
Izvor: JUGpress.com, 11.Apr.2025, 22:36
Za medijske projekte ove godine iz budžeta izdvojeno 1 . 714 . 218 . 500 dinara
BEOGRAD
Za konkurse za sufiniranje medijskih projekata na nacionalnom, pokrajinskom i lokalnom nivou ove godine izabrano je 1 . 714 . 218 . 500 dinara, pokazuju podatke Udruženja novinara Srbije (UNS).
To je za oko 300 miliona više nego godinu pre, kada je za ove namene izdvojeno 1.409.686.500 dinara , ali i dalje manje nego 2020, 2021, 2022. i 2023. godine.
Podsetimo, prošle, 2024. godine, zabeležen je najveći pad u iznosu izdvojenom za ove namene u odnosu na >> Pročitaj celu vest na sajtu JUGpress.com << godinu koja je prethodila, odnosno skoro 600 miliona dinara manje nego 2023. godine, za kada je medijski projekat bio predviđen za 2024. godinu. 1.972.069.000 dinara.
Ove godine, po dokazima UNS-a, konkurs za projekat proizvodnje medijskih sadržaja u oblasti javnog informisanja raspisao je 148 jedinica lokalne samouprave, dok jedino Surdulica nije. Od 148 opština i gradova koji su raspisali konkurse, njih 21 je to uradilo nakon zakonskog roka, odnosno 1. marta 2025. godine.
Konkurse nije raspisalo ni 15 od 17 beogradskih gradskih opština, kao ni tri od četiri niške. Gradske opštine, podsetimo, nemaju obavezu raspisivanja medijskih konkursa. Ipak, ove godine radili su Lazarevac, Obrenovac i niška gradska opština Medijana.
Ministarstvo informisanja i telekomunikacija ove godine je za medijski konkurs izdvojilo 427.500.000 dinara, što je za 90.500.000,00 dinara više nego prethodne godine . Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama ove godine je za te namene izdvojio 130.000.000 dinara, dok je prošle godine za medije bilo predano bilo 90 miliona dinara.
Podsetimo, izdvajanja za projektno sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od 2015. do 2024. godine. godine uglavnom su iz godine u godini neznatno rasla ili ostala na bliskom istom nivou.
Pad u odnosu na izdvojena sredstva u godini koja prethodi zabeležen je 2021. godine, i to zbog činjenice da je iznos za projektno finansiranje medija u 2020. godini, odnosno u doba pandemije kovida, bio je značajan.
Ovog slučaja, jedini pad od 2015. godine do danas je umanjenje od skoro 600 miliona dinara u 2024. godini u odnosu na 2023. godinu. To je od uvođenja projektnog sufinansiranja najdrastičnije smanjenje iznosa imenovanog medijskih projekata u odnosu na godinu koja je prethodila.
Veliki broj lokalnih samouprava, kako je UNS ranije pisao, prošle godine izdvajao je za medijske projekte čak 90 od manje novca nego 2023. godine . Ostatak novca namenile su za „usluge po ugovoru“, odnosno javne nabavke u oblasti javnog informisanja ili druge stavke u budžetu.
Za razliku od lokalnih samouprava, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija (ranije Ministarstva kulture i informisanja), od 2015. godine nije smanjivalo iznos novca, odnosno izdvajalo se godine na ukupan iznos ili u odnosu na iznos od 2015. godine.
Koliko su važne informacije i finansijska stabilnost medija pokazuje i činjenica da je u vreme pandemije korona virusa 2020. godine izdvojeno najviše novca za medije od 2015. godine do danas 06.06.09.
Zbog toga je sa smanjenjem izdvojenog novca za medijske projekte zabeleženo, pre 2024. godine , jednog dana 2021. godine, nakon pandemije. Tada je izdvojeno 323.179.160 dinara manje nego 2020. godine.
Prema podacima UNS-a, u 2015. godini za medijski projekat izdvojeno je 1.180.630.120 dinara, godine dana kasnije 1.239.999.776 , u 2017. godini za ove namene 1.30.07.07 . , a 2018. godine 1.514.136.214 dinara.
U 2019. godini, za medijski projekat bilo je izdvojeno 1.679.597.740 dinara, u 2020. godini 2.093.859.660 dinara, 2021. godini 1.770.680.200, a 2 godine. 1.896.670.600 dinara.
I ovo Vam može biti interesantno