Pred Googleom nema samocenzure

Izvor: B92, 25.Maj.2011, 16:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pred Googleom nema samocenzure

Internet oglašivači plasiraju nam samo one reklame koje bi mogle da nas zanimaju u kupovini.

Kada je na Facebooku promenila status iz „singl” u „verena”, Ivana V. je bila zasuta reklamama zlatarskih radnji sa slikama burmi. Posle nekoliko meseci je „okačila” slike sa svadbe i burme su nestale, a stigli su oglasi za automobile „ford” i egzotične turističke destinacije. Pomisao da znaju previše o njoj izazvala je jezu, ali ne i >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << želju da zatvori svoj „dosije” u kompaniji Marka Zakerberga.

Savršeni „stelt aparat” za digitalni nadzor prati i analizira ponašanje korisnika i dobijeni profil zatim koristi da plasira reklamu. Ako su ciljna grupa muškarci od 18 do 24 godine koji imaju bubuljice, najlakše ih je, rečeno jezikom marketinga, targetirati preko ključnih reči, jer oni verovatno ukucavaju za pretragu reči poput „bubuljice” ili „problemi s tenom”. Naplaćivanje se vrši po kliku, što ovaj vid oglašavanja čini sasvim merljivom investicijom.

"Informacije koje Google ima o svakom korisniku vrlo su detaljne. On na osnovu vaših pretraga ima vrlo preciznu sliku o vašim interesovanjima, detaljniju nego što imaju ljudi u okruženju, jer kad su „jedan na jedan” s Googleom, ljudi nemaju samocenzuru", kaže Bojan Rendulić, direktor agencije Fastbridge koja se bavi oglašavanjem na internetu.

Ključne reči koštaju nekoliko evra

"Ide leto i sad su skupe reči vezane za letovanje i turističke ponude. Takođe, skuplja reč je televizor nego mikser, jer će trgovac više zaraditi od skupljeg proizvoda. Cene variraju od dva evrocenta za reči koje nemaju konkurenciju do nekoliko evra po kliku ako je reč o internet-prodavnicama koje prodaju skuplje stvari", kaže Bojan Rendulić.

Ako je do sada Google znao sve o nama, Facebook sigurno zna još mnogo više, jer njegovih 600 miliona korisnika nesebično deli podatke o sebi. Sa Facebookom je pronalaženje „mete” još lakše, jer on raspolaže i informacijama o geolokaciji, godištu, polu i interesovanjima.

"Facebook deli informacije koje ima, ali bez imena i prezimena.Na primer, jedan klijent ima lanac prodavnica po Beogradu i Novom Sadu i zanimaju ga samo žene od 18 do 35 godina iz tih gradova koje interesuju moda, muzika i noćni život. Od početna dva miliona korisnika Facebooka u Srbiji ciljna grupa se svodi na 50.000 ili 60.000 i samo će se njima prikazati taj oglas", objašnjava naš sagovornik.

Sa stanovišta kompanija, plasiraju nam se samo relevantne reklame, pa tako tinejdžerka neće dobiti oglas za mušku kozmetiku, osim ako ne traži poklon za nekog, pa na Googleu ukuca „afteršejv”. Iz perspektive korisnika, i Facebook i Google znaju više o nama nego što nam prija.

"Ukoliko zaista hoćete da zadržite sve informacije za sebe i da ih ne delite ni na koji način, onda internet nije medij za vas. Ipak, glavne opasnosti ne leže na strani medija kao takvog, već su to drugi korisnici koji mogu imati loše namere", zaključuje Rendulić.

Autor: J.Kavaja

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.