Jesu li stranke rano krenule u kampanju

Izvor: Politika, 11.Sep.2011, 23:14   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Jesu li stranke rano krenule u kampanju

Oni koji osmišljavaju kampanje za političke stranke u Srbiji su dobro naučili nove lekcije i vrlo vešto prate trendove svojih američkih kolega, kaže Ivan Milošević

Posle četrnaest godina ovo je prva vlada koja će izdržati četiri godine – i mnogi su se unervozili bez pravih kampanja. Ovako „na prvu loptu” objašnjava narodni poslanik iz LDP-a Bojan Đurić zašto su sve stranke, zvanično ili nezvanično, već krenule u kampanju iako se >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << izbori ne očekuju pre kraja aprila naredne godine. I čelnici stranaka na vlasti, koji potenciraju upravo taj termin za redovne izbore, uveliko su se razmileli po Srbiji, spremaju izborne programe i uobličavaju poruke kojima će pokušati da pridobiju glasove birača.

Omiljeni odgovori političara u Srbiji, ako ih pitate jesu li u kampanji, glasi „svaka ozbiljna stranka je uvek u kampanji” ili „svaka ozbiljna stranka kreće u kampanju čim se izbori završe”. Ipak, čini se da su za predstojeće izbore krenuli baš rano i da će ova kampanja biti prilično duga. Komentarišući, recimo, aktivnosti URS-a analitičari su pre skoro godinu dana ocenjivali da je pokret Mlađana Dinkića krenuo u kampanju. Ali zvaničan početak njihove kampanje biće u novembru, kada pronađu slobodan termin u Beogradskoj areni (konvencija je već bila zakazana za 2. oktobar, ali je pomerena zbog gej parade). Objašnjavajući zašto su za ove izbore sve stranke rano krenule u kampanju, potpredsednica URS-a Suzana Grubješić ističe da „nije dobro da se stranke bave građanima i problemima samo u 30 dana pred izbore, već to treba da bude redovna stranačka aktivnost sve vreme”.

Naglašavajući da će program socijalista biti izuzetno ekspertski promišljen, i Dijana Vukomanović, potpredsednica SPS-a, kaže da nije rano za kampanju. „Veliki su krizni udari koji prete Srbiji i nikada nije rano reći jasno i glasno građanima Srbije šta mislimo o Kosmetu, članstvu u EU, životnom standardu stanovništva”, kaže ona.

Slično govori i Marko Đurić, član Glavnog odbora SNS-a, naravno, iz ugla opozicije. Kako ističe, nije rano za kampanju jer nije rano za izbore koji su Srbiji neophodni, prema njegovim rečima, pre proleća sledeće godine, pošto su problemi u društvu akutni. A to što i vladajuće stranke kreću u kampanju, dodaje on, znači da su shvatile da je Srbija politički paralisana.

Milovan Milošević, predsednik Izvršnog odbora DSS-a objašnjavajući zašto je DSS krenuo u kampanju praktično u junu, kada je Glavni odbor usvojio organizaciona i izborna dokumenta, kaže da je ta stranka imala velike kadrovske promene u poslednje tri godine, podmladila se, pa je potrebno nešto više vremena da se novi ljudi upoznaju sa izbornim procedurama i procesima.

A Bojan Đurić, osim onog objašnjenja sa početka teksta, ukazuje i na dodatne razloge ove vrlo nervozne predizborne atmosfere. „Prvo, dosta se spekulisalo o datumu izbora pa su i zbog toga stranke podešavale trenutak za polazak u kampanju. Pored toga, kod različitih stranaka su i različiti motivi. Kod stranaka vlasti, recimo, ulazak u otvorenu, ja bih rekao, populističku kampanju je zamena za onaj posao koji ne obavljaju sa pozicije vlasti, a koji bi morali da obavljaju. Lakše je otvoriti neki stvarni ili fiktivni pogon u nekom mestu u Srbiji nego sprovesti bilo koju ozbiljnu strukturnu reformu, pogotovo u izbornoj godini”, ističe Đurić.

Navodeći da su se od prvih višestranačkih izbora do danas, Srbi i srpske partije demokratiji i umeću izbornog procesa i kampanja na prvom mestu učili od SAD, Ivan Milošević, vlasnik konsultantske kompanije MC2 (koja je sprovela brojne komunikacijske kampanje za političke stranke i komercijalne klijente u Srbiji), ističe da zato nije iznenađenje da se najnovije kretanje u političkom marketingu u SAD, gde kampanje traju i po dve godine pre izbora, kao što je to bio slučaj sa Barakom Obamom, jednostavno prenosi i u Srbiji.

Biljana Baković

-----------------------------------------------------------

Korist i šteta od dugih kampanja

„Duge kampanje su igra u kojoj mnogi pobeđuju – stranke vole da budu u kampanji jer to doprinosi mobilizaciji članstva; donatori imaju priliku da pomognu strankama i time ih zaduže za budućnost; opozicija konačno ima pravi posao i svrhu postojanja; vlast može da skrene pažnju sa ekonomskih problema; mediji imaju nove klijente i nove budžete...

Ali zbog predugačke kampanje posledice snose građani, država i privreda. Građani su svakodnevno izloženi bujici kontradiktornih informacija i postaju nevoljni konzumenti bezbroj poruka i obećanja. Država trpi jer se sve krupne i teške odluke odlažu za vreme posle izbora. Privreda trpi gubitke iz istog razloga, jer državni službenici, umesto da rade posao za koje ih poreski obveznici plaćaju, više pažnje posvećuju kampanjama svojih stranaka i, eventualno ukoliko su pripadnici stranaka kojima se ne predviđa prelazak cenzusa, rade na tome da pronađu novi posao“, kaže Ivan Milošević.

-----------------------------------------------------------

Predizborna i izborna kampanja

„Nisu kampanje sada rano počele, negu su one za ranije izbore – kasnile. Jer nije nam se često događalo da znamo kada će biti izbori.

Postoje termini u svetu u političkom marketingu – predizborna i izborna kampanja. Mi ta dva termina brkamo zbog toga što je situacija u Srbiji specifična – kada će biti izbori obično saznamo neposredno pre nego što će biti raspisani. Inače, u svetu imate kampanje koje traju tokom čitave izborne godine, jer se zna kada će prvi naredni izbori biti organizovani i onda partije mogu da organizuju svoju kampanju na dva nivoa – mogu da imaju predizbornu (tokom čitave izborne godine) i izbornu kampanju (od trenutka raspisivanja izbora)“, kaže Marko Blagojević, operativni direktor Cesida.

-----------------------------------------------------------

22. april ili 6. maj

Političkom čaršijom kolaju tri datuma održavanja izbora. Tomislav Nikolić i dalje misli da su izbori mogući u decembru. Iz krugova bliskih vladajućoj koaliciji pominju se dva datuma 22. april (sedam dana posle Uskrsa) odnosno 6. maj.

Za sada je izvesno i da niko ozbiljno ne razmatra mogućnost da se istovremeno održe i parlamentarni i predsednički izbori. Predsedniku Borisu Tadiću mandat ističe na proleće 2013. godine.

objavljeno: 12.09.2011
Pogledaj vesti o: Nova godina

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Stranke požurile u kampanju

Izvor: B92, 12.Sep.2011, 02:00

Beograd -- Izbori se očekuju tek u aprilu sedeće godine, a većina stranaka, iako nezvanično, već je počela izbornu kampanju...Posle četrnaest godina ovo je prva vlada koja će izdržati četiri godine...Čelnici stranaka na vlasti, koji potenciraju upravo taj termin za redovne izbore, uveliko...

Nastavak na B92...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.