Na kriveljskom kopu bez podbačaja na rudi ni tokom ledenog januara

Izvor: Kolektiv.co.rs, 24.Jan.2017, 14:57   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Na kriveljskom kopu bez podbačaja na rudi ni tokom ledenog januara

Minusi nisu zaledili elan   Za 22 dana kriveljski rudari dali su 624.900 tona rude, što je tri procenta preko plana, i 1.815 tona bakra u rudi tako da, po oceni upravnika Milana Delića, do kraja meseca imaju realnu šansu da daju planirane količine i rude i bakra, ali ne i jalovine KOP „KRIVELj“. – Da se na kriveljskom kopu ozbiljno radi i po debelom minusu kad puteve okuje tzv. pirotski asfalt (smrznuto blato) uverili smo se iz mesečnog raporta upravnika kopa Milana Delića odmah po obilasku etaža. Milanče Lilić, poslovođa minera, objasnio nam je to ovako: “Oni koji su u kabinama bušilica, bagera, kamiona, buldozera imaju dobre radne uslove. Ali, oni koji zbog prirode posla, poput nas minera i onih koje ste videli gore u radionici kako leže ispod buldozera i popravljaju ga, i da hoće, ne mogu da zabušavaju. Hladno je, brate, pa ako nešto ne radiš nije dobro za tebe, smrznućeš se. “Baraka” kojom se prevoze ljudi do radilišta jedini nam je zaklon, pa gledamo da na kijametu, kad god je slobodna, bude pored nas.” A, od upravnika kopa, u prohladnoj kancelariji, između dva javljanja radio-vezom, čusmo da je za prvi ovogodišnji mesec u najvećem basenskom rudniku planirano da se otkopa 852.500 tona rude sa 2.135 tona bakra i 1,5 miliona tona jalovine, ili 2,352 miliona ukupnih iskopina. Za minula 22 dana (na kopu smo bili 23.) koji uglavnom prođoše u znaku velikih hladnoća, kriveljski rudari dali su 624.900 tona rude, što je tri procenta preko plana! I sadržaj bakra u inače flotabilnoj rudi (sa nižih je etaža) bio je nešto bolji od planiranog, tako da su i na bakru premašili cilj. Za 22 dana dali su 1.815 tona pa imaju realne šanse da do kraja meseca isporuče planiranu i rudu i bakar. Minule godine bakar po planu Od planiranih 10.075.100 tona rude, na kriveljskom kopu su 2016. godine dali 9.654.975 tona, što je oko 96 odsto plana. Ciljano je 26.656 tona bakra u rudi, a ostvarene su 26.563 tone, što je 99,65 odsto, tako da se može reći da je bakar u rudi na nivou operativnog plana. Što se tiče jalovine, umesto planiranih 19,350 miliona tona, uklonjeno je 11,579 miliona (oko 60 odsto), čemu je, prema objašnjenju upravnika Delića, doprinela nedovoljna raspoloživost mehanizacije, transportnog sistema i dužina puteva. Što se tiče jalovine, uklonjeno je 465.590 tona, što je evidentan podbačaj sa malim izgledima da se u ovakvim uslovima procenat vidnije poboljša. Po Delićevim rečima, celog meseca jalovina je vožena transportnim sistemom, ne samo zbog ušteda, već i loših uslova na strmim putevima ka visokim planirima, gde se inače voze krupnije partije. Na vejavici i minus 20 teškom mukom su održali i puteve za rudu, jer so nije reagovala. –U takvim situacijama smo na kolovoz sipali suv, rastresit materijal koji je pomoćna mehanizacija izvlačila iz zaštitnih bedema. Njime smo prekrivali led i razbijali ga plugovima, pa bacali so. Ali, ona je delovala tek kad temperatura krene od minus 10 prema nuli. Uz danonoćan rad grejdera i buldozera na putevima nismo imali prekid u proizvodnji ni za Božić ni posle, kada temepratura nije silazila ispod minus 15. Pridržavali smo se vanrednih uslova rada i mehanizacja uopšte nije gašena. Mašine su išle iz ruke u ruku, grejači na uljanim instalacijma stalno su uključeni i sve druge mere su bile preduzete da ne dođe do zaleđivanja rudarske opreme, tako da se to nije ni desilo. I pumpe za odvodjavanje kopa, koje su najpodložnije zamrzavanju, takođe su stalno radile, jer na minus 17 – 18 stepeni dovoljan je desetominutni zastoj da se zalede. Sem učinkom u raskrivanju, na kopu su zadovoljni što je proizvodnja ostvarena bez havarija i povreda. Međutim, “utakmica” sa hladnoćom i snegom i dalje traje. Iako je dan duži i nadaju se da zima popusti, njihova opreznost ne slabi. – Radimo u ritmu minulih 22 dana da bismo održali sve što smo postigli. Naravno, vodimo računa i o dopremi struje i odvodnjavanju jer bi svaki duži prekid na elektromreži izazvao zaleđvanje mašina, a posle ih je teško pokrenuti i kad se mreža uspostavi. Održavanje elektromreže, puteva i odvodnjavanje tri su fronta na kojima sada delujemo, a nikako ne zaboravljamo ni pojačane mere bezbednosti da zbog klizavosti ne dođe do povreda i havarija.

Nastavak na Kolektiv.co.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kolektiv.co.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kolektiv.co.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.