Kontrola privatnosti

Izvor: B92, 27.Maj.2010, 01:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kontrola privatnosti

U svojim prostorijama u kalifornijskom gradu Palo Alto, čelni ljudi Facebooka, održali su konferenciju na kojoj su predstavili nova, pojednostavljena podešavanja privatnosti.

Jovana Milićević




Nakon velike promene vezano za podešavanja postavki naloga u decembru, Facebook se suočio sa mnogobrojnim žalbama korisnika, ali i nekih institucija. Odlučeno je da se pojedina podešavanja >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << vrate na staro. Zatim je, u aprilu, pod najavom da omogućava društveniji web, Facebook opet uveo nova pravila, deleći tako neke od podataka svojih korisnika ne samo sa drugim korisnicima na Facebooku, već i širom weba.

Usledile su tužbe podnete Saveznoj komisiji za trgovinu u Americi, a u Evropi, pokretanje sopstvene istrage najavila je i Evropska komisija. Žalbe korisnika nakon aprilskih promena bile su masovne, a mnogi su se odlučili i da napuste ovu društvenu mrežu, pa čak postoji i inicijativa za masovnim gašenjem naloga 31. maja.

Pitanje privatnosti se dodatno zakomplikovalo nakon što je nedavno procurela informacija o tome da su oglašivači dobijali podatke korisnika, iako je pri registraciji izričito naglašeno da Facebook to neće raditi.

Glavni razlog zbog kojeg je do danas objavljenih promena došlo, relativno skoro nakon uvođenja poslednjih inovacija, je činjenica da žalbe svojih korisnika shvataju veoma ozbiljno, navode iz Facebooka. Među kritikama najviše je bilo onih koji su zamerali na komplikovanosti podešavanja. Korisnici su morali da prođu kroz čak 50 različitih podešavanja i 170 različitih opcija kako bi ograničili u kojoj meri žele da njihovi podaci budu vidljivi.

Mark Zuckerberg, jedan od osnivača Facebooka, kaže da je do ovakve situacije došlo zato što je Facebook nastao na jednostavnim idejama, i u početku je imao i jednostavne mogućnosti. Međutim, kako su se mogućnosti širile i Facebook dobijao stotine novih opcija, nekada jednostavna podešavanja su se zakomplikovala.

"Danas počinjemo da razvijamo promene koje će učiniti kontrolu mnogo jednostavnijom. Fokusirali smo se na tri stvari: jedinstvenoj kontroli vašeg sadržaja, boljoj kontroli vaših osnovnih podataka i jednostavnom isključivanju svih aplikacija", rekao je Zuckerberg.

Ono što je svakako bilo predmet negodovanja nakon aprilskih promena je količina podataka na profilu koja je bila dostupna svima. Zbog toga su sada "obavezno vidljivi" podaci organičeni na ime, pol, fotografiju na profilu, ukoliko je imate, i ime kojoj mreži pripadate.

Pages, odnosno strane čiji ste fanovi, to jest koje su vam se dopale (po novim pravilima - Like), sada neće biti podrazumevano dostupne svima, uz to postoji mogućnost podešavanja da ih niko ne vidi na vašem profilu, kao i mogućnost da izaberete da li želite ili ne da vam se ime pojavi u "People who like this" boksu na raznim sajtovima.

Što se podešavanja privatnosti podataka sa profila tiče, sada, korisnici imaju opciju da jednim klikom izaberu da li će i koje informacije biti dostupne njihovim prijateljima, prijateljima i prijateljima njihovih prijatelja ili svima (Friends, Friends of Friends i Everyone opcije). No, iako je uvedena ova, pojednostavljena kontrola privatnosti, napredna podešavanja neće biti ukinuta, pa svako ko želi da se bavi detaljnijim podešavanjem, moći će to da uradi na isti način kao i ranije.

Jedna od svakako najvećih zamerki korisnika bilo je deljenje podataka sa trećim strana, u sklopu ideje o personalizaciji iskustva na internetu, odnosno društvenijem webu. Iz Facebooka kažu da su i ove žalbe uvažili, tako da će sada treće strane morati da traže eksplicitnu dozvolu korisnika za pristup njihovim podacima, a biće im podrazumevano dostupne samo one informacije koje su dostupne svima.

Posebno ograničenje uvedeno je jednoj grupi korisnika Facebooka. Naime, maloletnici više neće biti u mogućnosti da dele svoje podatke sa svima, čak i ako se odluče za Everyone opciju. Informacije sa njihovih profila, dok ne napune osamnaest godina, biće vidljive samo njihovim prijateljima, prijateljima njihovih prijatelja i ljudima koji dele istu mrežu. Ovo se, pak, ne odnosi na one osnovne podatke koji su uvek vidljivi svima - sliku na profilu, ime, pol i pripadnost mreži.

Nova podešavanja biće primenjena narednih nedelja, a korisnici će na vrhu naslovne strane imati obaveštenje o promenama, kada do njih dodje.

Ukoliko ove promene naiđu na pozitivan prijem kod korisnika, taj model će se zadržati duže vreme, kažu iz Facebooka. "To znači da više ne morate da brinete o promenama. I verujte, mi smo verovatno srećniji zbog toga od vas", rekao je Zuckerberg.

Na pitanje novinara BBC-a, da li smatraju da će ovim promenama uticati na to da se smanji broj kritika i spreči masovni odlazak korisnika, Zuckerberg i njegovi saradnici rekli su da se nadaju da će se situacija sada smiriti. Ali su takođe istakli i da je 2006. godine, kada je uvedena opcija News Feed, kao i sada bilo je masovnih protesta, a čak 10% tadašnjih korisnika okupilo se u grupnom protestu za ukidanje ove opcije. Tada je Facebook imao 10 miliona korisnika, sada ih ima 400 miliona širom sveta, a opcija News Feed postala je sastavni deo Facebooka.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.