Kaspersky Lab: Neočekivani troškovi mogu upropastiti praznike

Izvor: Objava, 12.Dec.2017, 17:51   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kaspersky Lab: Neočekivani troškovi mogu upropastiti praznike

Kako se približava udarni period za kupovinu preko interneta, pred novogodišnje i božićne praznike, potrošači bi mogli da se suoče sa neočekivanim troškovima u slučaju da njihovi uređaji budu kompromitovani. Prema istraživanju kompanije Deloitte, 83 odsto potrošača koji se prilikom kupovine poklona, hrane i odeće oslanjaju na kupovinu preko interneta, spremni su da ove godine potroše 228 dolara više po domaćinstvu nego u 2016. godini. Međutim, uzimajući u obzir planove sajber kriminalaca da iskoriste popularnost digitalnih uređaja u maliciozne svrhe, cena zamene ukradenih ili kompromitovanih podataka mogla bi da poveća novogodišnje troškove korisnika za čak 636 dolara, pokazalo je istraživanje kompanije Kaspersky Lab.
Kupovina putem elektronskih uređaja je gotovo pravilo tokom praznika, budući da za korisnike obezbeđuje najbolje ponud. Međutim, oslanjanje korisnika na mobilne uređaje je takođe značajno i za sajber kriminalce, koji će ih targetirati zarad finansijske dobiti. Od ransomware napada, koji onemogućavaju potrošačima pristup svojim podacima, preko „fišing“ i-mejlova i prodaje finansijskih padataka korisnika onome ko da najbolju ponudu na ilegalnom tržištu, uređaji korisnika daju sajber kriminalcima ozbiljne prilike za zaradu.
Međutim, ovi uređaji su veoma dragoceni i mogu izazvati niz nepogodnosti ukoliko postanu kompromitovani na bilo koji način. Laptopovi i mobilni telefoni su uređaji koji čuvaju uspomene korisnika, a takođe su pogodni za slanje novogodišnjih čestitiki porodici I prijateljima. Međutim, 21 odsto podataka koje korisnici čuvaju na ovim uređajima su nezamenljivi ukoliko se izgube, a čak i kada su u pitanju podacima koji mogu biti zamenjeni, ceo proces može koštati korisnika u proseku 636 dolara.
„Rizik da podaci budu kompromitovani na bilo koji način povećava se u ovo doba godine, budući da potrošači troše više vremena i novca na internetu, češće koriste i-mejlove kako bi proverili datume dostava svojih narudžbina i priključuju se na zajedničke wi-fi mreže kada su van svojih domova kako bi proverili cene, vršili kupovinu i bili u kontaktu sa porodicom i prijateljima”, izjavio je Andrej Močola (Andrei Mochola), direkor sektora za odnose sa krajnjim potrošačima u kompaniji Kaspersky Lab. „Sezona proslava je takođe u punom jeku, i verovatnoća da pojedinci izgube svoje telefone ili budu neoprezni kada je u pitanju njihova bezbednost takođe je povećana. Zbog toga je ključno preduzeti mere kojima će informacije i dragocene uspomene sačuvane na našim uređajima biti bezbedne, čime nećemo ugroziti praznično raspoloženje”.
Međutim, uprkos opasnostima i potencijalnim rizicima po podatke, istraživanje kompanije Kaspersky Lab pokazuje da samo polovina (50 odsto) potrošača pravi rezervne kopije svojih podataka, dok 34 odsto priznaje da izbegava da ih pravi. Ovo bi moglo da dovede do toga da mnogi potrošači ostanu uskraćeni za pristup svojim podacima za vreme novogodišnjih praznika, ukoliko dođe do najgoreg scenarija. Ipak, postoji jednostavan način da se ovi neželjeni troškovi i stres izbegnu – redovnim pravljenjem rezervnih kopija dokumenata i povećanim merama opreza.
Obezbeđivanje dragocenih podataka, bez obzira na to kada, gde i koliko pojedinci koriste svoje uređaje, od uzuzetne je važnosti i može se ostvariti praćenjem jednostavnih saveta:
• Akcenat na bezbednosti – obavezno omogućite neki oblik internet zaštite na vašim uređajima. Aktivirajte je, posebno kada kupujete preko interneta ili koristite neku od zajedničkih Wi-Fi mreža kako biste izvršili kupovinu. Korišćenje naprednih onlajn rešenja za zaštitu blokiraće sve napade na mrežu, popraviti ranjive tačke softvera i detektovati sistemske procese za maliciozne aktivnosti. Na taj način, sprečićete da vaši podaci budu uništeni, izmenjeni ili ukradeni.

• Verujte samo proverenim izvorima - kupujte samo preko proverenih veb-stranica i servisa koji sadrže https prefiks u svojoj adresi. To znači da su transakcije podataka šifrovane. I zapamtite, ako ponuda na internetu ili u i-mejlu, koji ste dobili od prodavca za kog nikada ranije niste čuli, deluje previše dobro da bi bila istiinita, onda verovatno i jeste. Budite posebno obazrivi prilikom traženja savršene ponude za kupovinu.

• Uvek pravite rezervne kopije – čuvajte svoje dragocene uspomene tako šte ćete praviti šifrovane rezervne kopije dokumenata. To znači da samo vi možete pristupiti svojim podacima putem šifre, koja će ih zaštititi u slučaju da vaš uređaj bude izgubljen, ukraden ili zaražen malverom. Ovim putem ćete znati da su podaci bezbedni, čak i tokom prazničnog perioda.

• Nebo je granica – napravite nekoliko kopija najbitnijih dokumenata, sa bar jednom kopijom na nekom proverenom cloud servisu. Na taj način ćete biti sigurni da, u slučaju najgoreg scenarija, imate mogućnost da povratite pristup podacima, bilo kada i bilo gde.

• Jake lozinke – Veoma je važno da koristite jake i proverene šifre na svim korisničkim nalozima i servisima. Nemojte koristiti istu šifru na više različitih naloga, jer ih na taj način sve možete ugroziti, ukoliko bi vaš uređaj bio kompromitovan.

Kako bi dragocene uspomene korisnika bile osigurane tokom cele godine, a njihovi troškovi u planiranim granicama, bezbednosno rešenje kompanije Kaspersky Lab, Kaspersky Total Security, nudi kompletnu zaštitu od malvera, „fišing“ napada i malicioznih veb stranica za sve uređaje. Ovo rešenje sadrži komponentu koja pravi rezervne kopije fotografija, muzike i dokumenata, i pruža mir korisnicima tokom praznične kupovine na internetu.