Izvor: Kurir, 01.Nov.2010, 13:55 (ažurirano 02.Apr.2020.)
STIDLJIVI LJUDI PREDODREĐENI ZA NAUKU
GRONINGEN - Bavljenje naukom odgovara stidljivim osobama. Najnovije holandsko istraživanje pokazuje da se stidljivi i introvertni učenici u srednjoj školi opredeljuju za predmete iz prirodnih i egzaktnih nauka. Njihovi društveniji i otvoreniji vršnjaci skloni su, s druge strane, da se opredele za "prvo što im dođe do ruku" - bez obzira na stvarne prirodne sklonosti i potencijale.
Rezultati ovog istraživanja već su uzburkali naučnu javnost i nameću pitanje: da li, onda, nastavnici >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << treba da ohrabruju učenike da biraju predmete koji "odgovaraju" njihovoj ličnosti ili da razbijaju obrazovne šablone? Profesorka pedagogije Hanke Korperšek sa holandskog Univerziteta Groningen, vodeći istraživač u oblasti obrazovanja, koristila je podatke iz istraživanja koja su pratila obrazovni proces hiljada holandskih učenika i studenata i testove njihovih ličnosti.
Ona je, sa saradnicima, analizirala podatke o više od 4.000 učenika i otkrila da je njihov izbor predmeta za izučavanje kao 15-godišnjaka određivala njihova ličnost. Učenici koji su izabrali predmete iz oblasti egzaktnih i prirodnih nauka bili su mnogo introvertniji od kolega koji su se opredelili za humanitarne oblasti.
Oni su takođe pokazivali viši stepen svesti i emocionalne stabilnosti - kako je konstatovano u analizi stručnog časopisa Žurnal istraživanja ličnosti čije je delove preneo časopis Sajens. Rezultati su ostali značajni čak i posle provere matematičkih sposobnosti i pola učenika.
Reč je, zapravo, o prvoj studiji koja istražuje kako rezlike u ličnosti učenika utiču na izbor predmeta.
- Postoji osećaj da učenici koji biraju naučne predmete poseduju karakteristike preozbiljnosti ali smo bili iznenađeni kad smo to otkrili u našim rezultatima a još iznenađeniji da se to manifestovalo već kod 15-godišnjaka - naglasila je profesorka Korperšek.
Ona je priznala da bi škola morala da više pomogne učenicima u izboru predmeta koji će odgovarati njihovoj ličnosti. I dok prihvata da bi možda bilo prerano da se učenici usmeravaju prema testovima ličnosti, ona upozorava da nastavnici treba da se fokusiraju ne samo na sadržaj predmeta već i na buduće zanimanje koje on nudi i obezbeđuje.
Pritom, kao primer navodi da bi učenik čiji je talenat precizan i jasan a on sam uredan i smiren, najverovatnije uživao radeći u nekoj laboratoriji.
Majkl Rejš, profesor na Katedri za obrazovanje u nauci u Institutu za obrazovanje u Londonu, uzvraća da nastavnici naučnih predmeta treba da za naučne oblasti zainteresuju što više učenika.
- Bila bi katastrofa ako bi savet dat u školi glasio 'treba da se baviš isključivo fizikom jer si introvertan i stidljiv'. Mi moramo omogućiti svim učenicima, bez obzira na njihovu ličnost, da u naučnoj oblasti pronađu nešto što će ih zainteresovati pa možda i oduševiti" - zaključio je Rejš u izjavi za časopis Sajens.
Stidljivi predodređeni za nauku?
Izvor: B92, 01.Nov.2010
Najnovije holandsko istraživanje pokazuje da se stidljivi i introvertni učenici u srednjoj školi opredeljuju za predmete iz prirodnih i egzaktnih nauka...Njihovi društveniji i otvoreniji vršnjaci skloni su, s druge strane, da se opredele za „prvo što im dođe do ruku" bez obzira na stvarne...