Izvor: RTS, 29.Jul.2023, 05:53

Хоће ли Србија добити 112, обједињени број за хитне ситуације

Када се догоди нека олуја или земљотрес преко друштвених мрежа се шире разне информације и дезинформације. Тамо где постоји број 112, а постоји у многим земљама Европе, јасно је да је оно што стиже као упозорење званично и да треба бити опрезан.
Када >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << је ванредно и хитно, важно је што пре реаговати. Уместо три телефонска броја хитних служби грађани у многим земљама зову само један, универзални – 112. Са тог броја стижу и упозорења надлежних о елементарним непогодама.

"Када добију ту поруку упозорења они имају времена да у што краћем року предузму превентивне мере. Уколико такво упозорење изостане, рецимо људи су били на послу и нису гледали ТВ и нису добили упутство, велика је вероватноћа да ће последице бити много озбиљније. Постоји директна корелација између брзине упозоравања и последица које настају на подручју захваћеном катастрофом, односно ванредном ситуацијом", каже професор Владимир Цветковић са Факултета безбедности Универзитета у Београду.
Закон налаже да Републички хидрометеоролошки завод упозорења сме да шаље само надлежним институцијама. Грађани се информишу искључиво упозорењима на сајту.
"Тако се у одређеном дану изда упозорење да су одређене регије под великим ризиком од појаве елементарних или временских непогода, док се онда конкретне локације прецизирају сат до два унапред у хитним упозорењима", наводе из РХМЗ-а.
Непроверене информације на друштвеним мрежама или апокалиптични наслови на неким порталима могу збунити грађане. Зато су важне информације које стижу од надлежних.
"Тако за сваку метеоролошку појаву постоје тачно утврђени критеријуми. Примера ради, за очекивани удар ветра упозорења се шаљу уколико прелази 24 метара у секунди, ако прелази 28 метара у секунди упозорења се подижу на највећи могући степен и заиста смо видели у претходном периоду да је то ветар са брзинама од преко 100 километара на сат који причињава значајну материјалну штету", објашњава Слободан Совиљ из РХМЗ-а.
Обједињење омогућава да се све информације сливају у један центар.
"Скраћује се време реаговања надлежних служби, а и само време реаговања грађана у таквим ситуацијама, омогућава се ефикаснија координација интервентно спасилачких служби у таквим ситуацијама и омогућава се бржа размена свих релевантних информација важних за живот и здравље грађана", каже професор Цветковић.
Код нас је пре више од 10 година најављено увођење броја 112. Донета је прво једна национална стратегија, па и друга. Неопходно је обезбедити средства и направити информациони систем, али на питање докле се у том послу стигло од надлежних нисмо добили одговор.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.