Nemački polovni dizelaši i dalje skupi za Srbiju

Izvor: Radio 021, 21.Okt.2018, 12:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nemački polovni dizelaši i dalje skupi za Srbiju

U Nemačkoj su ekološki propisi sve stroži, pogotovo kada je reč o dizelašima. Mada Balkan ne želi da postane "automobilsko groblje Evrope", tamo vlada i razočaranje jer cene polovnih automobila iz Nemačke sporo padaju.

Mirko tačno zna zašto je došao kod trgovca polovnim automobilima u Beogradu. Hoće starijeg dizelaša, bez kvarova, koji malo troši. Već dugo prati šta se događa u Nemačkoj, tačnije raspravu o zabrani dizelašima u nekim gradovima.

"Čuo >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << sam o tome i očekivao sam da i kod nas zbog toga cene padnu. Ali nisam primetio da se to dogodilo. Bio sam strpljiv, neko vreme sam čekao da se u Nemačkoj donesu odluke i očekivao sam da će nas takvi automobili preplaviti. Ali uopšte ne vidim da su cene pale", kaže Mirko za Dojče vele.

I mediji u Srbiji su još prošlog leta najavljivali da će više od 300 hiljada polovnih automobila stići iz Nemačke. Ali, do toga nije došlo, kaže Biljana koja radi za trgovca polovnim automobilima. Pogotovo nema automobila kakvi se traže u Beogradu, onih koji ne spadaju u skupe.

"Naši automobili dolaze iz Nemačke, Francuske, Belgije, Holandije, Švajcarske... Kupljeni su uglavnom na aukcijama. Nekih 20, 30 odsto dolazi iz Nemačke. Reč je uglavnom o dizelašima do 2.000 kubika, godišta između 2005. i 2008. Ali prodajemo sve, kako starije tako i novije automobile od norme Euro 3 pa do najnovijih normi", kaže nam Biljana.

Norma Euro čak ni za EU

Prema trenutnim propisima, u Srbiju smeju da se uvezu automobili koji su proizvedeni posle 2000. i ispunjavaju minimalno normu Euro 3.

Za Miloša Petrovića, predsednika udruženja uvoznika polovnih automobila Srbije, to je premalo.

"To je poražavajuće da smo samo 2017. uvezli 153 000 - namerno kažem 'polovnih' automobila jer ih je 80 odsto starije od 10 godina, 2016. je bilo 120 hiljada vozila. Ako uzmemo razdoblje od pet godina, u Srbiju je došlo 600.000 automobila koje Evropa ne želi. To je ono što nas kao zastupnika moderne tehnologije najviše boli: da je Srbija, to je ružan ali tačan izraz, postala groblje automobila", kaže Petrović za Dojče vele.

Ali dok je Srbija tek na putu da postane članica EU, mnogo drugačije nije ni u zemljama Balkana koje jesu u EU i gde bi trebalo da važe iste norme kao i u Nemačkoj - teoretski. Jer u susednoj Rumuniji je opet Nemačka glavni izvor polovnih vozila: 2017. je tamo stiglo oko 300.000 automobila, daleko više nego iz Italije odakle je došlo 50.000 vozila ili Austrije iz koje je došlo njih 35.000. Opet, preko dve trećine nemačkih vozila su bili dizelaši.

Ko hoće da plati za "čisti" automobil?

Roksana Dima, portparolka rumunske kancelarije za registraciju vozila u Bukureštu, očekuje da će tih automobila biti još više.

"Ako u Nemačkoj uskoro budu zabranjeni i automobili koji ispunjavaju Euro 4, verovatno će se to odraziti i na tržište vozila u Rumuniji. Jer veliki deo dizelaša na rumunskim putevima spadaju u tu kategoriju, njih oko 30 odsto", navodi Dima.

Opet samo teoretski, Rumunija kao članica EU takođe mora da prati zagađenost vazduha i koncentraciju azotnog oksida i mikro-čestica. Tamošnji ministar ekologije Neno Dimov takođe upozorava da Rumunija ne sme postati "otpad za automobile" sa Zapada i traži da se takvi automobili već u zemlji odakle dolaze tehnički prerade i da se tek tako dozvoli uvoz.

Ali realnost i u toj zemlji izgleda drugačije: niko nema ništa protiv toga da vozi ekološki automobil koji ispunjava i normu Euro 6d. Ali ko za to ima novca?

"S obzirom na relativno malu kupovnu moć, rumunsko tržište automobila će sigurno biti preplavljeno automobilima koji više ne udovoljavaju ekološkim zahtevima kakve postavlja Nemačka. A u Rumuniji, ne samo da je dozvoljeno učešće u saobraćaju, nego nema ni posebnih poreza za stare automobile koji su štetni po okolinu", kaže Dimov.

Inače, Evropska komisija strahuje da će nemački proizvođači automobila nastojati da izvezu stare dizelaše, uklonjene s nemačkih puteva, u istočnoevropske zemlje. Na to je nedavno upozorila evropska poverenica za industriju Elzbjeta Bjenkovska.

"Izvoz bi značio prebacivanje problema kvaliteta vazduha sa zapada na istok", istakla je ona.

Bugarska je, recimo, prošle godine iz zemalja EU uvezla više od 100.000 polovnih automobila, od čega više od trećine dizelaša.

"Treba jasno odrediti što će biti s istrošenim i slabo prilagođenim vozilima", naglašava evropska poverenica, upozoravajući da je problem evropski i da se ne može ograničiti na nivo pojedinih država.

Autor: Dojče vele, B92

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.