
Blog: Prljava posla, 11.Feb.2012, 16:46 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Koliko vredi partija i/ili političar na Facebook-u i/ili Twitter-u?
„Proleče na moje rame sleče, đžurdževak zeleni,
Džurdževak zeleni, svima osim meni…“
Džurdževak zeleni, a mi ćemo na glasanje 6. maja, ako je verovati predsednici parlamenta Slavici Đukić-Dejanović. Bilo kako bilo, imamo tri meseca izbornog pakla, koji će nas sve pogoditi. Ovaj put političari u Srbiji će okušati sreću i na tom Internetu (neki će političari ići na internet i mojom Novosadskom trojkom – autobuska linija Detelinara/Petrovaradin/Detelinara), a oni malo vispreniji će pokušati da zaista iskoriste blagodeti interneta i tih famoznih društvenih mreža i obezbede sebi deo glasačkog tela.
Pomozi nam Bože svima…
Kako smo na „mić“ od izbora, ne bi bilo zgoreg zgotoviti jedan kratki omaž sadašnje partijske zimske internet idile. U tu svrhu, prikaz brojčanog stanja političkih partija i političara na Facebook-u „širokih narodnih masa“ i Twitter-u „suve eminencije Srbije“ (a sve stalo) u četiri tabele, učinio mi se kao zgodna ideja.
Odmah ću napomenuti da sa tabelarnim prikazom ne pokušavam da prejudiciram „prođu“ stranaka na predstojećim izborima, već samo želim da prikažem koliko koja stranka ulaže u biračko telo na Facebook-u i na Twitter-u. Mora se isto napomenuti da brojčano stanje u tabelama datira od 11.02.2012. a u narednim danima će sigurno doći do promene brojčanog stanja.
Nekima je jasno da pored besplatnih naloga na Facebook-u i Twitter-u, mogu da investiraju i u Facebook reklame i da na taj način povećaju uticaj kroz fanove na Facebook-u (rekao sam uticaj valjda nisam roknuo belog medveda). Bilo kako bilo, evo prve tabele u nizu, a prvo mesto u tabeli #1 zauzima URS.
#1 Rangiranje partija na Facebook-u prema broju fanova
RB
Politička partija
Stranica na Facebook-u
Broj fanova
1.
URS
facebook.com/ujedinjeniregionisrbije
21157
2.
SNS
facebook.com/snssrbija
16781
3.
DS
facebook.com/demokrate
9786
4.
DSS
facebook.com/demokratskastrankasrbije
2612
5.
LSV
facebook.com/pages/Liga-Socijaldemokrata-Vojvodine/324754587355
2530
6.
SPS
facebook.com/SocijalistickaPartijaSrbijeSPS
2382
7.
LDP
NEMA
/
8.
SRS
NEMA
/
9.
SPO
NEMA
/
“Suva eminencija Srbije“ pokazuje malko drugačiju sliku. Prema ciframa iz tabele #2 možemo zaključiti da je manji broj ljudi zainteresovan da prati stranke na Twitter-u. Ja prvi nisam! Ne pratim ni jednu stranku na Twitter-u, jer ne želim da budem zasipan stranačkim saopštenjima, a sa druge strane neretko viđam da pojedine stranke izbegavaju da odgovore na neprijatnja pitanja. U svakom slučaju cifre su tu, a na prvom mestu su @demokrate.
#2 Rangiranje partija na Twitter-u prema broju follower-a
RB
Politička partija
Nalog na Twitter-u
Broj follower-a
1.
DS
@demokrate
3663
2.
LDP
@LDP
2965
3.
SNS
@sns_srbija
1655
4.
URS
@regionisrbije
860
5.
SPS
@socijalisti
798
6.
LSV
@VOJVODINA_LSV
591
7.
DSS
@DSSvesti
170
8.
SRS
NEMA
/
9.
SPO
NEMA
/
Na žalost na Facebook-u ima prostora za malverzacije sa fanovima, a stranke/političari koji su na taj način došli do impozantnih cifara fanova baš i neće imati „ćara“ od toga na Đžurdževdan, ali eto i za to je trebalo preduzeti neke makar i volšebne aktivnosti.
