Fenomen okupljanja za proteste preko Fejsbuka

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 28.Mar.2011, 04:32   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Fenomen okupljanja za proteste preko Fejsbuka

BEOGRAD -

Okupljanja građana po pozivu upućenom preko društvene mreže "Fejsbuk" predstavljaju "moderan fenomen za moderne ljude", a sve veću učestalost takvih skupova sociolozi objašnjavaju popularnošću te društvene mreže i povećanjem broja korisnika Interneta.

Sociolozi su za Tanjug ocenili da je "Fejsbuk" kao vrsta medija popularan zato što je necenzurisan i nema "vertikalnu" strukturu i predstavlja "izmeštanje iz prostora tradicionalnih medija", >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << ali i upozorili da ostaju otvorena dva pitanja - poverenja i eventualne zloupotrebe.

Komentarišući poslednja okupljanja građana zemalja u okruženju organizovana preko "Fejsbuka" - proteste protiv vlasti u Crnoj Gori i Hrvatskoj, a u Srbiji davanje podrške narodu Japana posle zemljotresa - sociolozi su istakli i da to sveukupno predstavlja "jedan novi fenomen koji tek treba da sazri".

Jedan od osnovnih razloga koji su omogućili ta okupljanja je taj što sve više ljudi koristi Fejsbuk, a u Srbiji taj broj ide do verovatnih 40 odsto svih građana, pošto je većina korisnika Interneta i korisnik Fejsbuka, navodi sociolog Dalibor Petrović i dodaje da su mladi i obrazovani u još većoj meri korisnici te mreže, a ujedno su skloniji da organizuju određene proteste, akcije, okupljanja...

Najavljen novi Fejsbuk protest u Crnoj Gori

Fejsbuk grupa "Uličnim protestima protiv mafije" i nevladina organizacija Libertas najavili su da će u sredu organizovati novu protestnu šetnju u Podgorici, koja će početi od zgrade Vlade.

"Građani koji dođu prošetaće pored institucija sistema koje ne rade svoj posao već služe za održavanje aktuelnog režima na vlasti, a to su Tužilaštvo, Agencija za nacionalnu bezbednost, zarobljeni Univerzitet Crne Gore i mediji koji se finansiraju od novca poreskih obaveznika i ne rade u interesu građana", saopštio je danas predstavnik organizatora Robert Velašević, prenela je crnogorska novinska agencija MINA.

On je pozvao nezadovoljno stanovništvo, bez obzira na veru, naciju i političku opredeljenost, da se 30. marta, u 18 sati i 30 minuta okupi ispred zgrade Vlade, odakle će krenuti u protestnu šetnju.

On je objasnio da je Fejsbuk kao medij potpuno necenzurisan, "nema vertikalnu strukturu" i nije hijerarhiski već horizontalno organizovan, tako da svaka ideja ili predlog, ukoliko ima dovoljno zainteresovanih koji će mu se pridružiti, dolazi i izbija u prvi plan.

"Ako se okupi određeni, inicijalni broj korisnika oko neke teme koji će dati signal da im se nešto dopada ili ne, ta tema automatski izlazi u prvi plan i, pošto je Fejsbuk mreža i postaje vidljiva svima, nastaje sistem lavine u kojoj se grudva snega naglo povećava i za kratko vreme dođe do svih" objasnio je Petrović.

On je naveo i da se zavisno od teme koje su dominantno interesantne u određenom društvu, ljudi i organizuju, a te teme mogu biti toliko raznovrsne da se u ovome trenutku ne može predvideti koliko će uticaja taj fenomen imati na društveno i političko angažovanje građana.

Petrović je podvukao da Internet preuzima funkciju medija i to na više nivoa

"S jedne strane klasični mediji će se emitovati putem Interneta, a s druge strane, Internet kao takav kreira novi medij - socijalni medij. To su upravo Fejsbuk, Tviter... a karakteristika tih medija je, da smo sami kreatori određene vesti", ukazao je Petrović.

