Izvor: Radio 021, 04.Okt.2020, 17:12

Magla na "auto-putu mira" - za jedne samo politički potez, za druge isplativa investicija

Od Beograda do Merdara, pa do Prištine, ili do Bara - koji auto-put nam je potrebniji i ekonomski isplativiji?

Kako piše Istinomer, mir se uvek isplati, u svakom smislu. Da li će pak i izgradnja "auto-puta mira", kako nazivaju saobraćajnicu koja treba da poveže Niš i Prištinu, pa time i Beograd i Drač, biti pre svega politička investicija koja se Srbiji neće ekonomski isplatiti?

Ako se na trenutak po strani ostave politički interesi (auto-put >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << između Srbije i Albanije našao se i u "pismu" koje su Beograd i Priština potpisali u Vašingtonu), da li bi za privredu i građane Srbije viši prioritet bio auto-put do Bara?

Deo srpske opozicije se krajnje negativno izjasnio o novom auto-putu.

"Potpisani ugovor o kreditu s Evropskom investicionom bankom kojim će parama građana da se finansira učešće Srbije u izgradnji auto-puta Niš – Priština – Tirana – Drač i najavljeni početak gradnje na srpskoj strani predstavljaju čin vrhunske neodgovornosti prema državnim interesima", bio je zvaničan stav Demokratske stranke Srbije, uz poruku da je reč o "auto-putu Velika Albanija".

Ekonomistkinja Marija Đorđević smatra da je pitanje puta Niš-Priština apsolutno u domenu politike.

"Ekonomski argument je tu patuljak u odnosu na političku pozadinu i zbog toga je jako teško tu bilo kakav narativ graditi", kaže ona za Istinomer.

Ipak, po mišljenju ekonomiste Mahmuta Bušatlije, auto-put do Kosova i Albanije ima daleko više ekonomskog smisla nego put do Bara jer je Drač, kako kaže, vrlo zanimljiva luka. Bušatlija prihvata argument da luka u Draču nema veliki kapacitet, ali kaže da deo tamošnje obale ima duboko more, što omogućava pristup brodovima s vrlo dubokim gazom.

"Veliki brodovi prekomorski ne mogu da uđu u sve luke Mediterana. I obično se pretovaruju brodovi na Malti i u novije vreme u jednoj luci na Siciliji koju su napravili Kinezi. Praktično, ti veliki brodovi dolaze do Malte ili Sicilije, pa se teret pretovara na manje brodove koji idu po Sredozemlju. A naročito Jadranom ne mogu ti veliki brodovi da uđu. U Drač će moći da uđu", pojašnjava sagovornik Istinomera.

Kako dodaje, ta veza s Dračom je za Beograd vrlo važna jer onda Beograd praktično postaje jedan distributivni centar za čitavu Centralnu Evropu, podsećajući da je prestonica Srbije jedino mesto u jugoistočnoj Evropi gde se ukrštaju mnogi koridori.

Prema njegovoj proceni, kapacitet Drača može biti možda i do 20 puta veći od kapaciteta Bara.

"Luka Bar ima oko dva miliona tona godišnje kapacitet prolaza. Dakle, i ulaza i izlaza zajedno. I sad, kad pogledate, tri miliona ljudi koristi tih dva miliona kapaciteta. Za to otprilike treba jedno dve do tri nedelje godišnje", objašnjava on zbog čega bi izgradnja auto-puta do crnogorske luke bila neisplativa.

Bušatlija kaže da bi dnevno tim auto-putem moralo da prođe u proseku 25.000 vozila, a da trećinu predstavljaju vozila koja imaju nosivost veću od 20 tona, odnosno kamioni, koji donose najviše dobiti.

Njegova ocena je da bi veza između Niša i Prištine doprinela tome da Srbija ostvari veću korist od koridora koji kroz nju vode. U tom smislu, pravljenje deonice do Merdara ne vidi kao veliku investiciju za našu zemlju, doduše uz ogradu da je "kod nas vrlo teško dokučiti koliko šta košta". 

Autor: Istinomer

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
Pogledaj vesti o: Merdare

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.