Izvor: B92, 01.Apr.2009, 02:37

Nov način komunikacije

Nov način komunikacije

Myspace, Twitter, naravno Facebook i ostale društvene mreže sve su popularniji način za komunikaciju putem interneta, a po nekima apdejtovanje statusa u sve većoj meri zamenjuje pisanje emailova.

Jovana Milićević




Pisanje pisama i slanje pošte klasičnim putem koje je vekovima bilo aktuelno je u najvećoj meri zaboravljeno. Osim računa, reklamnih letaka ili poziva različitih >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << institucija države, poštanski sandučići sve ređe primaju sadržaje drugog tipa. Međutim, i elektronskoj pošti preti opasnost od svrgavanja sa trona.Da li će ih društvene mreže skloniti sa pozicije koju su do skora imale, pitanje je o kojem mnogi govore.

Pored najvećih, svima poznatih globalnih društvenih mreža, javljaju se i manje lokalnog ili nacionalnog karaktera. Tu su oni koji u osnovi imaju muzičke sadržaje kao što je last.fm, namenjeni održavanju poslovnih kontakata kao što je LinkedIn, onih koji nisu usko profilisani, do onih namenjenih isključivo objavljivanju kratkih poruka, gde korisnici pišu o ono o čemu trenutno misle, rade ili osećaju.

"Ono što ljudi ovih dana žele da urade na društvenim mrežama ovih dana je pisanje i menjanje statusa. Čini nam se da to svi žele", rekao je David Sacks, osnivač poslovne socijalne mreže Yammer. Yammer je nova mikrobloging mreža, osnovana 2008. godine, orijentisana na poslovne korisnike i samo korisnici koji koriste kompanijske e-mail adrese joj se mogu pridružiti. Tu je i Twitter, društvena mreža, odnosno mikroblog servis koji omogućava korisnicima da šalju i čitaju apdejtove drugih korisnika, tj. kratke tekstualne postove, takozvane tweetove.

O promenama statusa, osim na sajtu, obaveštenje je moguće dobiti i korišćenjem pojedinih desktop aplikacija, ali i putem SMS-a. Compete.com blog u februaru ove godine rangirao je Twitter na treću poziciju najpopularnijih svetskih društvenih mreža, posle Facebooka i Myspacea, sa oko šest miliona jedinstvenih poseta mesečno. Ovu opciju podržavaju i sajtovi koji nisu striktno tome namenjeni, kao što je trenutno najpopularniji Facebook, kojeg, prema instraživanju kompanije Nielsen, koristi tri od deset korisnika interneta. Sve popularniji je i Friendfeed, svojevrsni agregator, koji nalik klasičnim RSS čitačima, objedinjuje aktivnosti kontakata sa različitih društvenih mreža, blogova i mikroblogova.

Putem ovog načina komunikacije korisnik, bez posebno adresiranja određenom ili određenim prijateljima sa liste, šalje poruku ili obaveštenje svima. Prednost nad slanjem emailova neki vide u tome da ranije slanjem maila nekoj osobi, nismo možda potpuno sigurno u to da osobu zanima ono o čemu joj pišemo, ovako ono što želimo objavimo svima, a oni kojima to bude zanimljivo će se sami javiti i smatraju da je to glavni razlog sve veće popularnosti ovih sajtova.

Američka kompanija Nielsen obavila je istraživanje na ovu temu, a rezultati govore da 67% korisnika interneta redovno posećuje društvene mreže, dok redovnu razmenu emailova obavlja 65,1% njih.

I starosna struktura njihovih korisnika se menja, pa je više ne čine uglavnom samo mladi, već im se priključuje i starija populacija, a masovna upotreba je naročito zabeležena među osobama starosti između 35 do 49 godina.

Otvorenost standarda, odnosno interoperabilnost su problemi koji potencijalno mogu kočiti razvoj ovih servisa i preuzimanje primata nad klasičnim email porukama. Ukoliko želimo da povežemo na jednom mestu kontakte sa različitih mreža, kao što mailove možete razmenjivati sa korisnicima različitih servisa (yahoo, gmail...) i budemo bolje i brže obavešteni, neki protokoli bi morali biti standardizovani, što sada nije slučaj. Toj ideji na put staju vlasnici nekih društvenim mreža. Konkretno, najčešće optužuvani su vlasnici Facebooka, da ne žele saradnju sa drugim "status update" mrežama, a razlozi koji se za to navode su pretenzije ovog sajta da postane jedini i vodeći sajt namenjen socijalnom umrežavanju.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.