri.

I iako još nema podatke za to, Šu podozreva da su problemi opisani Piterovim principom česti i u nauci, tehnologiji i inženjerstvu.

"Najbolji naučnici i inženjeri - a tu se podrazumevaju i svi oni koji su osnivači startapova - možda nisu najbolje osobe da na kraju vode organizaciju ili predvode tim", kaže ona.

"Jasno vidite razliku u sposobnostima neophodnim da se bude vrhunski naučnik za razliku od vrhunskog menadžera naučnika."

Kao što je Lorens Dž. Piter prvobitno primetio u svojoj knjizi, uspon nesposobnih menadžera isto tako je česta pritužba u akademskim i obrazovnim krugovima.

"Najbolji istraživač ili osoba koja je najbolja u predavanju možda nije najbolja da bude dekan neke škole", kaže Šu.

Imajući u vidu ove rezultate, mogli bismo da zaključimo da treba da zanemarimo aktuelni učinak ljudi i da ih unapređujemo isključivo na osnovu stvari kao što su njihova veština rada sa ljudima.

A opet i ta strategija može skupo da vas košta.

Mogućnost unapređenja pozitivni je podstrek za mnoge ljude, koji unapređuje njihov pojedinačni učinak.

Uklanjanje te motivacije može da dovede do smanjene produktivnosti među svim radnicima. Postoji i osećaj razočarenja koji nastupi kad neki kolega nezasluženo bude unapređen pre vas.

Korona virus: Šta je preče - ljudi ili ekonomija?

Nalaz se uklapao u njeno prethodno istraživanje, koje je pokazalo da je tehnička stručnost šefa - praktično, da li bi on sam mogao da obavlja posao ukoliko bi se za tim javila potreba - izrazito predviđala ukupno zadovoljstvom zaposlenog njime.

Ukoliko vama upravlja neko ko zapravo ne razume sisteme koje ćete koristiti ili svakodnevne zadatke preko kojih ćete obavljati posao, on će možda nametnuti nove suvišne procedure koje samo traće vaše vreme, kaže ona.

Ili možda neće razumeti kako najbolje da vam pomognu tokom posebno zahtevnog perioda.

Koji god konkretan razlog nezadovoljstva bio, istraživanje Amande Gudol dovodi u pitanje vrednost "univerzalnih" menadžera koji se sele od kompanije do kompanije bez osnovne ekspertize na nekom konkretnom polju.

"Vlada verovanje da ako završite poslovnu školu ili neki drugi oblik obuke za menadžera, to znači da ste automatski dobar menadžer, ali svi naši dokazi ukazuju na to da to apsolutno nije tako", kaže Gudol.

U zdravstvu, na primer, "mnogi ljudi misle da treba da prepustimo lekarima da se bave medicinom, a menadžerima da vode bolnice, ali istraživanje pokazuje da je to zapravo pogrešno.

Potrebni su vam doktori da vode druge doktore, zato što oni razumeju šta ovima treba kad rade kao zaposleni."

Sve ovo postavlja ozbiljnu dilemu pred kompanije koje upošljavaju da bi popunile upražnjeno mesto.

Ako se previše usredsrede na aktuelni učinak na poslu, rizikuju da unaprede nekoga ko ima problema sa menadžerskom strategijom; ako se usredsrede previše na druge kvalitete, njihov nedostatak tehničke stručnosti može da demotiviše i razočara ostatak osoblja.

Dejvid Robson je autor knjige Zamka inteligencije: Zašto pametni ljudi prave glupe greške, koja proučava najsavremenija istraživanja načina da unapredite vlastito donošenje odluka i učenje.

On je @d_a_robson na Tviteru.

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.