Izvor: Vesti-online.com, 24.Jul.2018, 05:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Gradnja saobraćajnica u otadžbini (2): Pet prevara po kilometru
Putevima izgrađenom po svim poznatim standardima temeljna rekonstrukcija nije potrebna 10-15 godina, a troškovi održavanja takvog puta su mali.
U Srbiji još niko nije uradio prosek, posle koliko godina je uobičajeno da se srpski putevi rekonstruišu, počinje priču za "Vesti" Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije.
- Auto-put Beograd - Novi Sad je često morao da se rekonstruiše zbog onih kolotraga koji su ostajali, koji su bili opasni.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Vesti-online.com <<
To znači da je svojevremeno taj donji sloj, ta podloga loše urađena, pa kad je vrućina ona napravi one kolotrage na asfaltu, pa je često saniran - objašnjava naš sagovornik.
Prema njegovim rečima u ovom momentu na ozbiljnu rekontrukciju u našoj zemlji čeka od 2.500 kilometara puteva i to ne seoskih, nego puteva prvog i drugog reda.
Rodić smatra da nekvalitetnom gradnjom nisu toliko ugroženi autoputevi, koliko putevi prvog i drugog reda.
- Primera radi, Ibarska magistrala se stalno nešto gradila i trošene su pare. Međutim, kad se uradi kvalitetan auto-put i kad se redovno održava, onda je potrebno decenije i decenije da prođu pre nego im je potrebna velika rekonstrukcija - kaže Rodić.
Ističe da su nemački putevi sinonim za kvalitet. Princip je jasan: udari se duplo armirana betonska ploča, pa se na delovima gde zna da bude leda ugrade grejači, te se radi trajni asfalt, znači kvalitetan habajući sloj koji izdržava velike razlike u temperaturi i velika opterećenja.
Naš sagovornik navodi da mi ne ugrađujemo duplo armiranu betonsku ploču.
- Radovi se kontrolišu, izbuši se jedna rupa na autoputu, izvuče se kobasica i tačno se vidi po slojevima koliko je čega ugrađeno, izvrši se analiza kvaliteta, koliko je aditiva dodato, kakav je bitumen korišćen, kolike su trajnost i elastičnost, i onda se zna da je sve u redu - kaže Rodić.
Srbija pod hitno mora da integralno uredi Moravski sliv, uključujući čak i brodski saobraćaj do Paraćina. Žao mu je što srpski političari ne uviđaju značaj ove reke.
Gradnja saobraćajnica u otadžbini:
1. Kroz obećanja 200 na sat
U poslednjih 17 godina, nastavlja Rodić, uništene su sve vredne srpske građevinske firme, koje su gradile kvalitetne puteve.
- Sada nam dovode firme uglavnom iz Azerbejdžana i Kine, koje uzimaju proviziju od 30 do 50 odsto. Pritom one i ne rade nego angažuju domaće firme koje nemaju dovoljno iskustva i koje rade za nisku cenu nauštrb kvaliteta.
Čak je i nadzor iz inostranstva - priča naš sagovornik.
Kod komšija Hrvata, koji se mogu pohvaliti dobrom putnom mrežom, samo sedam odsto radova izvele su strane kompanije, a u Sloveniji sve grade njihove firme.
Nastavak na Vesti-online.com...