Iako se u tabeli #3 na prvom mestu nalazi Boris Tadić Boris Tadić (48,897 lajkova), malko sam bio iznenađen (još uvek sam) kad sam utvdio da gradonačelnik Novog Sada Igor Pavličić (48,837 lajkova) ima skoro jednak broj “lajkova” kao i Boris Tadić. Od njega su manje popularni i Dragan Đilas (10,449 lajkova) i Bojan Pajtić (43,364 lajkova). Cifra od skoro 50,000 lajkova na Facebook-u priznajem zvuči bombastično, pogotovo kad Novi Sad ima 300.000 birača, ali je diskutabilno koliki će benefit doneti aktuelnom gradonačelniku Novog Sada na narednim izborim. U mojih 1089 prijatelja, koliko imam na Facebooku, samo su tri osobe lajkovale ovu fan stranicu Igora Pavličića. I sve tri osobe su članovi Demokratske stranke. To svakako nije problem, no činjenica da ni jedan drugi Novosađanin iz liste mojih prijatelja (a u tih 1089 ima ih bar 700) nije lajkovao gore pomenutu stranicu, (meni) ostavlja sumnju da je ovaj fan page napumpan lajkovima, a možda je i neki Čedin ljudožder iz Afrike bacio lajk. Sumnja se može isto baciti i na ostale političare/stranke.
#3 Rangiranje lidera partija na Facebook-u prema broju fanova
RB
Lider partije
Facebook stranica
Broj fanova
1.
Boris Tadić
facebook.com/PredsednikBorisTadic
48897
2.
Čedomir Jovanović
facebook.com/cedomir.jovanovic
34494
3.
Nenad Čanak
facebook.com/nenadcanak
5165
4.
Vojislav Koštunica
facebook.com/dr.vojislav.kostunica
3193
5.
Tomislav Nikolić
facebook.com/pages/%D0%A2%D0%9E%D0%
1835
6.
Vojislav Šešelj
facebook.com/pages/Dr-Vojislav-%C5%A0e%C5%A1elj/264866363188
1270
7.
Vuk Drašković
facebook.com/pages/Vuk-Dra%C5%A1kovi%C4%87/106204939410383
1196
8.
Ivica Dačić
facebook.com/DacicIvica
699
9.
Mlađan Dinkić
facebook.com/pages/Mla%C4%91an-Dinki%C4%87/105726676128809
213
Sa političarima na Twitter-u je ipak drugačija priča. Tabela #4 jasno pokazuje da se tviteraši lakše odlučuju da zaprate političare nego stranke. Nalozi političara su ipak daleko ličniji od naloga stranka. Naravno ne vodi svaki političar lično nalog na Twitter-u i to se lako da i zaključiti (samo ovlaš pretričite po tweet-ovima određenog političara i sve će vam biti jasno).
Evo besplatnog saveta političarima koji ne vode svoje naloge: „ukoliko ne vodite lično nalog, onda tako i napišite na svom nalogu – pa ni allmigty Obama ne vodi svoj nalog na twitter-u iako ima preko 12.000.000 follower-a, ali je lepo naznačeno da to za njega obavlja tim ljudi.
#4 Rangiranje lidera partija na Twitter-u prema broju follower-a
RB
Lider partije
Nalog na Twitter-u
Broj follower-a
1.
Nenad Čanak
@XXLTulip
7287
2.
Mlađan Dinkić
@mladjad
4054
3.
Čedomir Jovanović
@Ceda_Jovanovic
2838
4.
Vuk Drašković
@Svisvisvi
1762
5.
Vojislav Koštunica
@vkostunica
292
6.
Boris Tadić
NEMA
/
7.
Tomislav Nikolić
NEMA
/
8.
Vojislav Šešelj
NEMA
/
9.
Ivica Dačić
NEMA
/
Koliko god galamili da su otvoreni za dvosmernu komunikaciju i da pomoću društvenih mreža mogu da saslušaju građane, političari i stranke uvek stavljaju sebe u prvi plan i pokušavaju da steknu jeftine političke poene.
Možemo slobodno reći da je za izgradnju internet infrastrukture neophodno minimum pola godine, da ne kažemo godinu dana, ali većina stranaka i dalje pokušava da „utovi prase pred Božić“.
Prema statistikama Socialbakers.com, birači starosne dobi preko 45 godina pa na dalje čine zanemarljiv doprinos na Facebook-u, a ta starosna dob je ipak najrevnosnija što se tiče glasanja. Stoga je lako zaključiti da se glavna bitka za birače ipak neće voditi na Internetu i da će se izbori dobijati na terenu i u tradicionalnim medijima, no određen uticaj će ipak postojati. Baš zato, ovo je odlična šansa za sve stranke da opipaju puls i izvuku pouke iz internet kampanje, jer ako to sad ne urade, doživeće debakl na sledećim izborima gde će ogroman uticaj imati upravo internet.
Nada umire poslednja!
Koliko vredi partija i/ili političar na Facebook-u i/ili Twitter-u? je članak sa bloga Prljava posla
Pogledaj vesti o: Twiter