Budući da smo sami kreatori, vest dobija na autentičnosti, dodao je Petrović i naveo da je bitno to što su te vesti momentalne, odnosno praktično se u trenutku kada nastanu, već i emituju.

On je naveo i da je bitno to što takve vesti često prati određeni video zapis, koji im daje autentičnost, pa se onda više ne sumnja da je to istina, ali u upozorio da Fejsbuk može biti izvor za manipulacije jer se može plasirati i lažna vest.

"To je ta neposrednost koju nam daje Fejsbuk i ostali socijalni mediji. Odatle njihova ogromna moć. Tu će ležati borba za kontrolu tih medija, koja će obeležiti verovatno naredne decenije 21. veka", zaključio je Petrović.

Prema sociologu Ratku Božoviću ne treba se čuditi uticaju Fejsbuka, novih tehnologija i elektronskih medija uopšte.

"Jednostavno, imamo to pomeranje, izmeštanje iz prostora tradicionalnih medija, gde je komunikacija bila drugačija, da novi mediji, odnosno tehnologije sada u velikoj meri determinišu komunikaciju", rekao je Božović, ističući da je to "novi trend u usponu".

On je ocenio da se mnogo mladih ljudi vezalo za Fejsbuk gde se samoodređuju i određuju svoje stanovište.

Božović smatra i da ljudi više veruju Fejsbuku jer on dolazi kao komunikacija sa prijateljima, sa istomišljenicima, sa onima u istom sistemu vrednosti.

"Tu je čitav problem i prednost Fejsbuka, ali i njegov minus", rekao je Božović, objasnivši da se oni koji su bili na distanci, među mnoštvom prijatelja na Fejsbuku, sada drže za jednu ideju i za orijentaciju i postaju ne oni koji su udaljeni, nego oni koji su bliski, što sve postaje "kolektivna varijanta" koja je najpre bila posredovana, ali sada ima "živu pulsaciju" i relevantnu društvenost.

Fejsbuk generacija su deca i omladina koji si i rođeni sa Internetom i velika popularnost te socijalne mreže govori da je to fenomen današnjice i sutrašnjice, smatra profesor komunikologije na Fakultetu političkih nauka Miroljub Radojković.

Međutim, to nije još uvek društveni pokret, naveo je on ukazavši da je preko Fejsbuka veoma lako izraziti svoje mišljenje i tim putem davati ili podršku, ili iskazati protest, potpisivati peticije...

"Kada kažem da to nije društveni pokret to znači da, čini mi se, nedostaje onaj zadnji korak. Na fejsbuku je virtuelna zajednica, a u politici ili u javnom životu, osim reči, traži se i neka akcija", dodao je Radojković, ocenivši da je za sada i najveća slabost Fejsbuk nemogućnost da se virtualne inicijative pretoče u akciju.

"Uvek je veći broj koji daje podršku, ili potpisuje peticije, nego onih koji direktno izađu da manifestuju ili protestuju", dodao je Radojković.

"Fejsbuk je dobar je za slobodu izražavanja mišljenja. Oslobađa naše pravo da kažemo šta mislimo o bilo čemu, ali nije baš pogodan da to protiv čega smo akcijom menjamo. Tu se nije pokazao baš najuspešniji" smatra Radojkovć.

Prema njegovim rečima navike nove generacije, koja se obaveštava prevashodno posredstvom Interneta, umesto preko tradicionalnih medija, primoraće i same medije da promene način rada.

Radojković je zaključio da poverenje ostaje još uvek slaba tačka u celom Internetu, pa i u društvenoj mreži kao što je Fejsbuk.

On je upozorio da se na Fejsbuku može nešto tvrditi, a da se drži lažni profil, lažna slika, lažno ime, a da to ostali ne znaju.

"Pitanje pouzdanosti i verodostojnosti i proverenosti informacija je najslabija tačka ne samo na Fejsbuku, nego i u okviru drugih oblika onlajn informisanja kao što su vebsajtovi", zaključio je Radojković.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.