Smiljani – od igrača

Izvor: Politika, 26.Sep.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Smiljani – od igrača

Na jednoj zgradi u centru Beograda od danas će stajati spomen-ploča sa imenom Smiljane Mandukić (1908–1992), igračice, pedagoga i koreografa modernog baleta. Mesto i vreme događaja je: Trg Nikole Pašića 12, u 14 sati. Ovaj mali beleg u čast jednog velikog pionira i entuzijaste u našem svetu igre plod je zalaganja onih koje je u taj svet upravo uvela Smiljana Mandukić. Osim njenih učenika i sledbenika, ovaj čin podržalo je Udruženje baletskih umetnika Srbije koje želi da se na isti >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << način oduži još nekim značajnim imenima iz istorije umetnosti igre.

Beč je rodno mesto Smiljane Mandukić, ali je ona najveći deo detinjstva provela kod rodbine u Vršcu i baš tamo doživela prvi bliži susret sa umetničkom igrom. Bilo je to 1923. na časovima koje je u varoši u Banatu držala Olga Šmatkova, solistkinja tek osnovanog Beogradskog baleta. Pokazalo se da Smiljani ples ide od ruke i njen sledeći stepenik bila je baletska škola u Beču. Međutim, klasike se brzo zasitila i krenula putem ritmike i takozvane moderne igre. Postala je student poznate Grete Vizental, sledbenice Izadore Dankan, i otkrivala delo čuvenih reformatora igre Labana i Delakroza. Ovog drugog, pišući o sistemu novog pokreta u svojoj knjizi "Govor tela", Smiljana Mandukić citira kroz jednu njegovu lepu poruku: "Skidajte stege, oslobodite telo da govori kroz muziku i ritam prirode!". Kao student imala je prve solističke koncerte u Austriji. Ovde je debitovala 1927. u Vršcu, a sledeće godine prvi put se predstavila i beogradskoj publici. U sali "Luksor", plesala je sama, uz klavirsku pratnju čuvenog Lovre Matačića, koji će muzičku slavu steći sa dirigentskom palicom.

U tom periodu Smiljana Mandukić neko vreme igrala je i u Baletu Narodnog pozorišta, ali njena prava "karijera" bila je pionirska uloga u modernoj igri ove zemlje. To je sprovodila u svojoj privatnoj školi, a pamte se i njeni veoma popularni časovi gimnastike na talasu Radio Beograda. Pod Hitlerovim bombama nestao je njen stan i baletski studio. Odmah posle rata radila je kao pedagog na Muzičkoj akademiji, a zatim u novoj Filmskoj školi. Zanimljivo je da je svoju najbogatiju produkciju ostvarila u Studiju modernog baleta pri KUD "Abrašević". Smiljana Mandukić je tu generacije mladih opismenila za igru, ostvarivši sa njima koreografije pretežno na muziku domaćih kompozitora: Rajičića, Radića, Trifunovića, Trajkovića, Maksimovića, Zorana Hristića... Neki od igrača iz pomenutog studija nastavili su njenim putem – savremene igre, a pojedinci su danas na čelu sopstvenih trupa. Za svoje zasluge u umetnosti igre mnogo puta je nagrađivana, sama ili sa svojim ansamblom. Ovoga puta, posthumno, nagrađuje je njen "ansambl". Igrači!

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.